بهترین تب بر قوی خانگی را بشناسید


تب زمانی اتفاق می‌افتد که دمای بدن فرد بالاتر از حد طبیعی باشد. عفونت شایع‌‌‌ترین علت تب است. در واقع، ایجاد تب راه بدن برای کمک به مبارزه با عفونت است. برخی از علل دیگر عبارت‌اند از شرایط التهابی، سرطان‌‌های خاص و واکنش به داروها یا واکسن‌‌ها. با این حال، راه‌‌های زیادی برای درمان خانگی تب وجود دارد. در این مقاله، با بهترین روش تب بر قوی خانگی آشنا شوید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

تب بر قوی خانگی

راه‌های مختلفی برای درمان خانگی تب وجود دارد:

نوشیدن مایعات فراوان؛ تب بر قوی خانگی

تب بدن را بسیار گرم‌تر از حد معمول می‌کند که باعث می‌شود بدن در تلاش برای خنک شدن عرق کند. اما این منجر به از دست دادن مایعات می‌شود که می‌تواند باعث کم آبی بدن شود. نوشیدن آب یا نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت می‌تواند به آبرسانی مجدد بدن کمک کند و به عنوان تب بر خانگی شناخته می‌شود. سعی کنید زمانی که تب دارید تا جایی که می‌توانید مایعات بنوشید تا مایعات از دست رفته بدن را جبران کنید.

نوشیدن مایعات فراوان

لازم نیست این نوشیدنی فقط آب باشد. هر یک از موارد زیر می‌تواند هیدراتاسیون ایجاد کند:

  • آب میوه
  • نوشیدنی‌‌های ورزشی
  • آبگوشت‌‌ها
  • سوپ‌‌ها
  • چای بدون کافئین

استراحت؛ بهترین روش تب بر قوی خانگی

مبارزه با عفونت انرژی زیادی می‌خواهد. شما باید تا حد امکان استراحت کنید تا به روند بهبودی بدن کمک کنید. حتی اگر نمی‌توانید کل روز را در رختخواب بگذرانید، سعی کنید تا حد امکان از فعالیت بدنی خودداری کنید. تلاش کنید هشت تا نه ساعت یا بیشتر در طول شب بخوابید. همچنین بهتر است برنامه تمرینی خود را موقتاً متوقف کنید. ورزش کردن می‌تواند دمای بدن شما را بیشتر افزایش دهد.

حمام ولرم

بسیاری از افراد هنگام تب به حمام آب سرد فکر می‌کنند. اما این کار اشتباه است، زیرا می‌تواند باعث لرز شود که دمای بدن را بیش از پیش افزایش می‌دهد. درعوض، افراد می‌توانند برای خنک شدن بدن از آب ولرم استفاده کنند. دوش گرفتن همچنین می‌تواند به تسکین عضلات خسته کمک کند.

قرص تب بر؛ درمان خانگی تب

داروهای تب بر بدون نسخه (OTC) ساده‌‌‌ترین راه برای مدیریت تب هستند اما این داروها معمولاً برای درمان تب ضروری نیستند. با این حال، برخی از داروهای بدون نسخه (OTC) می‌توانند به کاهش تب و ایجاد احساس آسودگی در فرد کمک کنند. فقط مطمئن شوید که استراحت کافی دارید، حتی اگر تا چند ساعت پس از مصرف داروی OTC احساس بهتری داشته باشید. این داروهای تب بر قوی خانگی عبارت‌اند از:

داروهای تب بر

بیش از مقدار توصیه شده دارو مصرف نکنید. انجام این کار می‌تواند منجر به خونریزی معده، آسیب کبدی یا مشکلات کلیوی شود. زمان مصرف داروی OTC را به خاطر بسپارید تا مطمئن شوید که در یک دوره 24 ساعته بیش از حد دارو مصرف نمی‌کنید.

غذاهای مقوی

خوردن غذاهای غنی از ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی برای بهبود سیستم ایمنی بدن که با بیماری مبارزه می‌کند ضروری است. با داشتن یک سیستم ایمنی قوی، شما به زودی به حالت طبیعی خود باز می‌گردید. البته مهم است که در هنگام تب معده خود را سبک‌تر نگه دارید زیرا سیستم گوارشی با بیماری ضعیف می‌شود.

پوشیدن لباس سبک و راحت برای درمان خانگی تب

تب می‌تواند باعث شود که فرد یک دقیقه احساس گرما کند و دقیقه بعد سرد شود. پوشیدن لباس بیش از حد می‌تواند گرما را در بدن به دام بیندازد و دمای بدن را بیشتر افزایش دهد. سعی کنید چند لایه لباس بپوشید و اگر شروع به احساس سرما کردید، لایه‌های بیشتری اضافه کنید.

