علائم بارداری از روی چهره


بارداری، دوران عجیبی است و تغییراتی که هر زن در دوران بارداری تجربه می‌کند ممکن است به طور کلی با یک زن دیگر متفاوت باشد. بارزترین علامتی که نشان می‌دهد یک زن، باردار است، بزرگ شدن شکم اوست اما این بزرگ شدن به ویژه در سه ماهه آخر حاملگی است که به چشم می‌آید. در ماه‌های نخست آنچه باعث می‌شود دیگران متوجه شوند که یک زن حامله است، تغییرات چهره و حالت اوست. در این مقاله در مورد علائم بارداری از روی چهره با شما صحبت خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

ورم بینی در بارداری

سطح هورمون‌های زنانه در بارداری به سرعت بالا می‌رود. برخی از بانوان به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری دچار تورم بینی می‌شوند. افزایش هورمون استروژن در بدن، رگ‌های خونی را گشاد کرده و ممکن است در سطح کل بدن باعث تورم شود اما این تورم در ناحیه بینی بیشتر به چشم می‌آید. خانم‌هایی که بافت بینی آنها نرم است به دلیل اینکه فضای بیشتری برای گردش خون در مجرای بینی خود دارند، ممکن است نسبت به سایرین تورم بیشتری را تجربه کنند. تورم بینی در بارداری بعد از تولد نوزاد کاملا از بین می‌رود.

لک بارداری

از دیگر علائم بارداری از روی چهره می‌توان به لک بارداری اشاره کرد. لک‌های بارداری معمولا تیره و قهوه‌ای رنگ هستند. بلافاصله بعد از اینکه با استفاده از بی بی چک یا آزمایش خون متوجه بارداری می‌شوید، این لک‎‌ها به سراغ شما نخواهند آمد. در واقع این لک‌ها به مرور زمان و فقط در برخی از افراد ایجاد می‌شوند؛ نه همه خانم‌های باردار.

لک در بارداری

در دوران بارداری برخی از خانم‌ها افزایش طبیعی ملانین یا رنگدانه پوست را تجربه می‌کنند و همین مسئله باعث ایجاد لک‌های تیره روی پوست می‌شود. برای اینکه احتمال بروز لک بارداری را به حداقل برسانید، در معرض نور آفتاب حتما باید از کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید. در بسیاری از موارد لک‌های حاملگی در عرض چند ماه بعد از زایمان خودبخود محو می‌شوند.

جوش زدن صورت در بارداری

تاکنون متوجه شده‌اید که برخی از خانم‌های باردار صورتشان درخشنده‌تر از قبل می‌شود؟ درخشش صورت در دوران بارداری به دلیل افزایش گردش خون در صورت و افزایش ترشح چربی در پوست است. پس درخشنده شدن صورت در بارداری می‌تواند بهایی داشته باشد به قیمت ایجاد جوش و آکنه. وقتی ترشح چربی‌ در پوست بیشتر می‌شود، احتمال بروز جوش نیز بیشتر خواهد شد.

دقت کنید که برای درمان جوش بارداری نباید از پمادها یا کرم‌های ایزوترتینوئین و ترتینوئین استفاده کنید زیرا ممکن است باعث نقص مادرزادی جنین شوند. اما انواع کرم ضد جوش که بدون نیاز به نسخه در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، اغلب در دوران بارداری بی‌خطر هستند. با این حال بهتر است قبل از خرید آنها با پزشک خود مشورت کنید.

پف چشم در اوایل بارداری؛ علائم بارداری از روی چهره

برای تشخیص علائم بارداری از روی چهره می‌توان پف و تورم چشم را در نظر گرفت. پف کردن پلک‌ها در بارداری، خشکی چشم، خستگی و ریزش اشک از چشم در دوران بارداری کاملا طبیعی است. احتباس آب مرتبط با بارداری علت پف کردن چشم‌ها در حاملگی به حساب می‌آید. همچنین ممکن است پوست زیر چشم تیره‌تر به نظر برسد. هرچقدر مصرف نمک و کافئین را در رژیم غذایی خود کاهش دهید، پف پلک‌ها در بارداری کمتر خواهد شد. از دیگر علل پف چشم در بارداری می‌توان به استرس، بی‌خوابی و خستگی اشاره کرد.

تورم صورت از نشانه های بارداری

تورم صورت از نخستین نشانه های بارداری

نخستین علائم بارداری از روی چهره را از تورم صورت می‌توان فهمید. با شروع بارداری به منظور حمایت از رشد طبیعی جنین، بدن حدود 50 درصد خون و مایعات بیشتری را تولید می‌کند. تولید مایع اضافی در بارداری به بدن مادر کمک می‌کند تا مفاصل و بافت‌ها برای زایمان آماده شوند. پس ورم کردن در دوران بارداری فقط مربوط به صورت نیست و در دیگر اندام‌ها مثل دست و پا نیز می‌تواند نمایان شود. تورم صورت در بارداری در اوایل، اواخر یا اواسط بارداری می‌تواند وجود داشته باشد.

