اسطوخودوس را چگونه مصرف کنیم؟


اسطوخودوس که بیشتر به خاطر شکوفه‌های بنفش معطرش معروف است، گیاهی چند ساله است که با فواید بی‌شمارش نیز شناخته می‌شود. ما برخی از روش‌های استفاده از اسطوخودوس را انتخاب کرده و در این مقاله برای شما آورده‌ایم. اسطوخودوس به طرز شگفت انگیزی همه کاره است، بنابراین محدودیتی در استفاده از آن ندارید. اگر شما هم روش خاصی برای استفاده از اسطوخودوس بلدید، چرا با ما به اشتراک نمی‌گذارید؟

آنچه در این مقاله می خوانیم

دمنوش اسطوخودوس

اگر در حال تلاش برای کم کردن میزان کافئین دریافتی خود هستید، اخیرا کمی ‌استرس دارید یا حتی به چای سنتی علاقه‌ای ندارید و دنبال طعم جدیدی هستید، دمنوش اسطوخودوس می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد. چای اسطوخودوس را به آسانی می‌توان تهیه کرد؛ اسطوخودوس را تا 5 دقیقه در آب جوش دم کنید و سپس عسل را برای طعم بهتر به آن اضافه کنید.

ابزارهای مختلفی برای تهیه دمنوش‌های گیاهی وجود دارد، می‌توانید قوری‌هایی با بخش‌های مشبک داخلی یا توپ‌های کوچکی که می‌توانید در لیوان آب جوش آویزان کنید، تهیه کنید. هر روشی که انتخاب کنید، یک فنجان چای اسطوخودوس افسانه ای به شما خواهد داد. گفته می‌شد که ملکه ویکتوریا طرفدار بزرگ دمنوش اسطوخودوس است و ما مطمئن هستیم که شما نیز از آن خوشتان خواهد آمد!

اسانس اسطوخودوس

شما می‌توانید از اسانس اسطوخودوس در دستگاه بخور برای معطر کردن فضای خانه و برای ماساژ استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر قصد دارید از اسانس اسطوخودوس مستقیما روی پوست خود استفاده کنید، بایستی آن را با روغن دیگری رقیق کنید. روغن‌های مناسب روغن‌هایی هستند که به آن‌ها حساسیت ندارید و شامل روغن بادام، نارگیل، جوجوبا و روغن زیتون هستند.

عصاره اسطوخودوس

اسانس یا روغن اسطوخودوس شامل بخش محلول در آب گیاه نمی‌شود. اما هنگام تولید عصاره اسطوخودوس، هم از قسمت‌های محلول در روغن و هم از قسمت‌های محلول در آب گیاه استفاده می‌شود. در نهایت، این عصاره در ساخت مکمل اسطوخودوس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسطوخودوس برای آشپزی

راه‌های شگفت انگیز زیادی برای استفاده از اسطوخودوس خشک شده در آشپزی وجود دارد، فقط توجه داشته باشید که اسطوخودوس شما بدون استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی یا کود رشد کرده است. اسطوخودوس را می‌توانید به همراه گیاهان دیگر مانند رزماری برای مزه‌دار کردن گوشت یا ماهی، اضافه کردن به سالاد یا به عنوان یک طعم دهنده لطیف برای سوپ استفاده کنید. همچنین، اگر اهل پختن کیک و شیرینی هستید، اسطوخودوس طعم لطیف و معطری به بیسکوییت می‌دهد. بیسکویت‌های اسطوخودوس یک خوراکی عالی برای صرف کنار چای هستند.

بیسکوییت اسطوخودوس

امتحان کنید!‌ ترکیب‌های مختلف گیاهان طعم‌های متفاوتی را تولید می‌کنند، بنابراین ‌ترکیب آن‌ها تنوع بی‌پایانی را به شما می‌دهد. نترسید و از خلق طعم‌های جدید لذت ببرید.

دافع طبیعی حشرات

شما می‎توانید ساقه‌های اسطوخودوس خشک شده را با نخ به هم ببندید و کنار پنجره آویزان کنید. این وسیله به عنوان یک دافع طبیعی حشرات عمل کرده و به جلوگیری از ورود آن‌ها به خانه کمک می‌کند.

کیسه حاوی اسطوخودوس خشک شده

شما می‌توانید کیسه‌های نخی کوچک را با گل‌های اسطوخودوس خشک شده پر کرده، در کشو و کمد لباس‌ها قرار دهید و از بوی دلنشین آن لذت ببرید. شما می‌توانید این کیسه‌ها را تزئین کنید و به عزیزان خود هدیه دهید.

اسطوخودوس، برای خوشبو کردن خانه

اسطوخودوس خشک شده رایحه‌ای باورنکردنی دارد. شما می‌توانید از کل ساقه خشک شده استفاده کنید و آن  را به عنوان جایگزینی برای گل‌های تازه در یک گلدان زیبا بچینید. همچنین جوانه‌های اسطوخودوس را در آب قرار دهید و سپس آن را روی پارچه‌ها بپاشید تا طراوتی فوری و طبیعی در محیط ایجاد شود.

سخن پایانی

اسطوخودوس یکی از محبوب‌ترین گل‌ها در جهان است و در مزارع شکوفه‌های ارغوانی زیبا، رایحه‌ای آرامبخش منتشر می‌کند. اسطوخودوس یکی از همه‌کاره‌ترین گل‌هایی است که می‌توانید پیدا کنید. گل‌ها و ساقه‌های این گیاه را می‌توان به روش‌های مختلف از رایحه درمانی گرفته تا افزودن طعم به غذاها مورد استفاده قرار داد.