خواص رازیانه برای رحم و تخمدان


تاکنون معجزه‌ای از گیاهان دارویی دیده‌اید؟ رازیانه یکی از بهترین داروهایی است که مصرف آن به ویژه به خانم‌ها توصیه می‌شود. در این مقاله شما را با فواید رازیانه آشنا خواهیم کرد.

رازیانه گیاهی بومی سواحل مدیترانه است که فواید بسیار دارد. این گیاه طبع گرم و خشک داشته و در طب سنتی برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی همواره مورد توجه است. گیاه رازیانه ضد بلغم و صفرا بوده و از فواید آن برای مردان و زنان می‌توان بهره گرفت. اما موضوعی که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم، خواص رازیانه برای رحم و تخمدان بانوان است. اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید، با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

خواص رازیانه برای رحم زنان و بهبود دردهای قاعدگی

دردهای قاعدگی گاه می‌توانند آنقدر آزاردهنده باشند که مانع از فعالیت روزانه فرد شوند. شرایط زمینه‌ای مانند آندومتریوز و فیبروم‌های رحمی می‌توانند باعث بدتر شدن دردهای قاعدگی شوند. گیاه رازیانه می‌تواند مانند یک مسکن برای دردهای قاعدگی عمل کند. مطالعات نشان می‌دهند که نیتریت‌های موجود در رازیانه جریان خون را بهبود بخشیده و باعث می‌شوند دیواره رحم به اصطلاح راحت‌تر بریزد. به این معنا که پریود تنظیم می‌شود و عقب نمی‌افتد.

همچنین با استفاده از رازیانه طول دوره قاعدگی ممکن است کاهش یابد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که از دیگر خواص رازیانه برای رحم و تخمدان این است که دو هورمون اکسی توسین و پروستاگلاندین را کاهش می‌دهد. این دو هورمون در پریودهای دردناک نقش دارند. به طور کلی می‌‎توان گفت که زنان با مصرف دمنوش یا عرق رازیانه می‌توانند از شدت دردهای دوره قاعدگی خود بکاهند. اگر شما هر ماه درگیر سندرم پیش از قاعدگی می‌شوید، به جز مصرف رازیانه یک راهکار دیگر نیز خرید قرص تنظیم قاعدگی است.

گیاه رازیانه

خواص رازیانه برای تخمدان زنان

نتیجه برخی مطالعات نشان می‌دهد که دانه‌های رازیانه حاوی فیتواستروژن بوده و برای افرادی که از عدم تعادل هورمونی رنج می‌برند، گزینه ایده‌آلی به شمار می‌آید. همچنین ممکن است برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) بتوان از خواص رازیانه بهره گرفت. از منظر طب سنتی بسیاری از مشکلات مرتبط با تخمدان زنان به سردی مزاج مربوط می‌شود. رازیانه با داشتن طبع گرم کمک می‌کند تا مشکلات تخمدان برطرف شوند. البته برای درمان همه مشکلات رحم و تخمدان نمی‌توان فقط به رازیانه اکتفا کرد. بدون شک لازم است تا فرد به پزشک متخصص زنان مراجعه کند.

بیشتر بدانید: داروهای گیاهی برای فعال شدن تخمدان که معجزه می ‌کنند

خواص رازیانه برای زنان یائسه

خواص رازیانه برای رحم و تخمدان فقط مربوط به ایام جوانی نیست. در دوران یائسگی نیز از خواص رازیانه برای رحم می‌توان بهره گرفت. دانه رازیانه دارای خواص فیتواستروژنیک است. فیتواستروژن‌ها ترکیباتی استروژن مانند در گیاهان هستند که برای درمان طیف وسیعی از علائم یائسگی در زنان کاربرد دارند. از جمله این علائم می‌توان به کاهش گرگرفتکی، خشکی واژن، مشکلات خواب، مشکلات استخوان و مفاصل و خستگی اشاره کرد. همچنین با مصرف رازیانه در دوران یائسگی ممکن است تحریک پذیری عصبی، افسردگی و اضطراب نیز کاهش یابد.

بیشتر بدانید: درمان قطعی یائسگی زودرس

فواید رازیانه برای زنان یائسه

طرز مصرف رازیانه برای تنظیم هورمون

رازیانه به ایجاد تعادل هورمونی کمک کرده و از بروز بیماری‌های دستگاه تناسلی در زنان جلوگیری می‌کند. اما باید به مقدار مصرف توجه داشته و بیش از اندازه از این گیاه چه در قالب دمنوش و چه در قالب عرق استفاده نکنید. در طب سنتی گفته می‌شود که شما روزانه مجاز به مصرف 1 استکان تا 1 لیوان عرق یا دمنوش رازیانه هستید. بهتر است در کنار این نوشیدنی به عنوان شیرین‌کننده از خرما یا عسل استفاده کنید. مصرف در مقادیر بیشتر توصیه نمی‌شود.

