آپاندیس چیست؟ آپاندیس کجاست و در کدام قسمت بدن قرار گرفته است؟


با توجه به شایع بودن مشکلات مربوط به آپاندیس، بسیاری از ما در رابطه با اینکه آپاندیس چیست و یا محل قرارگیری آپاندیس شنیده‌ایم و اطلاعاتی در این رابطه داریم. اما با توجه به شیوع این موضوع، تکمیل کردن اطلاعات در این حوزه اهمیت خواهد یافت. به منظور تکمیل شدن اطلاعات در این مورد، بهتر است به سوالاتی همچون آپاندیس چیست به صورت دقیق‌تر پاسخ داده شود و تمام افراد با محل قرارگیری آپاندیس آشنا شوند.

آپاندیس یک زائده کوچک در قسمت پایین شکم و در سمت راست آن است که در واقع در قسمت انتهایی روده بزرگ قرار گرفته است. آپاندیس دارای یک مجرای تخلیه است؛ اما با توجه به کوچک بودن این مجرا، گاهی تخلیه آپاندیس به خوبی و به صورت کامل انجام نمی‌شود. نقش آپاندیس در بدن به عنوان یک ارگان لنفاوی و عملکردهای ایمنی، در نظر گرفته می‌شود.

این موضوع به مرور سبب می‌شود که باکتری‌ها در این قسمت جمع شوند و تکثیر یابند و تجمع و تکثیر باکتری در آپاندیس در نهایت موجب خواهد شد درد در ناحیه شکم ایجاد شود و افزایش یابد. علاوه بر این، تورم، التهاب و ایجاد چرک نیز می‌تواند افزایش درد را در پی داشته باشد. البته لازم به ذکر است که گاهی آپاندیس در افراد با توجه به علل و شرایط مختلف، می‌تواند در قسمت‌های دیگری از بدن قرار گیرد که این قسمت‌ها می‌توانند هر کدام از نواحی داخل لگن، پشت کبد و یا پشت روده باشند.

آنچه در این مقاله می خوانیم

محل قرارگیری آپاندیس در کدام قسمت بدن است؟

در قسمت میانی و حد فاصل بین روده بزرگ و روده کوچک، یک دریچه وجود دارد که آپاندیس درست در همین قسمت در قالب یک زائده قرار گرفته است. محل قرارگیری آپاندیس به گونه‌ای است که بدیهی است پر از غذا خواهد شد و از این جهت این زائده نیاز به تخلیه خواهد داشت. اما اگر این تخلیه انجام نشود و یا به صورت ناقص انجام گیرد، می‌تواند ایجاد التهاب و حتی عفونت را در پی داشته باشد. این عفونت یا التهاب تحت عنوان آپاندیسیت شناخته شده است.

هرچند که التهاب آپاندیس یک عارضه بسیار شایع است و حتماً بسیاری از ما در اطرافیانمان شاهد این عارضه بوده‌ایم؛ اما می‌تواند بسیار خطرناک باشد و از این جهت نباید به آن بی‌توجه بود. از این رو در صورت مشاهده علائم مربوط به این عارضه لازم است فوراً به پزشک و متخصص داخلی یا متخصص گوارش مراجعه شود و روند درمان با توجه به تشخیص و دستور پزشک به سرعت شروع شود و انجام گیرد.

علت درد آپاندیس

علت درد آپاندیس چیست؟

مهم‌ترین علتی که می‌تواند موجب التهاب آپاندیس یا اصطلاحاً آپاندیسیت شود، عدم تخلیه کامل این زائده است. در واقع گرفتگی و مسدود شدن دریچه آپاندیس می‌تواند باعث ایجاد اختلال در تخلیه آن شود و عفونت و چرک را به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که این انسداد درجات مختلفی دارد و می‌تواند شدید یا جزئی باشد.

بهتر است بدانید تنها تجمع غذایی و یا اختلال در تخلیه نیست که موجب عارضه آپاندیسیت می‌شود. بلکه این عارضه می‌تواند در پی مشکلاتی همچون ایجاد آسیب و صدمه، تشکیل تومور و یا حتی افزایش سایز غدد لنفاوی باشد. در واقع می‌توان مدعی شد التهاب آپاندیس می‌تواند به دنبال ایجاد هر گونه عفونت در بدن ایجاد شود.

آپاندیس با چه علائمی همراه است؟

احساس درد در ناحیه شکم به عنوان یکی از شایع‌ترین علائم و نشانه‌های آپاندیسیت شناخته می‌شود. اما هر شکم دردی نمی‌تواند دلیل بر آپاندیسیت باشد و لازم است علل آن حتما توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرد. شکم دردی که منشأ آن عارضه آپاندیسیت باشد، در قسمت پایین و در سمت راست شکم احساس خواهد شد و یا گاهی در صورت تفاوت در محل قرارگیری آپاندیس، این درد در ناحیه بین ناف و استخوان لگن احساس می‌شود.

