تو دستگاه بخور سرد چی بریزیم؟


در دنیای امروزی که بسیاری از افراد، بیشترین زمان روز خود را در محیط‌های بسته و بدون هوای طبیعی صرف می‌کنند، استفاده از دستگاه بخور سرد یکی از راه‌های موثر برای حفظ سلامتی است. این دستگاه‌ها با تولید بخار آب یا اسانس‌های خوشبو، موجب افزایش رطوبت محیط می‌شوند. دستگاه بخور سرد می‌تواند به عنوان یک درمان کمکی برای برخی از بیماری‌های تنفسی نیز مورد استفاده قرار گیرند. به طور کلی، استفاده از دستگاه بخور نه تنها برای حفظ سلامتی، بلکه برای ایجاد محیطی سالم نیز بسیار مفید است. در این مقاله از شما را درباره این موضوع که تو دستگاه بخور سرد چی بریزیم، راهنمایی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

دستگاه بخور سرد چیست؟

دستگاه بخور سرد، یک ابزار مفید است که می‌تواند در زندگی روزمره کمک کند. این دستگاه با استفاده از روغن‌های ارگانیک که در آب آن ریخته می‌شود، بخاری با بوی مطبوع ایجاد می‌کند که می‌تواند احساس آرامش را به محیط اطراف منتقل کند. علاوه بر این، افزایش رطوبت محیط توسط دستگاه بخور سرد، می‌تواند به جلوگیری از خشکی هوا کمک کند که مشکلاتی مانند خشکی پوست، بینی و گلو را برطرف می‌کند.

این دستگاه‌ها در انواع مختلف اولتراسونیک، پروانه‌ای و تبخیری موجود هستند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. دستگاه بخور سرد اولتراسونیک، از ارتعاشات برای تولید بخار آب استفاده می‌کند و باعث افزایش رطوبت در هوا می‌شود. از سوی دیگر، دستگاه بخور سرد پروانه‌ای با استفاده از چرخش دیسک‌ها آب را تبخیر می‌کند و رطوبت را به فضا منتقل می‌کند. دستگاه بخور سرد تبخیری با فرستادن هوا به آب، بخاری ایجاد می‌کند که موجب افزایش رطوبت در محیط می‌شود. در نهایت، استفاده از دستگاه بخور سرد مناسب، می‌تواند به بهبود کیفیت هوای محیط کمک کند.

برای خرید دستگاه بخور به داروخانه آنلاین مثبت سبز مراجعه کنید.

انتخاب مواد مناسب برای دستگاه بخور سرد

دستگاه بخور سرد

انتخاب بهترین ماده برای تنفس عمیق و تحریک نیروهای طبیعی بدن در دستگاه بخور سرد، امری بسیار مهم است. مواد مختلفی در این دستگاه قابل استفاده هستند و با توجه به ویژگی‌ها و خواص هر یک، می‌توانید انتخاب کنید که تو دستگاه بخور سرد چی بریزیم؟ در این انتخاب، اثرات مثبت و منفی هر ماده روی سلامتی شما نیز، باید در نظر گرفته شود.

باید به این نکته توجه داشت که دستگاه‌های بخور سرد، با ایجاد تغییرات در آبی که درون محفظه آن‌ها قرار می‌گیرد، باعث تبخیر آب و افزایش رطوبت در فضا می‌شوند. این دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تنها می‌توانند این تغییرات را بر روی آب استاندارد اعمال کنند؛ بنابراین، اگر می‌خواهید از داروها و اسانس‌های خاص در دستگاه بخور استفاده کنید، بهتر است دستگاهی با مخزن جداگانه برای افزودن اسانس و مواد خوشبو کننده انتخاب کنید.

