چیزهایی که باید در مورد دندان مصنوعی بدانید!


دندان مصنوعی بیشتر برای سنین بالای 50 سال تجویز می‌شود. اما حقیقت این است که هیچ سن دقیقی برای گذاشتن دندان مصنوعی وجود ندارد. ممکن است حتی فردی در 80 سالگی دندان‌های کاملا سالمی داشته باشد که در این صورت نیازی به دندان مصنوعی وجود ندارد. عکس قضیه نیز صادق است؛ گاه دندان‌مصنوعی به افرادی پیشنهاد می‌شود که تنها 30 سال سن دارند! تعجب نکنید؛ همه چیز در مورد دندان مصنوعی را در این مقاله برای شما شرح خواهیم داد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

دندان مصنوعی چیست؟

دندان‌های مصنوعی، پروتزهای متحرکی هستند که در دهان قرار می‌گیرند و جایگزین دندان‌های از دست رفته در فک بالا و پایین (یا هردو) می‌شوند. دندان مصنوعی از موادی مانند اکریلیک، رزین، نایلون، فلز یا چینی ساخته می‌شوند و انواع مختلف دارند. هرچه مراقبت شما از دهان و دندان بهتر باشد، احتمالا دیرتر به دندان مصنوعی نیاز پیدا خواهید کرد. استفاده از نخ دندان، خرید مسواک مناسب و خمیر دندان ضد پوسیدگی را فراموش نکنید.

انواع دندان مصنوعی

انواع مختلفی از دندان مصنوعی وجود دارد و بهترین گزینه برای شما فقط توسط یک دندانپزشک مجرب می‌تواند تعیین شود:

دندان مصنوعی کامل یا پروتز کامل

برای استفاده از یک دست دندان‌مصنوعی کامل همه دندان‌ها باید کشیده شوند و دندان مصنوعی به طور کامل جایگزین آنها شود. پروتز کامل روی لثه‌ها قرار می‌گیرد و به سقف دهان یا برجستگی استخوان فک پایین تکیه می‌کند تا قابل استفاده باشد. گاهی برای محکم نگه داشتن دندان مصنوعی در دهان، لازم است از چسب دندان مصنوعی استفاده شود.

افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند اغلب آن را شب بیرون می‌آورند تا هم آن را تمیز کنند و هم استراحتی به لثه‌های خود بدهند.

 دندان مصنوعی

دندان مصنوعی متحرک جزئی

اگر چندین دندان یا بیشتر دندان‌های خود را در هر دو فک یا یک فک از دست داده باشید، استفاده از دندان مصنوعی متحرک جزئی گزینه مناسبی می‌تواند باشد. پروتزهای جزئی مشابه دندان مصنوعی کامل هستند اما گیره‌های مخصوصی دارند که به اطراف دندان‌های بجامانده شما قلاب می‌شوند تا پایداری زیادی داشته باشند و در دهان کامل ثابت بمانند.

دندان مصنوعی فوری

گاهی اوقات افراد قبل از اینکه بتوانند دندان‌مصنوعی را مورد استفاده قرار دهند، لازم است تا یک یا چند دندان خود را بکشند. از دندان مصنوعی فوری بلافاصله بعد از کشیدن دندان می‌توان استفاده کرد. دندان مصنوعی فوری معمولا به صورت موقت مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نهایت توسط دندان‌مصنوعی کامل جایگزین خواهد شد.

ایمپلنت متحرک

این پروتزها به جای اینکه به فک و لثه متصل شوند، به ایمپلنت‌های دندانی اتصال پیدا می‌کنند. ایمپلنت‌های دندانی پایه‌های کوچکی هستند که دندانپزشکان به عنوان جایگزینی ریشه دندان، در استخوان فک قرار می‌دهند. مانند پروتزهای سنتی، پروتزهای نگهدارنده ایمپلنت متحرک هستند؛ یعنی می‌توان شب آنها را از دهان خارج کرده و صبح دوباره استفاده نمود.

ایمپلنت متحرک نسبت به دندان مصنوعی سنتی، پایداری بیشتری دارد زیرا ایمپلنت‌ها در فک، محکم می‌شوند و نیازی به چسب دندان مصنوعی وجود ندارد. به منظور تمیز کردن انواع دندان‌مصنوعی حتما باید از مسواک و خمیر دندان مناسب استفاده کنید.

پروتزهای ثابت با پایه ایمپلنت

این پروتزها غیر متحرک و ثابت هستند. فقط دندانپزشک می‌تواند آنها را بیرون بیاورد و دوبار سر جایشان بگذارد. این ایمپلنت‌ها به افرادی توصیه می‌شوند که مایل نیستند از نوع متحرک استفاده کنند. نقطه ضعف پروتز غیر متحرک این است که تمیز کردن آن کمی سخت‌تر است. مثلا حتما باید هر شب در همه زوایای این دندان‌ها نخ دندان کشیده شود.

دندان مصنوعی ژله ای

دندان‌های مصنوعی شامل دو قسمت هستند: پروتز دندانی و پایه. به طور معمول برای ساخت قسمت پایه از اکریلیک، فلز کروم کبالت و نایلون استفاده می‌شود. اگر از نایلون استفاده شود به آن دندان مصنوعی ژله‌ای می‌گویند.

مزایای دندان مصنوعی ژله‌ ای

مزایای استفاده از دندان مصنوعی ژله‌ای به شرح زیر است:

  • بسیار نازک و سبک هستند.
  • دچار شکستگی نمی‌شوند.
  • سازگار با محیط زیست است.
  • استفاده از آن راحت است.
  • در برابر بو و لک مقاومت بیشتری دارد.