نمایان شدن رگ‌های خونی در صورت

صورت همه ما دارای رگ‌های خونی است که به طور طبیعی گردش خون در آنها صورت می‌گیرد. اما یکی از علائم بارداری از روی چهره، نمایان شدن هرچه بیشتر این رگ‌های خونی است؛ به طوری که بیشتر متوجه وجود آنها خواهید شد. تغییرات هورمونی و افزایش ترشح هورمون استروژن در بارداری، علت نمایان شدن رگ‌های خونی در صورت است زیرا در واقع میزان حجم خون است که باعث شده رگ‌های خونی روی چهره بیشتر نمایان شوند.

اگزما در بارداری

اگزما در بارداری

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی در دوران بارداری، اگزما است که خشکی، پوسته پوسته شدن، خارش و قرمزی از علائم آن به حساب می‌آید. اگزما می‌تواند در صورت مشاهده شده و از علائم بارداری از روی چهره باشد یا اینکه در نواحی دیگری از پوست مثل پوست دست و پا دیده شود. در سه ماهه اول بارداری احتمال بروز اگزما بیشتر است. به طور کلی می‌توان گفت که حساسیت‌های پوستی در دوران بارداری بیشتر می‌شود و فرد ممکن است نوعی از مشکلات پوستی را تجربه کند که قبلا اصلا نداشته است.

افزایش موهای زاید در صورت در دوران بارداری

در علائم بارداری از روی چهره این مورد کمتر رایج است اما گاهی ممکن است بانوان باردار افزایش موهای زاید روی صورت یا دیگر نواحی بدن خود را در دوران بارداری تجربه کنند. علت این مسئله به افزایش هورمون‌های بارداری مربوط می‌شود. افزایش این هورمون‌ها باعث می‌شود موها سالم‌تر و ضخیم‌تر به نظر برسند. اما گاهی اوقات موهای زاید هم زیاد می‌شوند. برای رفع موهای زاید در بارداری، اپیلاسیون بلامانع است با این حال ابتدا باید نظر پزشک را جویا شد.

افزایش درخشندگی پوست در بارداری

همان‌طور که در این مقاله بارها اشاره کردیم، عامل مهم تغییرات چهره و پوست در دوران بارداری با تغییر سطح هورمون‌ها در بدن مربوط است. به دنبال افزایش هورمون استروژن، تولید چربی و شدت جریان خون در پوست بیشتر شده و همین مسئله منجر به افزایش درخشندگی پوست خواهد شد. البته چنانچه گفتیم ممکن است جوش و آکنه نیز به دلیل افزایش چربی در پوست مشاهده شود.

بیشتر بدانید: راهکارهای مراقبت از پوست در دوران بارداری

کنترل علائم تغییر چهره در دوران بارداری

علائم بارداری از روی چهره را شرح دادیم. برخی از این علائم مثل درخشندگی پوست، خوشایند هستند و برخی دیگری مثل ایجاد لک ممکن است حس نامطلوبی را ایجاد کنند. به منظور کنترل علائم بارداری از روی چهره لازم است چند نکته مهم را در نظر بگیرید:

  • بهتر است به ویژه در دوران بارداری از لوازم آرایش و محصولات مراقبت از پوست ارگانیک استفاده کنید تا از ایجاد حساسیت پیشگیری شود.
  • محصولات پوستی را که قبلا امتحان نکرده‌اید، بهتر است در دوران بارداری برای نخستین بار امتحان نکنید زیرا احتمال حساس شدن پوست در حاملگی افزایش می‌یابد.
  • بدن خود را هیدراته نگه دارید و به اندازه کافی آب بنوشید تا دچار خشکی پوست نشوید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید و با مشورت پزشک برای خرید مکمل بارداری از داروخانه اقدام نمایید تا کمبود مواد مغذی در بدن شما جبران شود.
  • به طور منظم حمام بروید و با شوینده‌های مناسب پوست خود را بشویید.
  • در حدی که پزشک برای شما توصیه کرده است فعالیت بدنی داشته باشید و ورزش کنید.
  • در صورت استفاده از یک محصول مراقبت از پوست و ایجاد حساسیت، مصرف را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

در پایان باید بگوییم که شما نباید نگران تغییرات چهره خود در دوران بارداری باشید زیرا معمولا بعد از گذشت چند هفته یا چند ماه بعد از بارداری این علائم به کلی از بین می‌روند. همچنان اگر پرسشی در ذهنتان باقی مانده است، برای ما کامنت بگذارید تا پزشکان فعال ما در در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.