میوه های مضر برای کم کاری تیروئید


وقتی غده تیروئید به مقدار کافی هورمون تولید نمی‌کند، فرد دچار کم کاری تیروئید می‌شود. این بیماری با علائمی مثل خستگی، افسردگی و افزایش وزن همراه است. شاید برایتان جالب و عجیب باشد بدانید که آمار کم کاری تیروئید در ایران 8 برابر میزان جهانی است. افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید باید زیر نظر پزشک از دارو استفاده کنند تا بیماری آنها تحت کنترل باشد. این افراد لازم است تا در رژیم غذایی خود نیز به برخی نکات توجه کنند. در این مقاله میوه های مضر برای کم کاری تیروئید به شما معرفی می‌شوند.

آنچه در این مقاله می خوانیم

کلم؛ از مضرترین سبزیجات برای کم کاری تیروئید

مهم‌تر از میوه های مضر برای کم کاری تیروئید، سبزیجات چلیپایی هستند که در لیست غذاهای مضر برای این بیماری قرار می‌گیرند؛ سبزیجاتی مثل کلم بروکلی و گل کلم. تحقیقات نشان داده است که هضم این سبزیجات ممکن است توانایی تیروئید برای استفاده از ید را مختل کند. در این صورت عملکرد طبیعی غده تیروئید در بدن انسان دچار مشکل می‌شود.

کلم برای کم کاری تیروئید

البته به این نکته توجه داشته باشید که اگر بیش از اندازه از سبزیجات چلیپایی استفاده کنید، ممکن است در جذب ید خلل ایجاد شود. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید به مقدار محدود به راحتی می‌توانند از خانواده کلم استفاده کنند. چنانچه کلم پخته شود برای مبتلایان به کم کاری تیروئید منبع مصرف ندارد.

بیشتر بدانید: مبتلایان به کم کاری تیروئید چگونه وزن کم کنند؟

توت فرنگی؛ از میوه های مضر برای کم کاری تیروئید؟

در برخی منابع آمده است که مصرف بیش از حد توت فرنگی می‌تواند برای مبتلایان به کم کاری تیروئید مضر باشد. تاکید می‌کنیم که در مقادیر مناسب، توت فرنگی هیچ مشکلی در روند کنترل کم کاری تیروئید ایجاد نمی‌کند. عنوان می‌شود که شاید توت فرنگی در مقادیر بالا شامل ترکیباتی باشد که باعث کاهش جذب ید در بدن شده یا غده تیروئید را دچار التهاب کند. با این حال در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد. شما توصیه پزشک خود را در اولویت قرار دهید.

هلو برای کم کاری تیروئید

آیا هلو از میوه های مضر برای کم کاری تیروئید است؟ در برخی منابع هلو را یک میوه اسیدی دانسته‌اند که می‌تواند باعث کاهش جذب ید در بدن شده و عملکرد غده تیروئید را تضعیف نماید. مصرف هلو برای مبتلایان به کم‌کاری تیروئید که قرص لووتیروکسین استفاده می‌کنند منعی ندارد اما در مقادیر خیلی زیاد توصیه نمی‌شود.

هلو

لیمو برای کم کاری تیروئید مفید است یا مضر؟

افرادی که کم کاری تیروئید داشته و دارو مصرف می‌کنند، باید بین مصرف لیمو و مصرف داروی خود چند ساعت فاصله بگذارند. لیمو سرشار از ویتامین C بوده و ممکن است در جذب قرص تیروئید اختلال ایجاد کند. در غیر این صورت لیمو در مقادیر معمول هیچ منع مصرفی برای مبتلایان به کم کاری تیروئید ندارد.

