آلرژی به گربه چیست؟ علائم و راه های درمان حساسیت به گربه


آلرژی به گربه یکی از شایع‌ترین انواع حساسیت‌ها است که توسط تماس با آلرژن‌های (مواد آلرژی‌زا) موجود در ترشحات و پوست گربه‌ها ایجاد می‌شود. این حالت می‌تواند برای افرادی که از این حساسیت رنج می‌برند، تحت تأثیر قرار گیرد و کیفیت زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. در ادامه، به بررسی علائم و راه‌های درمان آلرژی به گربه خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله می خوانیم

آلرژی به گربه چیست؟

اگر بعد از نوازش یا بازی با گربه، دچار آب ریزش بینی می‌شوید و چشم‌هایتان آب می‌ریزد یا بعد از نوازش یا بازی با گربه شروع به عطسه و خس‌خس کردن می‌کنید، احتمالا به گربه حساسیت دارید. آلرژی به گربه یکی از شایع‌ترین آلرژی‌ها در بین انسان است. این نوع آلرژی می‌تواند به علائم دائمی آلرژی کمک کند، زیرا قرار گرفتن در معرض آن می‌تواند در محل کار، مدرسه، مهدکودک یا سایر محیط‌های سرپوشیده رخ دهد، حتی اگر گربه وجود نداشته باشد.

گربه‌ها چندین آلرژن تولید می‌کنند (پروتئین‌هایی که می‌توانند باعث آلرژی شوند). این آلرژن‌ها روی پوست و در بزاق یافت می‌شوند. همه گربه‌ها آلرژن تولید می‌کنند. در میان هشت آلرژن شناخته شده گربه، برجسته‌ترین آلرژن ترشح کننده است که در غدد مقعدی، غدد بزاقی و عمدتا در غدد چربی گربه‌ها تولید می‌شود. ویژگی‌هایی مانند طول موی گربه، جنسیت آن و مدت زمانی که گربه در داخل خانه می‌گذراند با سطح آلرژن گربه مرتبط نیست.

آلرژی به گربه چیست

علائم آلرژی به گربه

آلرژی به گربه مانند سایر آلرژی‌ها می‌تواند همراه با نشانه‌هایی باشد. شما از طریق این نشانه‌ها می‌توانید سریعتر به آلرژی خود پی ببری و از آن جلوگیری کنید. علائم و نشانه‌های آلرژی به حیوانات خانگی ناشی از التهاب مجاری بینی عبارتند از:

  • عطسه کردن
  • آبریزش بینی
  • خارش، قرمزی یا آبریزش چشم
  • گرفتگی بینی
  • خارش بینی، سقف دهان یا گلو
  • چکه بعد از بینی
  • سرفه
  • فشار و درد صورت
  • بیداری مکرر
  • پوست متورم و آبی رنگ زیر چشم شما
  • در کودک، مالش مکرر بینی به سمت بالا

اگر آلرژی به حیوان خانگی شما منجر به آسم شود، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

  • دشواری در تنفس
  • سفتی یا درد قفسه سینه
  • صدای سوت یا خس خس شنیدنی هنگام بازدم
  • مشکلات خواب ناشی از تنگی نفس، سرفه یا خس خس سینه

علائم آلرژی به گربه

علائم پوستی

برخی از افراد مبتلا به آلرژی به حیوانات خانگی ممکن است علائم پوستی را نیز تجربه کنند. این آلرژی به عنوان درماتیت آلرژیک شناخته می‌شود. این نوع درماتیت یک واکنش سیستم ایمنی است که باعث التهاب پوست می‌شود. تماس مستقیم با حیوان خانگی آلرژیک ممکن است باعث درماتیت آلرژیک شود و علائم و نشانه‌هایی مانند:

  • لکه‌های برجسته و قرمز پوست (کهیر)
  • اگزما
  • خارش پوست

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

برخی از علائم و نشانه‌های آلرژی به حیوانات خانگی، مانند آبریزش بینی یا عطسه، شبیه علائم سرماخوردگی هستند. گاهی اوقات تشخیص اینکه آیا سرماخوردگی دارید یا آلرژی دشوار است. اگر علائم بیش از دو هفته ادامه داشته باشد، ممکن است آلرژی داشته باشید.

