چهره شما می‌گوید کمبود چه ویتامینی دارید!


علائم و نشانه‌های متعددی از کمبود ویتامین‌‌ها وجود دارد که ممکن است آن‌ها را تجربه کنید. برخی از علائم در چهره شما نیز قابل مشاهده است. به طور مثال، سطوح ناکافی ویتامین A می‌تواند منجر به ایجاد آکنه در صورت شما شود، در حالی که کمبود ویتامین C می تواند باعث خونریزی لثه‌ها شود. این مقاله را بخوانید تا بدانید کمبود ویتامین‌ها چگونه می تواند بر چهره شما تاثیر بگذارد.

علائم کمبود ویتامین شامل خشکی پوست، شوره سر، خونریزی لثه و… است. شناخت این علائم می‌تواند به شما در تنظیم رژیم غذایی خود برای اصلاح کمبودها کمک کند. یک رژیم غذایی متعادل و مغذی فواید زیادی دارد. از سوی دیگر، رژیم غذایی فاقد مواد مغذی ممکن است باعث بروز علائم ناخوشایند مختلف یا حتی عوارض جانبی جدی شود. این علائم راه بدن شما برای نشان دادن کمبود احتمالی ویتامین و مواد معدنی است. در این مقاله با 5 نشانه رایج کمبود ویتامین از روی چهره آشنا شوید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

خشکی پوست

ویتامین A برای ایجاد و ترمیم سلول‌های پوست اهمیت دارد. همچنین به مبارزه با التهاب ناشی از برخی مشکلات پوستی کمک می‌کند. دریافت نکردن ویتامین A کافی ممکن است مقصر ایجاد اگزما و سایر مشکلات پوستی باشد. در یک مطالعه 12 هفته ای، افراد مبتلا به اگزمای مزمن که 10 تا 40 میلی گرم ایزوترتینوئین در روز مصرف می‌کردند تا 53 درصد کاهش علائم خود را تجربه کردند.

درماتیت سبورئیک و شوره سر

درماتیت سبورئیک (SB) و شوره سر بخشی از اختلالات پوستی هستند که نواحی تولید کننده چربی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. هر دو این وضعیت‌ها شامل خارش و پوسته پوسته شدن پوست هستند. شوره سر بیشتر به پوست سر محدود می‌شود، در حالی که درماتیت سبورئیک می‌تواند در صورت، بالای سینه، زیر بغل و کشاله ران نیز ظاهر شود.

مطالعات نشان می‌دهد که هر دوی این شرایط بسیار رایج هستند. تا 42 درصد از نوزادان و 50 درصد از بزرگسالان ممکن است شوره سر یا درماتیت سبورئیک را در برهه‌ای از زندگی تجربه کنند. عوامل زیادی می‌توانند باعث ایجاد شوره سر و درماتیت سبورئیک شوند. یکی از این عوامل رژیم غذایی فاقد مواد مغذی است. به عنوان مثال، سطوح پایین ویتامین B2 و ویتامین B6 ممکن است در ایجاد این وضعیت‌ها نقش داشته باشد.

خشکی چشم

مشکلات چشمی ‌برخی از شناخته شده ترین مسائل مربوط به کمبود ویتامین A هستند. در موارد شدید، دریافت نکردن ویتامین A کافی می‌تواند منجر به کوری کامل یا از بین رفتن قرنیه شود که با علائمی ‌به نام لکه‌های Bitot مشخص می‌شود. خشکی چشم یا ناتوانی در تولید اشک یکی از اولین نشانه‌های کمبود ویتامین A است. خرید قرص ویتامین A و مصرف مرتب آن می‌تواند این وضعیت را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: کدام ویتامین باعث بهبود بینایی می شود؟

آکنه و جوش

از آنجایی که ویتامین A باعث رشد سلول‌های پوست می‌شود و با التهاب مبارزه می‌کند، ممکن است به پیشگیری یا درمان آکنه کمک کند. مطالعات متعدد سطوح پایین ویتامین A را با بروز آکنه مرتبط دانسته‌اند. ویتامین A موضعی و خوراکی ممکن است آکنه را درمان کند. تحقیقات نشان می‌دهد که کرم‌های حاوی ویتامین A می‌توانند تعداد ضایعات آکنه را تا 50 درصد کاهش دهند. شناخته شده ترین شکل ویتامین A خوراکی که برای درمان آکنه استفاده می‌شود ایزوترتینوئین یا راکوتان است. این دارو می‌تواند در درمان آکنه بسیار موثر باشد، اما ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشد.

آکنه

خونریزی لثه

گاهی اوقات مسواک زدن ریشه خونریزی لثه است، اما رژیم غذایی فاقد ویتامین C نیز می‌تواند یک عامل موثر باشد. ویتامین C نقش مهمی‌در بهبود زخم و تقویت ایمنی دارد؛ به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می‌کند. بدن به تنهایی ویتامین C را تولید نمی‌کند، بنابراین تنها راه برای حفظ سطح کافی آن، دریافت از طریق رژیم غذایی است.

بیشتر بخوانید: کمبود کدام ویتامین باعث التهاب لثه ها می شود؟

کمبود ویتامین C در افرادی که به اندازه کافی میوه و سبزیجات تازه مصرف می‌کنند نادر است. اما بسیاری از مردم روزانه به اندازه کافی میوه و سبزیجات نمی‌خورند. مصرف ناکافی ویتامین C به مدت طولانی از طریق رژیم غذایی می‌تواند منجر به بروز علائم کمبود از جمله خونریزی لثه و از دست دادن دندان شود. سایر علائم رایج کمبود ویتامین C شامل کبود شدن آسان، بهبودی کند زخم، خشکی پوست که ممکن است پوسته پوسته شود و خونریزی مکرر بینی است.

سخن پایانی

رژیم غذایی که دریافت کافی ویتامین‌ها و مواد معدنی را تضمین نکند، می‌تواند علائم متعددی ایجاد کند که برخی از آن‌ها که در این مقاله از به آن‌ها پرداختیم، از روی چهره قابل تشخیص هستند. افزایش مصرف غذاهای غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسب می‌تواند به شما در مدیریت علائم مرتبط با کمبود مواد مغذی کمک کند.