ساده ترین و بهترین روش مراقبت از پوست خشک صورت و بدن


نوع پوست شما را بیش از هر عاملی ژنتیک تعیین می‌کند. اگر پوست شما معمولی باشد، معمولا کمترین دردسر را دارید. اما پوست چرب، خشک و یا حتی مختلط معمولا مشکلات مربوط به خود را داشته و نیاز به مراقبت ویژه دارند. مثلا اگر پوست شما چرب باشد، یکی از مشکلاتی که احتمالا دارید این است که با جوش و منافذ باز پوست درگیر هستید. موضوع این مقاله در مورد مراقبت از پوست خشک است. در اینجا به شما یاد می‌دهیم که چگونه از پوست خشک صورت و بدن خود محافظت به عمل آورید که دچار مشکلاتی مثل اگزما یا افزایش چین و چروک نشوید. با ما همراه باشید.

علت خشکی پوست چیست؟

پوست به طور طبیعی روغنی به نام سبوم تولید می‌کند. اگر سبوم به اندازه کافی تولید نشود، پوست خشک خواهد شد. همچنین اگر پوست بیش از حد چربی تولید کند، می‌تواند منجر به ایجاد جوش شود. مقدار سبوم در پوست باید در حد تعادل حفظ شود تا پوست هیدراته باقی مانده و از سلول‌های آن محافظت به عمل آید. پوست خشک می‌تواند منجر به خارش، پوسته پوسته شدن یا حتی تغییر رنگ شود. وقتی که پوست فاقد آب است، کدر و زبر به نظر می‌رسد. رایج‌ترین علل شایع در خشکی پوست شامل موارد زیر است:

  • هوای سرد و خشک
  • استفاده زیاد از مواد شیمیایی مثل صابون
  • شستن بیش از حد پوست
  • PH نامتعادل پوست
  • بیماری‌های پوستی مثل درماتیت آتوپیک، درماتیت سبورئیک و پسوریازیس
  • دیابت
  • کم‌کاری تیروئید
  • سیگار کشیدن
  • بیش از حد قرار گرفتن در معرض نور خورشید

درمان خشکی پوست با توجه به علت و همچنین شدت آن باید صورت گیرد. یکی از اولین راهکارهایی که برای مقابله با خشکی پوست معمولا پیشنهاد می‌شود، استفاده از کرم مرطوب کننده یا آبرسان است.

ویژگی های پوست خشک

نحوه مراقبت از پوست خشک

برای اینکه پوست خشک را سالم و شاداب نگه دارید، راهکارهای زیر به شما پیشنهاد می‌شود:

هر روز کرم مرطوب کننده بزنید

کرم‌های مرطوب کننده عملکرد سد طبیعی پوست را بهبود بخشیده و به حفظ آب در پوست کمک می‌کنند. اگر در تمام طول شب پوست، مرطوب باقی بماند از سلامت بیشتری برخودار خواهد بود. چنانچه پوست خشک دارید، بهتر است هر شب قبل از خواب با یک مرطوب کننده مناسب به پوست خود آبرسانی انجام داده و صبح با یک شوینده ملایم آن را از صورت خود پاک کنید. مرطوب‌کننده‌های ملایم و مناسب برای صورت عموما دارای ترکیباتی مثل اسید هیالورونیک و سرامیدها هستند.

ترکیباتی مثل الکل، اسانس‌ها، رنگ‌های مصنوعی و دی اکسان در کرم‌های مرطوب کننده می‌توانند وضعیت خشکی پوست را بدتر کنند. اگر پوست خشک دارید، به این نکته حتما دقت نمایید.

بعضی از افراد ترجیح می‌دهند به جای کرم‌ها از مرطوب کننده‌های طبیعی برای کمک به رفع خشکی پوست استفاده کنند. شی باتر، روغن نارگیل و ژل آلوئه ورا از جمله این آبرسان‌های طبیعی هستند که چربی مناسبی نیز دارند. این نوع مواد اکثرا برای پوست‌های معمولی و چرب مناسب نیستند زیرا ممکن است باعث زیاد شدن جوش و آکنه شوند.

