کلیه چه می کند و چگونه آن را سالم نگه داریم


سلامت کلیه

کلیه اندامی است که اغلب نادیده گرفته می شود. این یکی از آن اعضای بدن است که ممکن است تا زمانی که مشکلی پیش نیاید زیاد به آن فکر نکنیم. بسیاری از مردم ممکن است حتی ندانند که کلیه چه کار می کند و چگونه آن را سالم نگه دارد.

مارس ماه ملی کلیه است و 9 مارس 2024 روز جهانی کلیه است. بهترین زمان برای تمرکز بر سلامت کلیه‌هایتان است. زمان مناسبی برای تمرکز بر سلامت کلیه ها و بحث در مورد سابقه خانوادگی مرتبط با سلامتی است. برای آشنایی بیشتر با عملکرد کلیه به ادامه مطلب مراجعه کنید.

کلیه ها چیست؟

کلیه ها دو اندام لوبیایی شکل در زیر قفسه سینه در دو طرف ستون فقرات شما هستند. اندازه آنها به اندازه مشت شماست.

وظیفه اصلی این اندام فیلتر کردن خون است. مواد زائد و سموم را دفع می کند و ادرار تولید می کند که سپس به مثانه فرستاده شده و از بدن دفع می شود.

چرا کلیه ها مهم هستند؟

کلیه ها سموم و مواد زائد خون را فیلتر می کنند. اما این تمام کاری نیست که آنها انجام می دهند. انها همچنین:

• کمک به حفظ تعادل آب، نمک و مواد معدنی در خون برای کمک به عملکرد عصب، ماهیچه و بافت

• تولید هورمون هایی که فشار خون را کنترل می کنند، گلبول های قرمز را ایجاد می کنند و از سلامت استخوان ها حمایت می کنند

کلیه چه کاری انجام می دهد؟

کلیه ها از حدود یک میلیون نفرون تشکیل شده اند. هر نفرون حاوی یک فیلتر یا گلومرول و یک لوله است. گلومرول خون را فیلتر می کند. لوله مواد سالم را به بدن شما حمل می کند و مواد زائد را از بین می برد.

خون چندین بار در روز از طریق شریان کلیوی از طریق کلیه های شما گردش می کند. شریان به رگ های خونی کوچکتر منشعب می شود تا زمانی که خون به نفرون ها برسد. از دیواره های نازک گلومرول عبور می کند و به مولکول های بزرگتر مانند پروتئین ها اجازه می دهد در خون باقی بمانند. مولکول های کوچکتر مانند مواد زائد و مایعات به داخل لوله می روند.

هنگامی که مواد زائد و مایعات وارد لوله می شوند، یک رگ خونی که در کنار آن قرار دارد، بیشتر آب، مواد معدنی و مواد مغذی را دوباره جذب کرده و به بدن باز می گرداند. توبول اسید و مواد زائد اضافی را از بین می برد و آنها را به ادرار تبدیل می کند. ادرار به مثانه می رسد و از بدن دفع می شود.

کلیه ها روزانه حدود 150 لیتر خون را فیلتر می کنند. فقط حدود 1 تا 2 لیتر ادرار می شود. این یک بار سنگین است!

چگونه از سلامت کلیه حمایت کنیم؟

وقتی کلیه ها خراب می شوند، در فیلتر کردن مواد زائد از بدن مشکل دارند. عدم عملکرد سایر اعضای بدن از جمله استخوان ها، اعصاب، خون و پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. این می تواند علائمی مانند مشکلات خواب، پاهای بی قرار، استخوان های ضعیف، درد مفاصل، خلق و خوی افسرده و در نهایت حتی نارسایی کلیه را ایجاد کند.

خوشبختانه، چندین کار وجود دارد که می توانید برای حفظ سلامت کلیه های خود انجام دهید. یک رژیم غذایی مغذی و ورزش منظم خطر ابتلا به بیماری کلیوی را کاهش می دهد. همچنین باید از عوامل خطر و علائم آگاه شوید تا در صورت بروز مشکل از مراقبت‌های خود مطمئن شوید.

چندین مکمل از سلامت کلیه ها حمایت می کنند. در اینجا مواردی وجود دارد که باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

• DesBio Kidney/Bladder Support یک داروی هومیوپاتی است که به طور موقت علائم مرتبط با کلیه و مثانه را تسکین می دهد.

• کنسانتره کلیه لابراتوارهای پروگرسیو رناتریت حاوی مواد کاملا طبیعی است که از کلیه و کلیه حمایت می کند.

• Premier Research Labs RenaVen Kidney Support بدن را سم زدایی می کند تا از کلیه ها در از بین بردن مواد زائد حمایت کند.

اکنون که پاسخ این سوال را می دانید که کلیه چه کار می کند، آماده اید که ماه ملی کلیه را گرامی بدارید. اطلاعات مفیدی را در رسانه های اجتماعی منتشر کنید و در نظر بگیرید که چگونه شما و عزیزانتان می توانید سلامت کلیه را بهبود بخشید.

اگر سابقه خانوادگی نارسایی کلیه دارید، در معرض خطر ابتلا به مشکلات کلیوی هستید. بنابراین بسیار مهم است که یک رژیم غذایی متعادل را تمرین کنید، به طور منظم ورزش کنید، و با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا یک متخصص تغذیه در مورد پیروی از یک رژیم کلیوی سالم صحبت کنید.

در ماه مارس امسال در چه فعالیت های کلیوی سالم مشغول خواهید بود؟



Source link