  • استفاده از گلاب: گلاب با بوی خوش و آرامش‌بخش خود، از دیرباز تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است. این مایع اساسا از گل محمدی استخراج می‌شود و خواص درمانی فراوانی دارد. یکی از مهم‌ترین خواص گلاب، تاثیر در کاهش استرس و افسردگی است. خواص ضد التهابی این محصول نیز، موجب بهبود بسیاری از مشکلات پوستی مانند اگزما و جوش صورت می‌شود. بخور گلاب به حفظ تعادل PH پوست کمک کرده و باعث آبرسانی و شادابی پوست می‌شود.
  • استفاده از اسانس نعناع: این اسانس با خواص ضد التهابی، می‌تواند به بازشدن منافذ پوستی کمک کند تا جریان خون را افزایش دهد که این بهبودی در جذب مواد مغذی و اکسیژن توسط پوست کمک می‌کند. این اسانس می‌تواند در درمان لکه‌های پوستی و آکنه هم کمک کند. استفاده از این اسانس به عنوان ضدعفونی‌کننده طبیعی برای مجاری تنفسی عمل می‌کند و از عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها و ویروس‌ها جلوگیری می‌کند.
  • استفاده از سرکه: سرکه دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند به عنوان درمانی مؤثر برای سردرد و سرماخوردگی عمل کند. از طرفی، خواص آنتی اکسیدانی سرکه می‌تواند به مقابله با رادیکال‌های آزاد کمک کند و از ایجاد آسیب به سلول‌ها جلوگیری کند. خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و میکروب‌زدایی آن، می‌تواند از شیوع بیماری‌های ویروسی جلوگیری کند و به بهبود سلامتی افراد کمک کند.
  • استفاده از عصاره اکالیپتوس: این عصاره در دستگاه بخور سرد، اثر بسیار مثبتی در درمان علائم احتقان دستگاه تنفسی دارد. این عصاره باعث رقیق شدن خلط و باز شدن راه‌های هوایی می‌شود که تنفس بیماران مبتلا به آمفیزم و برونشیت مزمن بهبود می‌یابد. علاوه بر این، خواص ضد ویروسی اکالیپتوس، باعث پیشگیری از شیوع بیماری آنفولانزا می‌شود.
  • استفاده از آویشن شیرازی: این یک گیاه دارویی است که خواص فوق العاده‌ای دارد و یکی از روش‌های مصرف آن، استفاده از بخور آویشن در دستگاه بخور سرد است. این گیاه دارای ترکیباتی مانند تیمول و کارواکرول است که به خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی آن کمک می‌کنند. بخور آویشن باعث شل شدن نای شده و به درمان سرفه و التهاب برونش کمک می‌کند. این روش می‌تواند باعث تصفیه قسمت فوقانی سیستم تنفسی از باکتری‌ها شود و به بهبود وضعیت تنفسی کمک کند.
  • استفاده از چای درختی: یکی از روش‌های استفاده از خواص چای درختی، استنشاق بخار آن می‌باشد که می‌تواند به درمان سینوزیت و کاهش التهاب سینوس‌ها کمک کند. این روش به عنوان یک درمان طبیعی برای مشکلات تنفسی مانند سرفه، کمک می‌کند و می‌تواند به بهبود علائم آن‌ها کمک کند.
  • استفاده از زنجبیل: زنجبیل گیاهی دارویی است که از خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی برخوردار است. مطالعات نشان داده است که عصاره زنجبیل می‌تواند در کاهش التهابات و باکتری‌های موجود در بدن کمک کند. به عنوان مثال، افرادی که سینوزیت دارند، استنشاق عصاره زنجبیل ممکن است به تسکین علائم و کاهش التهاب آنان کمک کند.

دستگاه بخور گرم و سرد چه تفاوتی با هم دارند؟

دستگاه‌های بخور گرم و بخور سرد، هر دو در ایجاد رطوبت هوای محیط کمک می‌کنند، اما تفاوت‌های مهمی بین آن‌ها وجود دارد. دستگاه بخور گرم، برای فصل‌های سرد سال مناسب است و هوای گرم را در محیط اطراف منتشر می‌کند. از طرفی دستگاه بخور سرد، برای فصل‌های گرم سال مناسب است و هوای سرد و مطبوع را در فضا منتشر می‌کند.

تولید بخور سرد می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم تنفسی کودکان کمک کند. همچنین، مصرف انرژی برق در دستگاه بخور سرد، کمتر از بخور گرم است؛ زیرا از حرارت برای تولید بخار آب استفاده نمی‌کند. برای پر کردن مخزن دستگاه بخور سرد، از آب مقطر استفاده می‌شود و اگر از آب طبیعی استفاده شود، امکان پخش املاح داخل هوا وجود دارد. امکان رشد باکتری و قارچ در مخزن دستگاه بخور گرم، کمتر است و به شستشوی کمتری هم نیاز دارد، در حالی که دستگاه بخور سرد نیاز به شستشوی روزانه دارد.

در دستگاه بخور گرم، المنت‌های حرارتی باعث تولید بخار آب می‌شوند و این بخار آب برای تهویه هوا استفاده می‌شود. از طرفی، دستگاه بخور سرد با استفاده از روش‌های تبخیری، پروانه‌ای و یا اولتراسونیک، بخار آب تولید می‌کند. هر یک از این دستگاه‌ها به صورت موثری برای تهویه هوا در محیط مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای استفاده از دستگاه رطوبت ساز و بخور سرد

مزایای دستگاه بخور سرد

دستگاه بخور سرد می‌تواند بهبود عملکرد سیستم تنفسی را تسهیل کند و در مواردی مانند آسم و آلرژی، تسکین خوبی باشد. این دستگاه می‌تواند در پیشگیری از شیوع بیماری‌های ویروسی نیز موثر باشد و به تسکین سردرد کمک کند. تولید یون منفی توسط این دستگاه‌ها نیز می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی بر روی انسان، گیاهان و حیوانات خانگی داشته باشد و با پاکسازی هوای محیط، محیط زندگی را بهتر کرده و شادابی را افزایش دهد. به طور کلی، استفاده از دستگاه بخور سرد، از جمله راه‌های موثر برای بهبود کیفیت زندگی و سلامتی است.