برای پوست خشک از شوینده های ملایم استفاه کنید

صابون‌هایی که حاوی عطر، اسانس، رنگ و سایر مواد شیمایی هستند، می‌توانند پوست را تحریک کرده و خشک‌تر کنند. پس برای مراقبت از پوست خشک باید از یک شوینده ملایم بهره بگیرید که حاوی ترکیباتی مثل الکل و مواد شیمیایی نباشد. بهتر است شوینده پوست خشک این ترکیبات را نداشته باشد:

  • سدیم لوریل سولفات (SLS) (مشتق شده از روغن‌های معدنی مثل نفت و پارافین)
  • پارابن‌ها
  • دی اتانول آمین (DEA)
  • مونو اتانول آمین (MEA)
  • تری اتانول آمین (TEA)

پن مایع حاوی ویتامین C پریم و  ژل شستشو پوست خشک هیدرودرم از جمله شوینده‌های مناسب برای پوست خشک به شمار می‌آیند.

برای از بین بردن خشکی اضافی پوست لایه برداری کنید

پوست به طور مرتب سلول‌های جدید می‌سازد و سلول‌های قدیمی آن از بین می‌روند. وقتی سلول‌های مرده روی سطح پوست گیر می‌کنند، خشکی بیشتر شده و منافذ پوست نیز بسته می‌شوند. لایه‌برداری به حذف سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند. در این حالت خشکی کمتر شده و بافت کلی پوست بهبود می‌یابد. لایه‌بردارها می‌توانند مکانیکی یا شیمیایی باشند.

اسکراب‌های صورت جزء لایه‌بردارهای مکانیکی هستند که سلول‌های مرده را از سطح پوست پاک می‌کنند. لایه بردارهای شیمیایی شامل آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) و بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) می‌شوند. AHA‌ ها سلول‌های مرده روی سطح پوست را حل می‌کنند، در حالی که BHA‌ها به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کرده تا سلول‌های مرده را از منافذ پاک کنند. AHA و BHA هر دو باعث افزایش گردش سلولی شده و به نرمی و لطافت پوست کمک می‌کنند.

  • دقت کنید که استفاده بیش از حد از لایه‌بردارها وضعیت خشکی پوست را بیشتر خواهد کرد. اگر پوست خشک دارید پس از استفاده از لایه‌بردار، استفاده از مرطوب کننده را فراموش نکنید.

زمان حمام رفتن را محدود کنید

برای مراقبت از پوست خشک به هنگام حمام کردن از آب داغ استفاده نکنید. زیرا آب داغ باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست می‌شود. همچنین اگر زمان زیادی زیر دوش آب بمانید، سبوم طبیعی پوست پاک شده و خشکی پوست شدت می‌یابد. بیش از ۵ تا ۱۰ دقیقه در حمام نمانید. هنگامی‌که از حمام بیرون آمدید، به عنوان اولین اقدام به سراغ استفاده از کرم مرطوب کننده بروید تا به حفظ رطوبت پوست کمک شود.

از دستگاه بخور استفاده کنید

به منظور افزایش رطوبت موجود در فضای منزل یا اتاق از یک دستگاه بخور استفاده کنید. برای خرید دستگاه بخور در انواع مختلف می‌توانید از داروخانه آنلاین مثبت سبز اقدام نمایید.

داروهای موضعی برای مراقبت از پوست خشک

اگر خشکی پوست منجر به بیماری‌های پوستی شود، باید فرد حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کند. بسته به علت خشکی پوست، نوع پماد یا دارویی که تجویز می‌شود ممکن است متفاوت باشد. داروهای موضعی که پزشکان توصیه می‌کنند معمولا حاوی هیدروکوتیزون هستند. این ماده یک استروئید است که به هیدراته نگه داشتن پوست کمک می‌کند.

