زخم بستر چیست؟ همه چیز در مورد علل و درمان زخم بستر


وقتی فرد برای مدت طولانی در یک وضعیت ثابت استراحت می‌کند ممکن است دچار زخم بستر شود. زخم بستر یا Bedsore اغلب برای بیمارانی که تحرک ندارند اتفاق می‌افتد. اگرچه زخم بستر در اغلب موارد در افراد مسن اتفاق می‌افتد اما به سن خاصی مرتبط نیست و در هر فردی که از لحاظ حرکتی دچار مشکل است می‌تواند به وجود بیاید. برای اطلاعات بیشتر در مورد راه‌های درمان زخم بستر تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

زخم بستر چیست؟

زخم بستر یک نوع زخم است که به دلیل فشار طولانی مدت روی پوست بوجود می‌آید. این نوع زخم‌ها به طور معمول در مناطقی از بدن که تحت فشار قرار می‌گیرند، مانند ساق پا، پشت کمر، زانو و سینه، شکل می‌گیرند.

زخم بستر به دلیل قطع شدن یا کاهش جریان خون به ناحیه زخمی ایجاد می‌شود. فشار مستقیم و طولانی مدت بر روی بافت‌ها خونرسانی به ناحیه زیرین پوست را دچار اختلال کرده و زخم بستر را ایجاد می‌کند. زخم بستر اغلب با قرمزی و التهاب همراه است. برای درمان زخم بستر باید از کرم ترمیم کننده استفاده شود و اقدامات دیگری صورت گیرد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

 عکس از مراحل اولیه زخم بستر

بهترین و سریعترین درمان زخم بستر

تغییر مکرر وضعیت نشستن یا خوابیدن به درمان زخم بستر و جلوگیری از ایجاد زخم‌های جدید کمک می‌کند. درمان زخم بستر بسته به شدت آن می‌تواند در منزل یا بیمارستان صورت گیرد. سایر اقدامات خاص برای درمان زخم بستر شامل موارد زیر است:

کاهش فشار روی ناحیه مربوطه

استفاده از پدهای فومی و بالش‌های نرم برای نگه داشتن نواحی آسیب دیده و کمک به درمان زخم بستر می‌تواند مفید باشد. این وسایل می‌توانند به تغییر موقعیت بدن در حالت استراحت کمک کنند.

تمیز کردن زخم بستر

زخم بستر وقتی در مراحل اولیه است، بهتر است حتما با آب و صابون ملایم به طور منظم شسته شود. زخم‌های باز را در هر بار تعویض پانسمان با سرم سالین بشویید تا تمیز شده و عمیق‌تر نشود.

پوشاندن زخم بستر

برای درمان زخم بستر از پانسمان‌های خاص استفاده کنید. پانسمان‌هایی که ضد میکروبی یا هیدروکلوئیدی هستند یا حاوی اسید آلژینیک هستند، ممکن است بهترین گزینه‌های ممکن برای درمان زخم بستر باشند.

استفاده از کرم های موضعی ترمیم کننده برای درمان زخم بستر

کرم‌های ضد باکتری می‌توانند به مبارزه با عفونت در حال گسترش در زخم بستر کمک کرده و در برابر وسعت یافتن زخم، از پوست آسیب دیده محافظت به عمل آورند.

برداشتن بافت مرده از روی پوست

به منظور کمک به درمان زخم بستر می‌توان بافت مرده را از روی پوست برداشت. البته این کار تحت نظارت پزشک باید صورت گیردو از ابزار خاصی استفاده شود.

 عکس زخم بستر خفیف

استفاده از تشک های مواج برای درمان زخم بستر

در بازار می‌توانید بعضی از تشک‌های مواج را بیابید که در درمان زخم بستر موثر واقع شوند. برای اینکه چه نوع تشکی خریداری شود، بهتر است با پزشک مشورت صورت گیرد.

استفاده از آنتی بیوتیک

به منظور درمان عفونت‌های پوست یا استخوان به هنگام زخم بستر، ممکن است آنتی بیوتیک خاصی توسط پزشک تجویز شود که حتما باید از آن استفاده نمود.

تغییر در رژیم غذایی

برای کمک به درمان زخم بستر، مکمل‌های پروتئین ممکن است بسیار مفید واقع شوند و اندازه زخم را کاهش دهند. همچنین لازم است به اندازه کافی از مواد مغذی و مایعاتی همچون آب استفاده شود. در صورتی که کمبود مواد مغذی در بدن وجود داشته باشد، خرید مولتی ویتامین پیشنهاد می‌شود. پودر بهبود زخم های مقاوم هیلاژن کارن نیز برای درمان زخم بستر می‌تواند مفید واقع شود.