بهترین زمان خوردن رازیانه برای تنظیم هورمون

خیلی فرقی نمی‌کند که برای کمک به تنظیم هورمون یا جلوگیری از تاخیر در پریود دقیقا چه زمانی از روز از رازیانه استفاده کنید. مهم این است که این گیاه سودمند را هر روز و به طور متوالی استفاده نمایید. در برخی از منابع جهت تاثیرگذاری بهتر، بهترین زمان خوردن رازیانه برای تنظیم هورمون، صبح و به صورت ناشتا ذکر شده است. اما در هر زمان دیگری از روز نیز می‌توانید دمنوش یا عرق رازیانه را میل نمایید.

خواص رازیانه برای زنان شیرده

بانوان شیرده با مصرف رازیانه می‌توانند شاهد افزایش شیر خود بوده و به راحتی فرزند خود را تغذیه کنند. نیاز به خرید شیر خشک با مصرف رازیانه در زنان شیرده ممکن است منتفی شود. متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند که به منظور افزایش شیر بهتر است از دمنوش رازیانه استفاده شود نه از عرق رازیانه. ضمنا هزینه مصرف دمنوش نسبت به عرق رازیانه خیلی کمتر بوده و از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه است.

خواص رازیانه برای رحم و تخمدان در طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی، رازیانه یک گیاه فیتواستروژن است که به تنظیم هورمون‌های زنانه کمک می‌کند. بخشی از خواص رازیانه برای رحم و تخمدان در طب سنتی به شرح زیر است:

  • جلوگیری از تحلیل مخاط رحم
  • پیشگیری از پیری زودرس در زنان
  • جلوگیری از یائسگی زودرس و پیری دستگاه تناسلی
  • پیشگیری از ابتلا به سرطان رحم و سرطان دهانه رحم
  • درمان سردمزاجی در زنان و کمک به افزایش میل جنسی
  • درمان ترشحات اضافی دستگاه تناسلی
  • جلوگیری از عفونت‌های مکرر واژن

هایپرمنوره یا خونریزی زیاد در دوران قاعدگی، یکی از مشکلات شایع در زنانی است که در سن باروری به سر می‌برند. در طب سنتی توصیه می‌شود که اگر کسی این مشکل را دارد، علاوه بر رازیانه از دیگر داروهای گیاهی مثل پنج انگشت نیز استفاده کند تا بهتر نتیجه بگیرد. امروزه بسیاری از گیاهان در قالب مکمل گیاهی در داروخانه به فروش می‌رسند و به راحتی می‌توانید حتی به صورت آنلاین آنها را تهیه نمایید.

مضرات رازیانه برای رحم

خواص رازیانه برای رحم و تخمدان را شرح دادیم. اما نباید تصور کنید که چون رازیانه یک گیاه است، پس برای همه افراد در هر شرایط مفید به شمار می‌آید. رازیانه در زنان باردار منع مصرف دارد. در واقع رازیانه قاعده‌آور بوده و انقباضات رحم را افزایش می‌دهد. بنابراین ممکن است با خوردن رازیانه خطر سقط جنین در زنان باردار افزایش یابد. برای جلوگیری از مضرات رازیانه برای رحم، در دوران بارداری از این گیاه استفاده نکنید.

کلام آخر در مورد خواص رازیانه برای رحم و تخمدان

در این مقاله از در مورد خواص رازیانه برای رحم و تخمدان شرح دادیم. رازیانه را می‌توان به صورت دمنوش یا عرق تهیه کرده و مورد استفاده قرار داد. کمک به تنظیم هورمون‌ها، تنظیم عادت ماهیانه و جلوگیری از عفونت واژن تنها بخشی از خواص رازیانه برای رحم و تخمدان است. با این حال توصیه می‌کنیم که اگر به بیماری‌های زنان مبتلا هستید، حتما به متخصص زنان مراجعه کنید تا بررسی‌های بیشتری صورت گیرد. در بسیاری از موارد تنها استفاده از داروهای گیاهی نمی‌تواند برای درمان مشکلات سلامتی موثر واقع شود.