مرطوب کننده برای پوست خشک

به جنس لباسی که می پوشید دقت کنید

پارچه‌ای را برای جنس لباس خود انتخاب کنید که از الیاف طبیعی مثل پنبه درست شده باشد. البته پشم اگرچه طبیعی است اما گاهی اوقات باعث تحریک پوست سالم می‌شود. همچنین برای شستن لباس‌های خود از شوینده‌های بدون رنگ یا عطر استفاده کنید تا سبب تحریک پوست شما نشوند.

تسکین خارش در پوست خشک

اگر پوست خشک باعث خارش می‌شود،یک پارچه تمیز، خنک و مرطوب را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. همچنین می‌توانید از کرم یا پماد ضدخارش حاوی حداقل ۱ درصد هیدروکورتیزون استفاده نمایید.

جلوگیری از خشکی پوست صورت با ترفندهای ساده

با رعایت نکات زیر از خشکی پوست صورت خود پیشگیری به عمل آورید:

  • هر روز با یک شوینده ملایم پوست خود را شویید.
  • روزانه از کرم ضد آفتاب مناسب پوست خشک استفاده کنید.
  • بعد از شستشوی صورت یا حمام کردن حتما کرم مرطوب کنند بزنید.
  • از آب داغ جهت شستشو استفاده نکنید.
  • به مقدار کافی آب بنوشید تا بدنتان هیدراته بماند.
  • مصرف کافئین را محدود کنید.
  • مدت زمان زیادی زیر نور آفتاب نمانید.
  • از برنزه شدن پوست جلوگیری کنید.
  • دستگاه بخور در منزل روشن کنید.
  • از کشیدن سیگار بپرهیزید.

بهترین راه درمان خشکی پوست صورت چیست؟

به منظور مراقبت از پوست خشک صورت به راهکارهای زیر توجه کنید:

  • هر روز کرم مرطوب کننده مناسب پوست خشک بزنید و سعی کنید کرم مرطوب کننده شما حاوی هیالورونیک اسید، سرامیدها و بلغور جو دوسر کلوئیدی باشد. مرطوب کننده‌ای که حاوی رنگ، اسانس و الکل باشد برای مراقبت از پوست خشک مناسب نیست.
  • از یک شوینده ملایم جهت شستشوی پوست صورت خود استفاده کنید تا پوستتان را دچار تحریک نکند.
  • به منظور حذف سلول‌های مرده از سطح پوست هر چند وقت یکبار با مشورت پزشک از لایه بردارها استفاده کنید.
  • جهت شستشوی پوست صورت و بدن خود از آب داغ هرگز استفاده نکنید.
  • دستگاه تهویه هوا استفاده کنید.

اگر راهکارهای بالا جواب نداد حتما باید با مراجعه به متخصص پوست از پمادهای دارویی مثل پماد هیدروکورتیزون استفاده نمایید.

بهترین ماسک های خانگی برای پوست خشک

همان‌طور که قبلا به این موضوع اشاره کردیم، انواع روغن‌ها و گیاهان طبیعی می‌توانند به‌ عنوان یک ماسک صورت رطوبت و چربی پوست‌های خشک را تامین کنند. یکی از مهم‌ترین راه های مراقبت از پوست خشک همین ماسک‌های خانگی هستند. اما موثرترین آن‌ها عبارتند از:

روغن دانه آفتابگردان

روغن دانه آفتابگردان سرشار از ویتامین E، D ،  Cو A است. این روغن باعث بازسازی سلول‌های مرده پوست شده و خاصیت مرطوب‌کنندگی و ضد آکنه دارد. شما می‌توانید از این روغن حتی به ‌عنوان لوسیون پس از حمام خود استفاده کنید.