جراحی برای درمان قطعی زخم بستر

در مواردی که زخم بستر از لحاظ گسترش در مراحل شدید باشد، ممکن است پزشک به سراغ گزینه جراحی رود. جراحی ممکن است شامل برداشتن بافت مرده، تمیز کردن زخم و بخیه زدن باشد. درمان قطعی زخم بستر گاهی ممکن است فقط با جراحی امکان پذیر باشد.

مراحل زخم بستر

گسترس زخم بستر، ۴ مرحله دارد:

  • مرحله اول: زخم بستر در این مرحله به صورت یک تغییر رنگ روی پوست ظاهر می‌شود. پوست ممکن است قرمز، بی رنگ یا تیره‌تر از پوست اطراف باشد. اگر زخم بستر در این مرحله تشخیص داده شود و اقدامات مناسب جهت درمان زخم بستر صورت گیرد، ممکن است بهبود یابد و زخم پیشرفت نکند.
  • مرحله دوم: در این مرحله، زخم بستر عمق بیشتری پیدا می‌کند و بافت‌های نرم زیرین پوست آسیب می‌بینند. زخم بستر در مرحله دوم می‌تواند به صورت یک زخم باز با قرمزی و التهاب ظاهر شود. ممکن است در این مرحله زخم بستر، کمی دردناک باشد.
  • مرحله سوم: در این مرحله زخم بستر وسعت یافته و بافت‌های نرم عمقی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. زخم در این مرحله بازتر می‌شود. بافت مرده و آسیب دیده روی زخم به خوبی قابل مشاهده است. درمان زخم بستر هرچه زخم گسترده‌تر شود، سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد شد.
  • مرحله چهارم: در مرحله ۴، زخم بستر به عمق بیشتری پیشرفت کرده و بافت‌های عمقی مهم بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این مرحله آسیب شدیدی به بافت‌های پوست وارد شده و احتمال عفونت بیشتر می‌شود. ماهیچه‌‎ها، استخوان‌ها و تاندون‎ها ممکن است قابل مشاهده باشند.

عکس انواع زخم بستر

راه های جلوگیری از زخم بستر

بهترین و سریعترین درمان زخم بستر را شرح دادیم. برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر از راهکارهای زیر می‌توانید کمک بگیرید:

  • موقعیت فردی که توانایی حرکت کردن وی محدود شده و احتمال ایجاد زخم بستر در بدن وی وجود دارد، هر ۱۵ دقیقه یا نهایتا ۲ ساعت یکبار باید تغییر کند.
  • وضعیت پوست هر روز باید تحت بررسی قرار گیرد.
  • پوست باید خشک و تمیز نگه داشته شود.
  • تغذیه فرد باید مناسب باشد و کلیه مواد مغذی و پروتئین‌ها را مصرف کند.
  • سیگار باید ترک شود و حتی فرد در معرض دود سیگار هم قرار نگیرد.
  • بهتر است بدن ورزش داده شود تا گردش خون افزایش یافته و از ایجاد زخم بستر پیشگیری شود.

هر فردی که زخم بستر دارد، برای درمان زخم بستر حتما باید به پزشک مراجعه کند.

درمان زخم بستر با سشوار

زخم بستر باید خشک و تمیز باقی بماند تا از پیشرفت آن ممانعت به عمل آید. از این رو گاهی به ویژه در طب سنتی پیشنهاد می‌شود که برای درمان زخم بستر بعد از شستشوی آن از سشوار به منظور خشک کردن استفاده شود. در برخی از تحقیقات مشخص شده است که سشوار و به طور کلی حرارت، در افزایش گردش خون می‌تواند موثر بوده و به بهبود زخم بستر کمک کند. قبل از استفاده از سشوار برای درمان زخم بستر با پزشک مشورت کنید.

درمان زخم بستر با عسل

درمان دیگری که در طب سنتی برای زخم بستر پیشنهاد می‌شود، استفاده از عسل است. به منظور جلوگیری از عفونت و درمان زخم بستر می‌توانید ۲ تا ۳ بار در روز مقداری عسل اصل را روی زخم مالیده و آن را با پانسمان بپوشانید. درمان زخم بستر با عسل معمولا در مراحلی جواب می‌دهد که زخم بستر خفیف بوده و هنوز چندان گسترش نیافته باشد.

کلام آخر

درمان زخم بستر باید با در نظر گرفتن شدت زخم صورت گیرد. هر زمانی که زخم بستر مشاهده شود، جهت درمان حتما باید فرد تحت نظارت پزشک قرار گیرد. اگر زخم بستر منجر به عفونت شود، حتی ممکن است خطر مرگ را به دنبال داشته باشد. پس درمان زخم بستر اهمیت بالایی دارد و نباید به راحتی از کنار آن رد شد. امیدواریم که این مطلب از مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

لطفا به این مقاله امتیاز بدهید

[مجموع: ۱ میانگین: ۵]