برای کم کاری تیروئید چه بخوریم؟


اجازه دهید با شما صادق باشیم؛ رژیم غذایی نمی‌تواند باعث شود کم کاری تیروئید به طور کامل در شما درمان شود. اما خبر خوب این است که با استفاده از یک رژیم غذایی مخصوص و استفاده از دارو می‌توان کم کاری تیروئید را به خوبی کنترل کرد تا علائم آزاردهنده آن مثل خستگی، ریزش مو و افزایش وزن به حداقل ممکن برسد. اگر مایلید بدانید برای کم کاری تیروئید چه بخوریم؟ با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

بهترین خوراکی‌ها برای کم کاری تیروئید

انتخاب هوشمندانه رژیم غذایی، سلامت غده تیروئید شما را بهبود می‌بخشد تا عملکرد بهتری داشته باشد. در ادامه بهترین مواد غذایی برای کم کاری تیروئید را به شما معرفی می‌کنیم:

غذاهای دریایی

BFF به زبان فارسی یعنی بهترین دوست شما برای همیشه. غذاهای دریایی را به عنوان BFF تیروئید می‌توانیم به شما معرفی کنیم. ماهی‌ها سرشار از ید و سایر مواد مغذی هستند که بدن انسان برای ساخت هورمون تیروئید به آنها نیاز دارد. بهترین گزینه‌هایی که در میان غذاهای دریایی می‌توانیم به شما معرفی کنیم شامل موارد زیر هستند:

  • ماهی کاد، ماهی تن، جلبک دریایی، میگو و میگو منابع غنی از ید هستند و ید، بهترین ماده معدنی برای کمک به عملکرد هرچه بهتر غده تیروئید است.
  • ماهی تن و ساردین سرشار از سلنیوم بوده و به فعال شدن هورمون تیروئید کمک می‌کنند.

غذاهای دریایی برای کمک به درمان کم کاری تیروئید

همچنین غذاهای دریایی سرشار از زینک (روی) هستند که به تنظیم ترشح هورمون تیروئید کمک می‌کند.

❌هشدار: اگر به بیماری هاشیموتو که شایع‌ترین علت کم‌کاری تیروئید است مبتلا هستید، در مورد مقدار مصرف ید با پزشک خود مشورت کنید. دریافت بیش از حد ید ممکن است برای شما عوارض جانبی پدید آورد. مقدار توصیه شده مصرف روزانه ید برای اکثر افراد بزرگسال 150 میکروگرم است.

در کنار رژیم غذایی، استفاده از دارو برای درمان کم کاری تیروئید نباید فراموش شود. پزشکان برای کم کاری تیروئید معمولا قرص لووتیروکسین را تجویز می‌کنند.

گوشت بدون چربی برای مبتلایان به کم کاری تیروئید

گوشت گوسفند، گاو و مرغ بهترین منابع عالی زینک هستند؛ ماده معدنی که غده تیروئید برای عملکرد بهتر خود به آن نیاز دارد. اگر گیاه‌خوار هستید برای کمک به کنترل کم کاری تیروئید از دیگر منابع سرشار از زینک استفاده کنید؛ مثل: لوبیا، نخود و غلات غنی شده از زینک.

آجیل و دانه‌ها برای کم کاری تیروئید

برای کم کاری تیروئید چه بخوریم؟ از آجیل و دانه‌ها نیز می‌توانید استفاده کنید. جالب است بدانید که 1 عدد بادام برزیلی به تنهایی 96 میکروگرم سلنیوم دارد. این مقدار سلنیوم بیش از دو برابر دوز پیشنهادی روزانه برای این ماده معدنی است. در قسمت قبلی شرح دادیم که سلنیوم تا چه حد برای عملکرد مناسب تیروئید اهمیت دارد. همچنین بادام هندی، تخمه کدو، تخمه آفتابگردان و دیگر مغزهای موجود در آجیل برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید می‌تواند بسیار مفید باشد.

بادام برزیلی

برای کم کاری تیروئید چه بخوریم؟ سبزیجات برگدار سبز

سبزیجات سبز تیره که برگدار هستند، گزینه‌های خوبی برای کنترل کم کاری تیروئید به حساب می‌آیند. این سبزی‌ها سرشار از آهن، منیزیم و ویتامین A بوده و به عملکرد بهتر تیروئید کمک می‌کنند. ویتامین آ به تیروئید کمک می‌کند تا هورمون تیروئید تولید کند و آهن و منیزیم کمک می‌کنند تا هورمون تیروئید جذب بدن شود. تحقیقات نشان می‌دهد که دریافت کافی ویتامین A ممکن است در جلوگیری از بروز کم کاری تیروئید نقش داشته باشد.

اگر کم کاری تیروئید باعث یبوست در شما می‌شود، با مصرف سبزیجات برگ‌دار سبز به راحتی می‌توانید به رفع این مشکل کمک کنید زیرا این سبزیجات غنی از فیبر هستند.

بیشتر بدانید: کسانی که کم کاری تیروئید دارند از مصرف این داروها و غذا‌ها پرهیز کنند

برای کم کاری تیروئید تخم مرغ بخورید

وقتی می‌پرسید برای کم کاری تیروئید چه بخوریم؟ حتما باید به تخم مرغ هم اشاره‌ای داشته باشیم زیرا از بهترین مواد غذایی برای کم کاری تیروئید است. سفیده تخم مرغ غنی از پروتئین بوده و به متابولیسم سالم کمک می‌کند. زرده تخم مرغ نیز حاوی همه مواد مغذی مورد نیاز جهت عملکرد بهتر تیروئید است. حدود نیمی از پروتئین موجود در تخم مرغ در زرده آن وجود دارد.