ماسک روغن نارگیل

روغن نارگیل به ‌طور قابل‌ توجهی خشکی پوست را بهبود می‌بخشد و باعث افزایش چربی سطح پوست می‌شود. همچنین روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب اشباع‌ شده است که خاصیت نرم‌کنندگی دارند. این روغن طبیعی با پر کردن شکاف‌ها در پوست خشک، به‌ عنوان مرطوب‌ کننده عمل می‌کند و باعث صاف شدن آن می‌شود. می‌توانید شب‌ها قبل خواب با مقدار کمی روغن نارگیل ۱۵ دقیقه پوست خود را ماساژ دهید و صبح صورت خود را با آب ولرم بشویید.

 روغن نارگیل برای پوست خشک

استفاده از گلاب برای لطافت پوست خشک

گلاب به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی خود یک داروی ضدالتهاب و ضد باکتریایی برای پوست است. با خاصیت مرطوب‌کنندگی خود یک ماده ضد پیری محسوب می‌شود. تنها کافی است تا مقدار کمی از گلاب را به ‌وسیله پنبه به پوست خود بمالید و پوست خود را ماساژ دهید. این کار را می‌توانید هر روز انجام دهید.

عسل

از دیگر راهکارهایی که می‌توان از آن به عنوان یکی از راه های مراقبت از پوست خشک یاد کرد، عسل است. درواقع  عسل یکی از معروف‌ترین ماسک‌های ضد پیری به شمار می‌رود. عسل به دلیل نوع ماده‌ هیدروکسی‌ که در خود دارد به ‌خوبی رطوبت پوست را حفظ می‌کند. برای استفاده از ماسک عسل، پوست صورتتان را تمیز بشویید و خشک ‌کنید؛ سپس یک قاشق غذاخوری عسل را روی پوست صورت خود به‌ صورت دورانی ماساژ دهید. بگذارید ۱۵تا ۲۰ دقیقه روی پوستتان بماند سپس با آب ولرم بشویید.

جو دوسر برای پوست خشک

عصاره جو دوسر دارای خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است. تحقیقات نشان می‌دهند که این ماده می‌تواند به درمان خشکی پوست کمک کند. شما می‌توانید برای استفاده از ماسک جو دو سر در خانه، مقدار کمی از آن را آسیاب کرده و به کمک شیر و عسل خمیری تهیه کنید. این ماسک را تا ۱۵ دقیقه روی پوست خود ماساژ دهید. سپس با آب ولرم آن را بشویید.

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا به دلیل خاصیت آبرسانی خود به‌ عنوان یک آبرسان و مرطوب ‌کننده عالی یکی از راه های مراقبت از پوست خشک محسوب می‌شود. برای استفاده از ژل آلوئه ورا شما می‌توانید کمی ژل آلوئه ورا را با روغن‌ زیتون مخلوط کرده و برای ۲۰ دقیقه روی پوست خود ماساژ دهید. این ژل را می‌توانید هر شب قبل خواب استفاده کنید.

چگونه پوست خشک را به پوست چرب تبدیل کنیم؟

این امکان وجود ندارد که شما بتوانید به دلخواه خود نوع پوست خود را تغییر دهید. مهم‌تر از هر چیز عوامل ژنتیکی هستند که تعیین می‌کنند پوست شما چه نوعی باشد. اما عوامل دیگری هم دخیل هستند، مثل هورمون‌ها، سبک زندگی، نحوه مراقبت از پوست و .. این عوامل در طول زمان ممکن است بتوانند نوع پوست افراد را تغییر دهند. مثلا شاید فرد در جوانی پوست چرب داشته اما به مرور و با افزایش سن و رسیدن به دوران یائسگی، نوع پوستش تغییر کرده و چرب شود.