علائم تب

میانگین دمای بدن حدود 37 درجه سانتی گراد است. با این حال، دمای بدن به طور طبیعی در طول روز، به ویژه با فعالیت بدنی، در نوسان است. تب درجه پایین زمانی رخ می‌دهد که دمای بدن فرد به 37.8 تا 39 درجه سانتی گراد برسد. تب با درجه بالا زمانی رخ می‌دهد که دمای بدن فرد از 40 درجه سانتی گراد بیشتر شود.

علاوه بر دمای بالاتر بدن، فردی که تب دارد ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کند:

  • تعریق
  • لرز
  • سردرد
  • دردهای عضلانی
  • از دست دادن اشتها
  • خستگی
  • بی حالی

علائم تب

بیشتر بخوانید: علت تب و لرز چیست؟ سریع ترین روش درمان تب و لرز

تب‌‌های بسیار بالا گاهی اوقات باعث تشنج می‌شود. به این موارد تشنج ناشی از تب می‌گویند که بیشتر در کودکان بین 6 ماه تا 5 سال شایع هستند. تشنج‌های ناشی از تب معمولاً چند دقیقه طول می‌کشند و معمولاً هیچ مشکل جدی برای سلامتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال، کودکی که تشنج ناشی از تب داشته است، احتمال بیشتری دارد که در آینده دوباره دچار تشنج شود.

علل تب

تب معمولاً به خودی خود یک مشکل نیست، بلکه نشانه بیماری دیگری است و نشان می‌دهد که مشکلی در قسمتی از بدن وجود دارد. پاسخ تب توسط سیستم عصبی مرکزی از طریق مکانیسم‌‌های غدد درون ریز، عصبی، ایمنی و رفتاری تنظیم می‌شود.

تب می‌تواند به بدن در مبارزه با عفونت کمک کند، زیرا میزان اینترفرون ضد ویروسی و ضد سرطانی را در خون افزایش می‌دهد. این امر تکثیر باکتری‌‌ها و ویروس‌‌ها را دشوار می‌کند. دمای بدن همچنین می‌تواند به اندازه گیری موفقیت درمان‌‌های پزشکی کمک کند.

عفونت‌‌ها شایع‌‌‌ترین علت تب هستند، اما شرایط مختلف مانند بیماری‌‌ها و داروها نیز می‌توانند دمای بدن را افزایش دهند که شامل موارد زیر هستند:

  • عفونت‌‌ها و بیماری‌‌های عفونی مانند آنفلوانزا، سرماخوردگی، HIV، مالاریا، مونونوکلئوز عفونی و گاستروانتریت
  • داروهای قانونی و غیرقانونی از جمله آنتی بیوتیک‌‌ها، آمفتامین‌‌ها و کوکائین
  • ضربه یا آسیب مانند حمله قلبی، سکته مغزی، گرمازدگی یا سوختگی
  • آسیب به بافت مانند همولیز، جراحی، حمله قلبی، سندروم کراش و خونریزی
  • سایر شرایط پزشکی مانند التهاب پوست، آرتریت، پرکاری تیروئید، برخی سرطان‌‌ها، لوپوس، بیماری التهابی روده، لخته شدن خون، اختلال متابولیک، نقرس و آمبولی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که تب بسیار بالا یا مداومی‌ را تجربه می‌کنید که به دارو پاسخ نمی‌دهد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر تب با هر یک از علائم زیر همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کنید:

  • سفتی یا درد در گردن
  • حساسیت به نور
  • کهیر
  • کم آبی بدن
  • تشنج

مراجعه به پزشک

این علائم می‌تواند نشان دهنده عفونت جدی تری مانند مننژیت باشد.

سخن پایانی

تب یکی از علائم شایع عفونت و التهاب است. در بیشتر موارد، فرد می‌تواند با تب بر خانگی به تسکین تب در خانه کمک کند. تب معمولاً نیازی به درمان پزشکی ندارد. با این حال، مصرف داروهای OTC می‌تواند دمای بدن فرد را کاهش دهد. لازم به یادآوری است که برخی از داروها برای کودکان زیر سنین خاص مناسب نیستند.

تب معمولا جای نگرانی ندارد. هم در کودکان و هم در بزرگسالان، اکثر ویروس‌‌ها خود به خود برطرف می‌شوند و تب بخشی از روند بهبودی است. اما اگر متوجه علائم غیرعادی شدید، یا درمان خانگی تب پاسخگو نبود، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.