کدام ویتامین برای سلامت چشم مفید است؟


بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مغذی به حمایت از عملکرد چشم کمک می‌کند. کمبود این ریزمغذی‌ها می‌تواند باعث مشکلات چشمی شود.

بیماری‌های رایج چشمی مانند رتینوپاتی دیابتی‌، دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، گلوکوم و آب مروارید، شرایطی هستند که می‌توانند سلامت چشم را تحت تاثیر قرار دهند. اگرچه عوامل مختلفی باعث ایجاد این شرایط می‌شوند، به نظر می‌رسد تغذیه بر همه آن‌ها حداقل تا حدی تاثیر دارد. مصرف کافی ویتامین‌هایی مانند ویتامین A و E به حفظ سلامت چشم کمک می‌کند.

آنچه در این مقاله می خوانیم

ویتامین A برای چشم

ویتامین A با حفظ شفافیت قرنیه، که پوشش خارجی چشم است، نقش مهمی در بینایی ایفا می‌کند. این ویتامین همچنین جزئی از رودوپسین است. رودوپسین پروتئینی در چشم است که امکان بینایی در نور کم را فراهم می‌کند.

کمبود ویتامین A در کشورهای توسعه یافته نادر است؛ اما اگر به آن توجه نشود، می‌تواند منجر به یک بیماری جدی به نام گزروفتالمی (خشکی چشم) شود. گزروفتالمی یک بیماری چشمی پیشرونده است که با شب کوری شروع می‌شود. اگر کمبود ویتامین A ادامه یابد، مجاری اشک و چشم‌ها خشک می‌شوند. در نهایت، قرنیه نرم می‌شود و کوری غیر قابل برگشت ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: کمبود کدام ویتامین باعث خشکی چشم می‌شود؟

ویتامین A همچنین ممکن است در برابر سایر بیماری‌های چشمی مراقبت کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که رژيم‌های غذایی سرشار از ویتامین A ممکن است با کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) در ارتباط باشد.

برای سلامت کلی چشم، غذاهای غنی از ویتامین A  و خرید قرص ویتامین A توصیه می‌شود. سبزیجات برگ سبز، کدو تنبل و فلفل دلمه‌ای از منابع خوب این ویتامین هستند.

ویتامین E برای سلامت چشم

بسیاری از بیماری‌های چشمی با استرس اکسیداتیو مرتبط هستند که در واقع عدم تعادل بین آنتی اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد در بدن است. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت از سلول‌ها از جمله سلول‌های چشم در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد که مولکول‌های مضر و ناپایدار هستند، کمک می‌کند.

یک مطالعه هفت ساله بر روی  3640 فرد مبتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن نشان داد که مصرف 400 IU (واحد بین المللی) ویتامین E و چندین ماده مغذی دیگر در یک مکمل روزانه خطر پیشرفت به مراحل پیشرفته بیماری را تا 25% کاهش می‌دهد.

ویتامین E برای سلامت چشم

علاوه بر این برخی مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی سرشار از ویتامین E ممکن است از ابتلا به بیماری آب مروارید مرتبط با افزایش سن کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این رابطه مورد نیاز است.

با این وجود، رژیم غذایی حاوی ویتامین E کافی برای حفظ سلامت چشم توصیه می‌شود. آجیل، دانه‎‌ها، روغن‌های گیاهی، ماهی سالمون، آووکادو و سبزیجات برگ سبز برخی از گزینه‌های غنی از ویتامین E هستند.

ویتامین C

مانند ویتامین E، ویتامین C نیز یک آنتی اکسیدان قوی است که ممکن است از چشم‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد مضر محافظت کند. علاوه بر این ویتامین C برای ساخت کلاژن مورد نیاز است. کلاژن پروتئینی است که ساختار چشم را به ویژه در قرنیه و صلبیه ایجاد می‌کند.

چندین مطالعه مشاهده‌ای نشان می‌دهد که ویتامین ‌C ممکن است به کاهش خطر ابتلا به آب مروارید کمک کند. آب مروارید وضعیتی است که باعث می‌شود چشم، کدر و بینایی مختل شود. برای مثال، یک مطالعه مشاهده‌ای نشان داد که خطر ابتلا به آب مروارید زمانی که مصرف روزانه ویتامین C بالاتر از 490 میلی گرم بود، در مقایسه با 125 میلی گرم یا کمتر، 75% کاهش می‌یابد. مطالعه دیگری نشان داد که مکمل‌های ویتامین C معمولی ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید را تا 45% کاهش دهد.

مرکبات و میوه‌های استوایی، فلفل دلمه‌ای، کلم بروکلی و کلم پیچ حاوی مقادیر زیادی ویتامین C بوده و گزینه‌های مناسبی برای افزایش مصرف روزانه این ویتامین هستند. همچنین شما می‌توانید با خرید قرص ویتامین C و مصرف آن به افزایش دریافت این ویتامین کمک کنید.

سخن پایانی

تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از ویتامین‌ها و مواد مغذی ممکن است به کند کردن پیشرفت و جلوگیری از ابتلا به چندین بیماری چشمی کمک کنند. ویتامین A، ویتامین E و C از این ریزمغذی‌ها هستند که در این مقاله از به شرح آن‌ها پرداختیم. اگر مشکوک به کمبود این مواد مغذی در بدن خود هستید، مصرف مکمل‌ها ممکن است برای شما مفید باشد.