بهترین آب برای دستگاه بخور سرد چه نوعی است؟

استفاده از دستگاه بخور سرد، برای تنظیم رطوبت هوا و ایجاد یک محیط سالم و تازه در منزل یا محیط کار بسیار مفید است، اما انتخاب آب مناسب برای این دستگاه نقش بسیار مهمی در عملکرد و عمر آن دارد. آب مقطر یا آب جوشیده و سرد شده، بهترین گزینه‌ها برای استفاده در دستگاه بخور هستند؛ زیرا این آب‌ها خالص بوده و مواد معدنی و جرم زایی را کاهش می‌دهند. از طرفی، استفاده از آب شهری که شامل مواد شیمیایی یا مواد معدنی زیاد است، ممکن است باعث رسوب و خرابی دستگاه شود؛ بنابراین برای حفظ عمر و بازدهی دستگاه بخور سرد، بهتر است از آب مقطر یا آب جوشیده استفاده کرد.

راهنمای استفاده از دستگاه بخور سرد

استفاده از دستگاه بخور سرد ممکن است به نظر آسان بیاید، اما برخی نکات مهم وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. بخورهای سرد، ذرات ریز آب را به هوا انتقال می‌دهند و این موجب افزایش رطوبت در محیط می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها شود؛ بنابراین باید هر روز مخزن بخور سرد را با آب و صابون شست تا از رشد قارچ و باکتری جلوگیری شود.

دستگاه بخور سرد یک ابزار مفید است که بیشتر در زمینه تهویه استفاده می‌شود. این دستگاه امکان انتقال املاح موجود در آب به همراه بخار آب را دارد که ممکن است باعث ایجاد لکه‌های سفید روی لوازم نزدیک دستگاه شود. این لکه‌ها با استفاده از سرکه به راحتی پاک می‌شوند، اما بهتر است از آب مقطر برای پر کردن مخزن دستگاه بخور سرد استفاده کرد تا از ایجاد لکه‌های سفید جلوگیری شود. از این رو، استفاده از آب مقطر به عنوان مایع پایه برای دستگاه بخور سرد، می‌تواند مشکلات احتمالی را کاهش و عمر دستگاه را افزایش دهد.

تاثیرات مثبت دستگاه بخور سرد برای کودکان

دستگاه بخور سرد برای کودکان

ممکن است کودکان در فصل زمستان و با کاهش رطوبت هوا به علت استفاده از دستگاه‌های گرمایشی با مشکلات پوستی و تنفسی مواجه شوند. خشکی پوست و خارش، اگزمای فصلی و خشکی مجرای تنفسی، از جمله مشکلاتی هستند که می‌توانند برای کودکان ایجاد شوند. استفاده از یک دستگاه بخور در اتاق کودک، می‌تواند به حفظ رطوبت هوا و پیشگیری از این مشکلات کمک کند. بخور گرم به دلیل خطراتی که دارد توصیه نمی‌شود، اما بخور سرد می‌تواند بهترین گزینه باشد. این دستگاه می‌تواند به کودکان کمک کند تا بهتر بخوابند و راحتی بیشتری برای فرزند شما فراهم می‌کند.

جمع بندی

استفاده از آب به عنوان ماده اصلی در دستگاه بخور سرد، یک انتخاب عالی است. با این حال، ممکن است برخی از افراد علاقه داشته باشند که از اسانس‌ها و عصاره‌ها برای افزایش بوی خوش و یا تأثیرات مثبت بر روی پوست صورت استفاده کنند. استفاده از بهترین مواد در دستگاه بخور به دلیل ضدالتهابی، ضدباکتریایی، ضدعفونی‌کننده و آرامش‌بخش، می‌تواند به کاهش علائم تنفسی مانند آبسه بینی، سرفه و التهاب سینوس کمک کند. همچنین، این مواد به شادابی و طراوت پوست نیز کمک می‌کنند. در پاسخ به پرسش “تو دستگاه بخور سرد چی بریزیم؟”، در مواردی را معرفی کردیم که علاوه بر اثرات مثبت بر روی تنفس، برای پوست نیز مفید هستند.