بهتر است بدانید علائم و نشانه‌های آپاندیس مدام افزایش و شدت خواهد یافت و با موارد دیگری نیز همراه خواهد شد. همچنین افرادی که این عارضه را تجربه می‌کنند، به هنگام مواردی همچون سرفه یا عطسه افزایش درد را به وضوح احساس خواهند کرد. البته این علائم می‌تواند در افراد به اشکال مختلفی بروز کند که این مورد در بانوان باردار و نوجوانان صدق می‌کند. عارضه آپاندیسیت در اطفال نیز در قالب یک مشکل گوارشی همراه با دل درد خواهد بود.

علائمی که در کنار شکم درد بروز می‌کنند عبارت‌اند از:

  • دشواری در دفع مدفوع یا عدم توانایی در این امر
  • کاهش اشتها و یا از دست دادن کامل اشتها
  • دشواری در خارج کردن گاز از روده یا عدم توانایی در آن
  • حالت تهوع
  • تورم در ناحیه شکم
  • استفراغ
  • یبوست
  • تب خفیف (البته رفته رفته و با تشدید درد و اوج گرفتن آن، میزان تب نیز به سرعت افزایش خواهد یافت.)
  • اسهال
  • کاهش چشمگیر میزان انرژی
  • نفخ شدید

جلوگیری از ایجاد التهاب آپاندیس

راه‌های جلوگیری از ایجاد التهاب آپاندیس

طبق مواردی که ذکر شد، التهاب آپاندیس در نتیجه انسداد دریچه و عدم تخلیه کامل آن رخ می‌دهد. بنابراین بدیهی است که مهم‌ترین روش جلوگیری از ایجاد این عارضه، استفاده از راهکارهایی است که احتمال ایجاد این گرفتگی و انسداد را به حداقل میزان ممکن برسانند.

اصلی‌ترین و مهم‌ترین روش به جهت دستیابی به این مهم، تغییر در سبک زندگی و اصلاح شیوه آن است که اولین قدم برای رسیدن به آن، داشتن برنامه و رژیم غذایی سالم و در عین حال مقوی به شمار می‌رود. یک رژیم غذایی سالم که بتواند تمام نیازهای بدن را به صورت کامل تأمین کند و همچنین از ایجاد عارضه آپاندیسیت نیز جلوگیری کند، می‌تواند به صورت زیر باشد و موارد ذکر شده را شامل شود:

  • بلافاصله پس از میل کردن غذا، از داشتن تحرک خودداری کنید.
  • استفاده از سبزیجات و میوه‌ها را در برنامه غذایی خود قرار دهید و به مقدار بیشتری از این موارد استفاده کنید. چراکه این خوراکی‌ها از میزان فیبر بالایی برخوردار هستند و می‌توانند فیبر مورد نیاز بدن را به صورت کامل تأمین کنند.
  • تمام انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها را در برنامه غذایی خود داشته باشید و یا در صورت عدم دریافت کافی، خرید قرص مولتی ویتامین مینرال و استفاده روزانه از آن را به عنوان یک ضرورت بشناسید.
  • نوشیدن آب را فراموش نکنید. نوشیدن آب به مقدار 8 لیوان در طی شبانه روز کاملاً ضروری است.
  • روده‌های شما با مصرف غلاتی که دارای سبوس هستند، به صورت کامل پاکسازی خواهند شد که این امر از انسداد آپاندیس جلوگیری خواهد کرد.
  • فست فود ، غذاهای سرخ کردنی و غذاهای چرب مواردی هستند که لازم است از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

در کنار موارد ذکر شده مربوط به برنامه و رژیم غذایی سالم و مقوی، می‌توانید با انجام حرکات ورزشی در طول روز و در زمان‌های مناسب، علاوه بر جلوگیری از آپاندیس، سلامت بدن خود را نیز تأمین کنید. فعالیت‌های صحیح ورزشی می‌توانند تحرکات روده را افزایش دهند و آن را تقویت کنند و به این ترتیب، مانع از جمع شدن مواد غذایی در آپاندیس و در نهایت ایجاد انسداد در آن شوند. اگر توانایی و یا زمان انجام ورزش‌های سنگین و زمانبر را ندارید، پیاده‌روی روزانه می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد و سلامت بدن شما را تضمین کند.

سخن پایانی

در این مقاله از در رابطه با محل قرارگیری آپاندیس صحبت کردیم و به سوال آپاندیس چیست پاسخ دادیم تا بتوانیم اطلاعات شما را در رابطه با این موضوع تکمیل کنیم. چراکه با توجه به شیوع عارضه التهاب آپاندیس، داشتن اطلاعات در مورد علائم آن بسیار ضروری است. همچنین پاسخ به سوال آپاندیس چیست می‌تواند استرس افراد را در این زمینه کاهش دهد و موجب ایجاد نگرانی آن‌ها نشود.

البته بدیهی است که در صورت مشاهده علائم آپاندیس، لازم است حتماً و به سرعت به یک متخصص گوارش و یا متخصص داخلی مراجعه شود تا در صورت تشخیص عارضه آپاندیسیت توسط پزشک متخصص، فوراً اقدامات لازم به جهت درمان آن آغاز گردد. چراکه به تأخیر انداختن این مورد می‌تواند بسیار خطرناک باشد.