چه چیزهایی برای تیروئید کم کار بد است؟

میوه های مضر برای کم کاری تیروئید را به شما معرفی کردیم. علاوه بر آنها مواد غذایی دیگری هم وجود دارند که بهتر است مبتلایان به کم کاری تیروئید کمتر به سراغ آنها بروند. از جمله این مواد غذایی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • مواد غذایی حاوی سویا مثل توفو
  • گلوتن موجود در نان و پاستا
  • مواد غذایی چرب مثل کره
  • مواد غذایی سرخ کردنی
  • غذاهای غنی از قند و شکر مثل کیک
  • غذاهای فرآوری شده
  • فیبر اضافی در حبوبات و سبزیجات
  • قهوه (در مقادیر بالا)
  • نوشیدنی‌های الکلی

اطلاعات بیشتر را در این مقاله بخوانید: کسانی که کم کاری تیروئید دارند از مصرف این داروها و غذا‌ها پرهیز کنند

آیا هل برای تیروئید ضرر دارد؟

تحقیقات نشان داده است که عصاره هیدروالکلی گیاه هل می‌تواند به طور موثری غده تیروئید را تحریک کرده و باعث شود تا این غده هورمون بیشتری ترشح کند. هل دارای خاصیت آنتی اکسیدانی فوق‌العاده‌ای بوده و برای کمک به حفظ سلامتی بدن می‌توان از آن بهره گرفت. به نظر نمی‌رسد که مصرف هل در مقادیر معمول مشکلی برای مبتلایان به کم کاری تیروئید ایجاد کند.

هل برای تیروئید

خاکشیر و کم کاری تیروئید

در طب سنتی خاکشیر یک ماده غذایی مناسب برای کنترل کم کاری تیروئید بوده و عنوان می‌شود که خاکشیر می‌تواند عملکرد غده تیروئید را بهبود بخشد. با این حال هرگز نباید خاکشیر را به عنوان جایگزینی برای داروی تیروئید فرض کرده و مصرف قرص خود را قطع کنید. 2 تا 3 قاشق غذاخوری خاکشیر در طی روز می‌تواند در بهبود عملکرد غده تیروئید موثر باشد. اگر برای تیروئید دارو می‌خورید، برای جلوگیری از تداخل دارویی در مورد مصرف خاکشیر با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین میوه ها برای کم کاری تیروئید

در کنار میوه های مضر برای کم کاری تیروئید اگر مایلید میوه های مفید در کنترل این بیماری را نیز بشناسید، به موارد زیر دقت کنید:

  • سیب، گلابی، آلو و مرکبات سرشار از پکتین برای مبارزه با مشکلات تیروئید از جمله بهترین‌ها هستند. پکتین به سم‌زدایی بدن از جیوه کمک می‌کند. جیوه یکی از موادی است که مشکلات تیروئید را افزایش می‌دهد.
  • آووکادو سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، چربی‌های مفید، فیبر و مواد مغذی ضروری برای بدن بوده و برای افرادی که دچار اختلالات تیروئید هستند، ایده‌آل به شمار می‌آید.

همچنین مواد غذایی نظیر ماست، آجیل، دانه‌ها، حبوبات، چای سبز و غلات کامل از مفیدترین مواد غذایی برای مشکلات تیروئیدی به شمار می‌آیند. مواد غذایی ضد التهاب برای بهبود عملکرد غده تیروئید عالی عمل می‌کنند.

قاتل کم کاری تیروئید

هیچ ماده غذایی یا دارویی وجود ندارد که بتوانیم آن را به عنوان قاتل کم کاری تیروئید به شما معرفی کنیم. در بسیاری از موارد کم کاری تیروئید هیچ درمان قطعی ندارد و باید تا پایان عمر با مصرف دارو کنترل شود. داروی لووتیروکسین به کنترل تیروئید کم کار کمک می‌کند و هرگز خودسرانه نباید قطع شود زیرا در این صورت ممکن است دوباره هورمون‎های تیروئیدی دچار اختلال شوند.

سخن پایانی در مورد میوه های مضر برای کم کاری تیروئید

میوه های مضر برای کم کاری تیروئید در این مقاله از به شما معرفی شدند. مواردی که به عنوان میوه های مضر برای کم کاری تیروئید معرفی کردیم، تنها در صورتی می‌توانند در عملکرد غده تیروئید خلل ایجاد کنند که بیش از حد از آنها استفاده شود. به طور کلی منع به خصوصی در رابطه با میوه‌ها برای کم کاری تیروئید وجود ندارد. با این حال حتما نظر پزشک خود را جویا شوید.