اما دقت کنید که هزینه دندان مصنوعی ژله ای از معمولی بیشتر است، جویدن با آنها کمی سخت است و اگر کیفیت مرغوبی نداشته باشند ممکن است باعث تحلیل استخوان زیر پروتز شوند.

بهترین نوع دندان مصنوعی کدام است؟

اگر فرد همه دندان‌های موجود در دهان خود را از دست داده باشد، بهترین گزینه استفاده از یک دست دندان‌مصنوعی کامل است. اما چنانچه می‌خواهید دندان مصنوعی در دهان شما ثابت باشد و شما تنها چند عدد از دندان‌های خود را از دست داده‌اید، ایمپلنت گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسد. در نهایت شما باید بودجه خود را نیز در نظر بگیرید و با توجه به آن ببینید که چه نوع دندان‌مصنوعی برای شما بهترین است. البته در راس همه این موارد نظر دندانپزشک شما است که اهمیت دارد.

دندان مصنوعی در جوانان

دندان مصنوعی برای افراد جوان

دندان‌مصنوعی فقط مختص افراد مسن نیست و برای جوانان نیز کاربرد دارد. اینکه سن مناسب برای گذاشتن دندان‌مصنوعی چه سنی است، توسط دندانپزشک با توجه به ساختار فک و دندان‌ها باید صورت گیرد. گاهی جنس دندان‌های برخی از افراد جوان به شکلی است که خیلی زود پوسیده شده و از بین می‌روند. در این صورت استفاده از دندان مصنوعی برای جوانان ضرورت می‌یابد.

پروتزهای مصنوعی می‌توانند جایگزین همه دندان‌ها یا بخشی از آنها شوند. جنس این پروتزها معمولا از پرسلن، رزین آکریلیک، فلز، پلاستیک یا ترکیبی است. بهترین دندان مصنوعی برای افراد جوان معمولا ایمپلنت است زیرا معمولا یک فرد جوان همه دندان‌های خود را از دست نداده است که به یک دست کامل دندان مصنوعی نیاز داشته باشد. با این حال هزینه ایمپلنت زیاد است. بنابراین باید با دندانپزشک مشورت شود که کدام گزینه بهتر از همه می‌تواند باشد.

بهترین مارک دندان مصنوعی کدام است؟

به عنوان بهترین مارک دندان مصنوعی موارد زیر را می‌توانیم به شما معرفی کنیم:

  • برند ویتا (آلمانی)
  • برند شوفو (ژاپنی)
  • برند ایوکلار ویوادنت (آلمانی)
  • برند ماژور (ایتالیا)
  • برند یاقوت، نچرال، کمان دنت (ایرانی)

ایمپلنت دندان

مزایای استفاده از دندان مصنوعی چیست؟

پروتزهای مصنوعی دندان مزایای زیر را دارند:

  • عملکرد جویدن غذا با آنها بهبود می‌یابد.
  • ظاهر دندان‌ها بهتر می‌شود.
  • فرد از لحاظ وضوح گفتار توانایی بهتری پیدا خواهد کرد.
  • وقتی توانایی جویدن بهتر می‌شود، تغذیه فرد نیز بهتر خواهد شد.

آیا می‌توان با دندان مصنوعی خوابید؟

اکثر افراد عادت دارند که بدون دندان‌مصنوعی بخوابند زیرا در این حالت به بافت‌های دهان خود یک استراحت خواهند داد. چه با دندان مصنوعی بخوابید و چه نخوابید، مهم این است که حداقل هشت ساعت در روز آنها را بیرون بیاورید. بیرون آوردن دندان‌های مصنوعی به مدت 8 ساعت در روز مزایای زیر را دارد:

  • به لثه‌ها استراحت داده می‌شود.
  • باکتری‌های مضر دهان کاهش می‌یابند.
  • باعث استحکام استخوان‌های فک خواهد شد.

جدول قیمت دندان مصنوعی

قیمت بهترین دندان مصنوعی را در این جدول برای شما آورده‌ایم. این قیمت‌ها بر اساس آخرین قیمت‌ها در سال 1402 هستند:

نام و برند دندان مصنوعی قیمت دندان مصنوعی
قیمت دندان مصنوعی آلمانی ویتا این دندان مصنوعی تقریبا در ایران در حال حاضر ناموجود است.
قیمت دندان مصنوعی ژاپنی شوفو هر فک 10 میلیون به بالا
قیمت دندان مصنوعی ایرانی هر فک از 6 میلیون به بالا
قیمت یک دست دندان مصنوعی ایورکلار اصل (اروپایی) 20 میلیون تومان
قیمت دندان مصنوعی ترکیه‌ای هر فک از 10 میلیون به بالا

چگونه از دندان مصنوعی مراقبت کنیم؟

مراقبت از دندان‌های مصنوعی به شما کمک می‌کند تا مدت زمان بیشتری بتوانید از آنها استفاده کنید و از لحاظ اقتصادی برایتان به صرفه باشد. موارد زیر را به شما توصیه می‌کنیم:

  • در پایان هر روز دندان مصنوعی را از دهان خود خارج کنید.
  • با استفاده از مسواک و خمیر دندان، دندان‌مصنوعی را تمیز کنید.
  • دندان‌های مصنوعی را در محلول تمیز کننده دندان مصنوعی قرار دهید و بگذارید شب تا صبح بماند.
  • به لثه‌ها، زبان، داخل گونه‌ها و اگر دندان دیگری در دهان دارید، روزانه 2 بار مسواک بزنید تا جرم‌های دندان از بین بروند.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد دندان عقل

کلام پایانی

در این مقاله از در مورد دندان‌مصنوعی برای شما شرح دادیم. در نهایت باید گفت که اگر به دندان مصنوعی نیاز دارید لازم است تا حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا بهترین مارک و نوع دندان‌مصنوعی را به شما معرفی کند. امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد.