آشنایی با انواع انسولین و زمان اثر ‌‌آن‌ها


بسیاری از انواع انسولین دیابت را درمان می‌کنند. ‌‌آن‌ها بر اساس سرعت شروع به عمل و مدت زمان ماندگاری اثرات گروه بندی می‌شوند. در این مقاله به بررسی انواع انسولین می‌پردازیم. ابتدا بهتر است با مفاهیم زیر آشنا شویم.

شروع اثر: چه مقدار طول می‌کشد تا انسولین شروع به اثرگذاری کند.

اوج اثر: زمانی که انسولین در اوج قدرت خود قرار دارد.

طول اثر: مدت زمانی که انسولین برای کاهش قند خون در بدن کار می‌کند.

آنچه در این مقاله می خوانیم

انواع انسولین

پزشک بهترین انسولین‌ را با توجه به میزان فعالیت، رژیم غذایی، سن و توانایی شما در مدیریت سطح قند خون انتخاب می‌کند.

اگر دیابت نوع 1 دارید، احتمالا ‌ترکیبی از انسولین‌ها را مصرف خواهید کرد. برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز نیاز به مصرف انسولین دارند.

مارک‌های مختلف انسولین، از نظر شروع اثر، زمان اوج مصرف و مدت زمان اثر متفاوت هستند، حتی اگر از یک نوع باشند، مانند سریع اثر. حتماً اطلاعات دوز انسولین را بررسی کنید و دستورالعمل‌های پزشک خود را دنبال کنید.

انواع انسولین

شروع اثر اوج اثر طول اثر روش استفاده

سریع اثر

15 دقیقه

1 ساعت

2 تا 4 ساعت

معمولا درست قبل از غذا مصرف می‌شود. اغلب با انسولین با اثر طولانی‌‌تر استفاده می‌شود.

سریع اثر استنشاقی

10 تا 15 دقیقه 30 دقیقه 3 ساعت

معمولا درست قبل از غذا مصرف می‌شود. اغلب با انسولین طولانی اثر تزریقی استفاده می‌شود.

رگولار یا کوتاه اثر

30 دقیقه 2 تا 3 ساعت 3 تا 6 ساعت

معمولاً 30 تا 60 دقیقه قبل از غذا مصرف می‌شود.

انسولین با اثر متوسط

2 تا 4 ساعت 4 تا 12 ساعت 12 تا 18 ساعت

نیاز به انسولین را برای نیم روز یا در طول شب پوشش می‌دهد. اغلب با انسولین سریع یا کوتاه اثر استفاده می‌شود.

طولانی اثر

2 ساعت اوج اثر ندارد تا 24 ساعت

حدود یک روز کامل نیاز به انسولین را پوشش می‌دهد. اغلب، در صورت نیاز، با انسولین سریع یا کوتاه اثر استفاده می‌شود.

فرا-طولانی اثر

6 ساعت اوج اثر ندارد 36 ساعت یا بیشتر

انسولین ثابت را برای دوره‌های طولانی فراهم می‌کند.

انسولین‌های‌ترکیبی

5 تا 60 دقیقه

اوج اثر متنوع

10 تا 16 ساعت

ترکیب انسولین متوسط ​​و کوتاه اثر. معمولاً 10 تا 30 دقیقه قبل از صبحانه و شام مصرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: دیابت چیست و کدام نوع آن خطرناک تر است؟

نحوه دریافت انسولین

بسیاری از افراد با استفاده از سوزن و سرنگ، سیستم کارتریج یا سیستم‌های قلم از پیش پر شده انسولین را وارد خون خود می‌کنند. جایی روی بدن که به آن تزریق می‌کنید، ممکن است مهم باشد. هنگامی‌که انسولین را به شکم خود تزریق می‌کنید، انسولین را به طور یکنواخت جذب خواهید کرد. بهترین مکان‌های بعدی برای تزریق بازوها، ر‌‌ان‌ها و باسن هستند.

تزریق انسولین در شکم

عادت کنید که انسولین را در همان ناحیه همیشگی بدن خود تزریق کنید، اما محل دقیق تزریق را تغییر دهید. این مسئله به کاهش جای زخم زیر پوست کمک می‌کند.

کدام یک از انواع انسولین برای دیابت من بهترین است؟

پزشک با شما همکاری خواهد کرد تا بهترین نوع انسولین را برای شما و دیابت شما تجویز کند؛ که این انتخاب به عوامل زیادی از جمله موارد زیر بستگی دارد:

نحوه پاسخ شما به انسولین (چه مدت طول می‌کشد تا بدن آن را جذب کند و چه مدت فعال باقی می‌ماند، از فردی به فرد دیگر متفاوت است.)

  • انتخاب‌های سبک زندگی از جمله نوع غذایی که می‌خورید، مصرف الکل، یا میزان ورزش، همگی بر نحوه استفاده بدن از انسولین تأثیر می‌گذارند.
  • تمایل شما به تزریق چندین بار در روز
  • چند بار قند خون خود را چک می‌کنید.
  • سن
  • اهداف شما برای مدیریت قند خون

دوز و زمان مصرف انواع انسولین

برای مصرف انواع انسولین طبق تجویز پزشک خود عمل کنید. فاصله زمانی بین تزریق و وعده‌های غذایی ممکن است بسته به نوع استفاده شما متفاوت باشد. به طور کلی، شما باید تزریق خود را با یک وعده غذایی هماهنگ کنید. زمان تزریق باید طوری تنظیم شود که گلوکز غذا تقریباً همزمان با شروع به کار انسولین وارد سیستم شما شود. این به بدن شما کمک می‌کند تا از گلوکز استفاده کند و از افت قند خون نیز جلوگیری کند.

در جدول بالای صفحه، ستون “شروع” نشان می‌دهد که انواع انسولین چه زمانی در بدن شما شروع به کار می‌کند. این اتفاق باید همزمان با جذب غذا بیفتد. زمان مناسب به شما کمک می‌کند تا از افت قند خون پیشگیری کنید.

انسولین‌های سریع الاثر: 15 دقیقه قبل از غذا

انسولین‌های کوتاه اثر: 30 تا 60 دقیقه قبل از غذا

انسولین‌های متوسط ​​اثر: حداکثر 1 ساعت قبل از غذا

انسولین‌های‌ترکیبی: بسته به محصول، بین 10 دقیقه یا 30 تا 45 دقیقه قبل از غذا

انسولین‌های طولانی اثر به وعده‌های غذایی مرتبط نیستند. شما یک یا دو بار در روز ‌‌آن‌ها را بدون توجه به زمانی که غذا می‌خورید مصرف خواهید کرد. اما برخی افراد مجبورند یک انسولین طولانی اثر را با یک نوع کوتاه اثر یا داروی دیگری که باید در زمان غذا مصرف شود، همراه کنند. محصولات سریع الاثر را نیز ‌می‌توان بلافاصله بعد از غذا خوردن، به جای 15 دقیقه قبل از غذا مصرف کرد. ‌می‌توانید برخی از ‌‌آن‌ها را قبل از خواب نیز مصرف کنید.

انسولین کوتاه اثر

بیشتر بخوانید: کدام ویتامین به کنترل قند خون کمک میکند؟

نگهداری انسولین تزریقی

همیشه دو بطری از هر نوع انسولینی که استفاده ‌می‌کنید دم دست داشته باشید. نیازی نیست ویال‌‌های انسولین مورد استفاده خود را در یخچال نگهداری کنید. یک قانون خوب این است که اگر دما برای شما مناسب است، استفاده از انسولین بی‌خطر است. شما ‌می‌توانید بطری مورد استفاده خود را در دمای اتاق (نه بیشتر از 26.6 درجه سلسیوس) به مدت 30 روز نگهداری کنید. انسولین نباید خیلی گرم یا خیلی سرد شود و بایستی آن را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. بطری‌‌های پشتیبان اضافی خود را در یخچال نگهداری کنید. شب قبل از شروع استفاده از یک بطری جدید، آن را بیرون بیاورید و بگذارید گرم شود. اجازه ندهید انسولین شما یخ بزند.

همیشه قبل از کشیدن انسولین داخل بطری به داخل سرنگ نگاه کنید. انواع سریع الاثر، کوتاه اثر و برخی از انواع طولانی اثر باید شفاف باشند. اشکال دیگر ممکن است کدر به نظر برسند، اما نباید توده داشته باشند. اگر بطری با خود حمل ‌می‌کنید، مراقب باشید که آن را تکان ندهید. این امر باعث ایجاد حباب‌های هوا می‌شود که می‌تواند میزان انسولین دریافتی را هنگام برداشتن آن برای تزریق تغییر دهد.

نگهداری انسولین

برای قلم‌‌های انسولین، بروشور بسته را برای دستورالعمل‌‌های نگهداری بررسی کنید. برای قلم‌‌های انسولین، بروشور بسته را برای اطلاع از دستورالعمل‌‌های نگهداری بررسی کنید. برای انسولین‌های استنشاقی نیز، دستورالعمل‌‌های روی بسته را بررسی کنید. شما باید یک بسته‌ی در بسته را در یخچال نگهداری کنید تا زمانی که آماده استفاده از آن شوید. اگر این کار را نکردید، باید ظرف 10 روز از آن استفاده کنید. می‌توانید بسته‌هایی را که باز کرده‌اید در یخچال بگذارید، اما قبل از استفاده، اجازه دهید کارتریج به مدت 10 دقیقه در دمای اتاق گرم شود.

سخن پایانی

در این مقاله از ، انواع انسولین‌های موجود و زمان اثر آن‌ها در بدن را بررسی کردیم. همچنین در رابطه با نحوه مصرف و نحوه درست نگهداری این دارو مطالبی را بیان کردیم. امیدواریم این مقاله برای افراد مبتلا به دیابت و عزیزان آن‌ها مفید فایده واقع شود.