اگر علائم و نشانه‌های شما شدید است (با احساس انسداد کامل مجاری بینی و مشکل در خواب یا خس خس) با پزشک خود تماس بگیرید. اگر خس خس یا تنگی نفس به سرعت تشدید می‌شود یا اگر با حداقل فعالیت دچار تنگی نفس هستید، باید به دنبال مراقبت‌های اورژانسی باشید.

علل آلرژی به گربه

آلرژی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن شما به یک ماده خارجی مانند گرده، کپک یا شوره حیوانات خانگی واکنش نشان دهد. سیستم ایمنی بدن شما پروتئین‌هایی به نام آنتی بادی تولید می‌کند. این آنتی بادی‌ها از شما در برابر مهاجمان ناخواسته‌ای که می‌توانند شما را بیمار کنند یا باعث عفونت شوند، محافظت می‌کنند.

هنگامی که شما آلرژی دارید، سیستم ایمنی بدن شما آنتی بادی‌هایی می‌سازد که آلرژن خاص شما را به عنوان چیزی مضر تشخیص می‌دهند، حتی اگر اینطور نباشد. هنگامی که آلرژن را استنشاق می‌کنید یا با آن تماس می‌گیرید، سیستم ایمنی بدن شما پاسخ می‌دهد و یک پاسخ التهابی در مجرای بینی یا ریه‌ها ایجاد می‌کند. قرار گرفتن طولانی مدت یا منظم در معرض این آلرژن‌ها می‌تواند باعث التهاب مزمن راه هوایی مرتبط با آسم شود.

علل آلرژی به گربه

گربه و سگ

آلرژن‌های گربه‌ها و سگ‌ها در سلول‌های پوستی که حیوانات می‌ریزند (مو و پوست)، و همچنین در بزاق، ادرار و عرق روی بدن آن‌ها یافت می‌شوند. شوره در ایجاد آلرژی یک مشکل خاص است زیرا بسیار کوچک است و با کوچکترین گردش هوا می‌تواند برای مدت طولانی در هوا باقی بماند. همچنین به راحتی در مبلمان روکش شده جمع می‌شود و به لباس شما می‌چسبد.

بزاق حیوانات خانگی می‌تواند به فرش، ملافه، مبلمان و لباس بچسبد. بزاق خشک شده می‌تواند در هوا تبدیل شود. گربه‌ها و سگ‌های به اصطلاح هیپوآلرژنیک ممکن است ریزش مو بدن کمتری داشته باشند، اما در کل در ایجاد آلرژی تفاوتی در بین نژاد گربه‌ها وجود ندارد.

عوامل خطرساز آلرژی به گربه

آلرژی به حیوانات خانگی رایج است. با این حال، اگر آلرژی یا آسم در خانواده شما وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به آلرژی به حیوانات خانگی بیشتر است. قرار گرفتن در معرض حیوانات خانگی در سنین پایین ممکن است به شما کمک کند از آلرژی به حیوانات خانگی جلوگیری کنید.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که کودکانی که در سال اول زندگی با یک سگ زندگی می‌کنند ممکن است در دوران کودکی نسبت به کودکانی که در آن سن سگ ندارند، مقاومت بهتری در برابر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی داشته باشند.

عوامل خطرساز آلرژی به گربه

تشخیص آلرژی گربه

آیا مشکوک هستید که دچار آلرژی گربه شده‌اید یا خیر؟ متخصص آلرژی می‌تواند این را برای شما تشخیص دهد. تست خراش پوستی رایج‌ترین راه برای تشخیص آلرژی گربه است. برای این آزمایش، مقدار کمی از عصاره آلرژن گربه روی پوست شما قرار می‌گیرد. سپس پوست شما با یک پروب کوچک و استریل سوراخ می‌شود و به مایع اجازه می‌دهد تا زیر سطح پوست نفوذ کند.

سپس از نظر تورم و قرمزی یا سایر علائم یک واکنش که نشانه آلرژی است، تحت نظر خواهید بود. نتایج معمولا در عرض ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آشکار می‌شوند. حتی اگر مطمئن هستید که علائم شما توسط گربه ایجاد شده است، بهتر است آزمایش شوید، زیرا علائم ممکن است در واقع ناشی از قرار گرفتن در معرض محیطی دیگر باشد.