لبنیات از بهترین خوراکی ها برای تیروئید

ماست، شیر، پنیر و سایر لبنیات منابعی غنی از ید به شمار می‌آیند. ¾ پیمانه ماست یونانی ساده و بدون چربی حدود 60 درصد از نیاز روزانه شما به ید را برطرف می‌کند. شیر همچنین به تامین ویتامین D کمک می‌کند؛ ویتامینی که بسیاری از مبتلایان به کمکاری تیروئید از کمبود آن رنج می‌برند.

کم کاری تیروئید

رژیم غذایی چگونه روی کم کاری تیروئید اثر می‌گذارد؟

کم‌کاری تیروئید به این معنا است که بدن به مقدار کافی هورمون تیروئید ندارد. تغییر رژیم غذایی نمی‌تواند کم کاری تیروئید را درمان کند اما در مدیریت این بیماری نقش دارد. به موارد زیر دقت کنید:

  • غذاهای حاوی ید، سلنیوم و روی از بهترین خوراکی‌ها برای کمک به درمان کم کاری تیروئید هستند و به برخی از آنها در این مقاله اشاره کردیم.
  • برخی از مواد غذایی ممکن است بر عملکرد تیروئید اثر منفی بگذارند و کم کاری تیروئید را بدتر کنند. غذایی مثل: مواد غذایی حاوی گواتروژن ها (کلم بروکلی و دیگر انواع کلم)، غذاهای حاوی سویا، غذاهای حاوی گلوتن و غذاهای فرآوری شده.
  • برخی از مواد غذایی و داروها ممکن است با داروی لووتیروکسین (درمان کننده کم کاری تیروئید) تداخل داشته باشند. بنابراین این دارو باید با معده خالی مصرف شود و تا 1 ساعت بعد از خوردن آن همچنان معده خالی باشد. آنتی اسیدها، مواد غذایی و مکمل‌های حاوی کلسیم، مکمل‌های حاوی آهن، غذاهای حاوی فیبر بالا، غذاهای غنی از ید و مواد غذایی حاوی سویا ممکن است روی جذب لووتیروکسین تاثیر بگذارند و باید با فاصله از این دارو استفاده شوند.

معرفی منابع غنی از زینک، سلنیوم و ید برای مبتلایان به کم کاری تیروئید

برای کم کاری تیروئید چه بخوریم؟ از غذاهای حاوی زینک، سلنیوم و ید استفاده کنید:

  • خوراکی‌های غنی از ید مثل: پنیر، شیر، تخم مرغ، نمک یددار و جلبک دریایی
  • غذاهای غنی از سلنیوم مثل: بادام برزیلی، ماهی تن، میگو، بوقلمون، مرغ و برنج قهوه‌ای.
  • مواد غذایی غنی از زینک: گوشت قرمز، غلات غنی شده، مرغ، حبوبات و دانه کدو تنبل.

تخم مرغ برای کم کاری تیروئید

درمان کم کاری تیروئید با گردو

آیا برای درمان کم کاری تیروئید با گردو می‌توان اقدام کرد؟ گردو، یکی از بهترین مواد غذایی برای کمک به عملکرد بهتر غده تیروئید است اما درمان مناسبی برای تیروئید کم کار نیست و برای درمان این بیماری باید از دارو استفاده شود. گردو، منبع غنی سلنیوم بوده و سلنیوم در سنتز هورمون تیروئید، نقش اساسی دارد. اما ممکن است گردو با داروی درمان کم کاری تیروئید یعنی لووتیروکسین تداخل داشته و مانع از جذب آن شود. پس باید با فاصله از این دارو مورد استفاده قرار گیرد.

برای کم کاری تیروئید چه بخوریم تا لاغر شویم؟

یکی از عوارض ابتلا به کم کاری تیروئید، چاقی و اضافه شدن وزن است. به طور کلی می‌توان گفت که کم کاری تیروئید متابولیسم را کاهش می‌دهد. داشتن یک رژیم غذایی سالم، غنی از میوه و سبزیجات، پروتئین بدون چربی و چربی‌های سالم می‌تواند به مدیریت وزن در مبتلایان به کم کاری تیروئید کمک کند. این غذاها سرشار از فیبر بوده و می‌توانند باعث شوند فرد مدت زمان زیادی احساس سیری کند.

علاوه بر این، تمرینات هوازی با شدت متوسط تا زیاد و همچنین تمرینات قدرتی منظم می‌تواند به افزایش متابولیسم کمک کرده و موجب شود تا افراد مبتلا به کم کاری تیروئید بهتر وزن کم کنند. شایان ذکر است که وقتی برای درمان کم کاری تیروئید زیر نظر پزشک دارو مصرف می‌شود، فرد دچار کاهش وزن (کمتر از 10%) خواهد شد.

بیشتر بخوانید: مبتلایان به کم کاری تیروئید چگونه وزن کم کنند؟

کلام پایانی

برای کم کاری تیروئید چه بخوریم؟ بهترین مواد غذایی برای کمک به کنترل کم کاری تیروئید در این مقاله از به شما معرفی شد. همان طور که گفتیم رژیم غذایی به تنهایی نمی‌تواند درمان کننده کم کاری تیروئید باشد؛ بنابراین حتما باید در کنار رژیم، از دارو نیز با نظارت پزشک استفاده شود.