چه میوه هایی فشار خون را بالا می برد؟


افت فشار خون و افزایش فشار خون در بدن هر یک مشکلات مربوط به خود را دارند. فشار خون، باید تنظیم باشد تا همه ارگان‌های بدن بتوانند به شکل صحیح عملکرد خود را انجام دهند. در این مقاله در مورد میوه‌هایی با شما صحبت می‌کنیم که باعث افزایش فشار خون می‌شوند!

بر اساس پاره‌ای از مطالعات می‌توان گفت که برخی میوه‌ها فشار خون را پایین می‌آورند؛ مثل لیمو و نارنج. اما آیا در زمانی که افت فشار خون وجود دارد، از میوه‌ها جهت افزایش فشار خون می‌توان استفاده کرد؟ آیا میوه‌ای وجود دارد که مصرف آن باعث بالا رفتن فشار خون شود؟ برای اینکه بدانید چه میوه هایی فشار خون را بالا می برد، در این مقاله همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

کدام میوه فشار خون را بالا می برد؟

وقتی در اینترنت جستجو می‌کنید می‌بینید که در بعضی از سایت‌ها میوه‌هایی مثل موز، انبه، انار، خربزه و میوه‌های خشک به عنوان میوه‌هایی برای کمک به افزایش فشار خون معرفی شده‌اند. اما متاسفانه برای تائید این ادعا مدارک علمی معتبری وجود ندارد. میوه‌های ذکر شده به تنظیم فشار خون کمک می‌کنند اما نمی‌توانیم از آنها به عنوان میوه‌هایی که در زمان افت فشار خون به بالا رفتن آن کمک می‌کنند، نام ببریم. در واقع فقط میوه‌های شور هستند که در افزایش فشار خون موثر بوده و آن را بالا می‌برند.

میوه های شور فشار خون را بالا می‌برند

برای افراد مبتلا به فشار خون بالا هیچ منع مصرفی در زمینه میوه‌ها وجود ندارد. هیچ میوه‌ای نیست که بتوان آن را عامل افزایش فشار خون دانست. در پاسخ به این سوال که چه میوه هایی فشار خون را بالا می برد، باید بگوییم که فقط میوه‌های شور هستند که به دلیل داشتن نمک یا سدیم فراوان می‌توانند منجر به افزایش فشار خون شوند.

پس می‌توان گفت که خیار، گوجه فرنگی، پرتقال و…. به خودی خود باعث بالا رفتن فشار خون نمی‌شوند اما اگر نمک فراوان به آنها بزنید، فشار خون را بالا می‌برند. همچنین لواشک‌هایی که نمک در آنها زیاد استفاده شده است، می‌توانند باعث افزایش فشار خون شوند. در ادامه مواد غذایی را به شما معرفی می‌کنیم که فشار خون را بالا می‌برند.

میوه های شور

چه چیزهایی فشار خون را بالا میبرد؟

در مورد اینکه چه میوه هایی فشار خون را بالا می برد برایتان شرح دادیم. برای تنظیم فشار خون در صورت صلاحدید پزشک می‌توانید از قرص فشار خون استفاده کنید. همچنین مصرف برخی مواد غذایی و توجه به برخی راهکارها می‌تواند در بالا بردن فشار خون موثر باشد:

  • آب بیشتر بنوشید: کم‌آبی حجم خون را کاهش داده و باعث کاهش فشار خون می‌شود. هیدراته نگه داشتن بدن به ویژه در زمان ورزش اهمیت بالایی دارد.
  • مواد غذایی غنی از ویتامین B12 بخورید: سطوح پایین ویتامین ب12 در بدن باعث بروز نوعی کم خونی و افت فشار خون خواهد شد. تخم مرغ، غلات غنی شده و گوشت از بهترین منابع ویتامین B12 هستند.
  • مواد غذایی سرشار از فولات: اگر سطح فولات یا ویتامین B9 در بدن پایین باشد، منجر به کم‌خونی خواهد شد که این کم‌خونی روی افت فشار خون نیز تاثیر دارد. لوبیا، عدس، مرکبات، سبزیجات برگ‌دار، مرغ و جگر از بهترین منابع تامین فولات (اسید فولیک) برای بدن هستند.
  • نمک: غذاهای شور می‌توانند موجب افزایش فشار خون شوند. اگر با افت فشار خون مواجه هستید سعی کنید مقداری زیتون، ماهی دودی یا سوپ کنسرو شده بخورید.
  • کافئین: قهوه و چای کافئین‌دار با تحریک سیستم قلبی عروقی به طور موقت فشار خون را بالا برده و ضربان قلب را نیز افزایش می‌دهند. بنابراین در زمانی که فشار خیلی پایین است از نوشیدنی‌های کافئین‎‌دار نیز می‌توانید استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: خواص گریپ فروت برای فشار خون

پرتقال فشار خون را بالا میبرد؟

اگر می‌خواهید بدانید که چه میوه هایی فشار خون را بالا می برد باید بگوییم که پرتقال در این دسته از میوه‌ها جای ندارد. مطالعات نشان داده‌اند که ترکیباتی به نام فلاونوئیدها در مرکباتی مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت وجود دارد که به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. فلاونوئیدها مانند آنتی اکسیدان عمل کرده و با رادیکال‌های آزاد به مبارزه می‌پردازند.

محققان می‌گویند: نوشیدن 2 لیوان آب پرتقال در روز در کاهش فشار خون نقش بسزایی دارد. بنابراین برای کمک به افزایش فشار خون از پرتقال نمی‌توانید استفاده کنید.

پرتقال تنها در صورتی باعث افزایش فشار خون می‌شود که آن را همراه با نمک بخورید.

پرتقال فشار خون را بالا می برد؟

مشتقات میوه‌ها که باعث افزایش فشار خون می‌شوند

برخی از مشتقات میوه‌ها هستند که استفاده از آنها منجر به افزایش فشار خون خواهد شد. از جمله آنها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آبمیوه‌های صنعتی
  • کمپوت میوه
  • برخی از انواع اسموتی
  • برخی از انواع لواشک

از آنجایی که به موارد ذکر شده اغلب نمک فراوان افزوده می‌شوند، مصرف آنها موجب افزایش فشار خون خواهد شد. به طور کلی متخصصان توصیه می‌کنند که برای کمک به حفظ سلامت بدن و برخورداری از مواد مغذی موجود در میوه‌ها بهتر است از آنها به صورت تازه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: چه میوه هایی برای فشار خون بالا ضرر دارد؟

چه میوه هایی فشار خون را بالا می برد؟

همان طور که در این مقاله از شرح دادیم، میوه‌های شور هستند که باعث بالا رفتن فشار خون می‌شوند. اگر با افت فشار خون مواجه هستید، از خوراکی‌های دیگری به جز میوه برای افزایش فشار خون استفاده کنید. برخی از این خوراکی‌ها را در همین مقاله به شما معرفی کردیم. برای جلوگیری از افت فشار خون بیشتر آب بنوشید و وعده‌های کوچک غذایی را به تعداد بیشتری در طی روز استفاده کنید.