تشخیص آلرژی گربه

درمان آلرژی گربه

اجتناب بهترین راه برای مدیریت آلرژی به گربه است. اگر گربه دارید و به گربه حساسیت دارید، گربه را از خانه بیرون بیاورید. در صورتی که گربه دارید اما نمی‌خواهید خانه جدیدی برای آن پیدا کنید، یا اگر خانواده‌تان گربه می‌خواهند، حتی اگر یکی از اعضای خانواده آلرژی دارد، در اینجا چند راهکار وجود دارد که ممکن است به جلوگیری از علائم کمک کند:

  • گربه را از اتاق خواب خود دور نگه دارید و آن را به چند اتاق محدود کنید
  • گربه را نوازش نکنید، بغل نکنید و نبوسید
  • در صورت دست زن به گربه، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید
  • استفاده منظم از یک جاروبرقی با راندمان بالا یا یک جاروبرقی مرکزی
  • حمام کردن گربه حداقل یک بار در هفته می‌تواند آلرژن گربه در هوا را کاهش دهد

درمان آلرژی گربه

درمان آلرژی به گربه بسته به علائم متفاوت است. متخصص آلرژی می‌تواند به شما کمک کند که بهترین درمان، برای درمان آلرژی گربه شما چیست. علائم بینی اغلب با اسپری‌های بینی استروئیدی، آنتی هیستامین‌های خوراکی یا سایر داروهای خوراکی درمان می‌شوند.

علائم چشمی اغلب با قطره‌های چشمی آنتی هیستامین درمان می‌شود. علائم تنفسی یا آسم را می‌توان با کورتیکواستروئیدهای استنشاقی یا گشادکننده‌های برونش درمان کرد تا از علائم تنفسی پیشگیری یا تسکین یابد. واکسن‌های آلرژی (ایمونوتراپی) یک درمان موثر آلرژی با ایجاد تحمل در طول زمان از طریق تزریق تدریجی دوزهای افزایش یافته یک آلرژن است.

آیا گربه‌ای بدون آلرژی وجود دارد؟

گربه‌ها چندین آلرژن تولید می‌کنند. مطالعات نشان نداده است که گربه‌ها می‌توانند ضد حساسیت باشند. خانه‌هایی با بیش از یک گربه دارای سطوح بالاتری از آلرژن‌های گربه هستند. ویژگی‌هایی مانند طول موی گربه، جنسیت آن و مدت زمانی که گربه در داخل خانه می‌گذراند با سطح آلرژن گربه مرتبط نیست.

عوارض آلرژی به گربه

آلرژی به گربه مانند سایر آلرژی‌ها و یا مشکلات دیگر ممکن است شما را با عوارضی مواجه کند. شدت این عوارض می‌تواند با توجه به شدت آلرژی شما کم یا زیاد باشد.

عفونت‌های سینوسی

التهاب مداوم (مزمن) بافت‌های مجاری بینی ناشی از حساسیت به حیوانات خانگی می‌تواند حفره‌های توخالی متصل به مجرای بینی (سینوس‌ها) را مسدود کند. این انسدادها ممکن است احتمال ابتلا به عفونت‌های باکتریایی سینوس‌ها مانند سینوزیت را افزایش دهد.

آسم

افراد مبتلا به آسم و آلرژی به حیوانات خانگی اغلب در مدیریت علائم آسم مشکل دارند. آن‌ها ممکن است در معرض خطر حملات آسم باشند که نیاز به درمان فوری پزشکی یا مراقبت‌های اورژانسی دارند.

عوارض آلرژی به گربه

پیشگیری از آلرژی به گربه

در صورتی که هنوز گربه ندارید و به فکر خریدن آن هستید ابتدا باید مطمئن شوید که به گربه‌ها حساسیت نداشته باشید. در صورت حساسیت به گربه‌ها باید از این حیوانات دوری کنید تا با علائم آلرژی به گربه مواجه نشوید.

سخن پایانی

در این مطلب از به بررسی کامل آلرژی به گربه از علائم آن تا علل ایجاد این آلرژی و راه‌های درمان آن پرداختیم. آلرژی به گربه یک مشکل شایع و مزاحم است که می‌تواند برای افرادی که از این حساسیت رنج می‌برند، تأثیرات منفی بسیاری داشته باشد. شما می‌توانید سوالات خود را در خصوص آلرژی به گربه در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.