اگر شما می‌خواهید پوست خشک را تبدیل به پوست چرب کنید، هیچ راهی وجود ندارد به جز اینکه از محصولاتی نظیر روغن نارگیل استفاده کرده و مدام آن را به صورت خود بزنید که البته این راهکار منجر به تغییر نوع پوست شما برای همیشه نخواهد شد. همچنین می‌توانید مواد غذایی چرب را بیشتر مورد استفاده قرار دهید. این راهکار نیز چندان توصیه نمی‌شود مگر آنکه از مواد غذایی استفاده نمایید که حاوی چربی‌های مفید باشند.

مراحل مراقبت از پوست خشک

در روتین مراقبت از پوست خشک طبق مراحل زیر باید پیش بروید:

  • ابتدا به پاکسازی پوست بپردازید و با یک شوینده مخصوص پوست خشک صورت خود را بشویید. بقایای آلودگی و آرایش را با شیر پاک کن نیز می‌توانید پاک کنید.
  • با استفاده از تونر بقایای آلودگی‌ها و ناخالصی‌های روی صورت را پاک کنید. تونر به تعادل PH پوست کمک می‌کند.
  • از روغن‌های مخصوص صورت کمک گرفته و برای پوست خود آبرسانی انجام دهید.
  • در مرحله بعدی از مرطوب کننده مخصوص پوست خشک استفاده نمایید.
  • اگر روز است، سپس کرم ضد آفتاب را بزنید.
  • اگر شب است از کرم شب مناسب که برای پوست خشک مفید باشد، استفاده نمایید.

  • اگر نوع پوستتان خشک است، احتمالا در اطراف چشم خود نیز زودتر دچار چین و چروک و خطوط پنجه کلاغی خواهید شد زیرا پوست دور چشم بسیار ظریف است و اولین خطوط روی چهره اغلب مربوط به این قسمت‌ از پوست صورت هستند. پس به شما توصیه می‌کنیم که حتما از کرم دور چشم نیز در روتین پوستی خود استفاده نمایید.

برای درمان خشکی پوست به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر پوستتان بیش از حد خشک است، برای محافظت از آن حتما باید به متخصص پوست مراجعه کنید. خشکی بیش از حد پوست می‌تواند خطر عفونت پوستی و سایر عوارض نامطلوب را افزایش دهد. متخصص پوست می‌تواند یک برنامه درمانی برای روتین مراقبت از پوست خشک ارائه دهد تا پوست از نظر سبوم در حالت تعادل نگه داشته شود. مثلا راهنمایی می‌کند که از شوینده‌های فاقد سدیم لوریل سولفات، پارابن و اسانس باید استفاده شود یا مرطوب کننده حتما باید مخصوص پوست خشک باشد و…

کلام پایانی

برای مراقبت از پوست خشک راهکارهایی وجود دارد که در این مقاله به آنها پرداختیم. اگر نسبت به خشکی پوست خود بی‌تفاوت باشید، ممکن است منجر به بیماری‌های پوستی شود. همه محصولاتی که برای حفاظت از پوست خشک لازم و ضروری هستند از داروخانه آنلاین مثبت سبز می‌توانید بخرید. آیا تاکنون تجربه خرید اینترنتی از این داروخانه را داشته‌اید؟ سوالات خود در مورد پوست خشک را در کامنت‌ها برای ما بنویسید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

سوالات متداول در مورد مراقبت از پوست خشک

پوست خشک چیست؟

پوست انواع مختلفی دارد که یکی از آن نوع خشک است. در پوست خشک تولید سبوم طبیعی پوست و ترشح آنها کم صورت گرفته و پوست دچار کم‌آبی و کاهش چربی می‌شود.

علت پوست خشک صورت چیست؟

شستشوی بیش از حد پوست، بیماری‌های پوستی، کم‌کاری تیروئید، هوای سرد و خشک و سیگار کشیدن از مهم‌ترین علل خشکی پوست به حساب می‌آیند. البته عامل ژنتیک نیز دخیل است.

درمان سریع خشکی پوست صورت چیست؟

از صابون و آب داغ استفاده نکنید. مرطوب کننده قوی بزنید و اگر این راهکارها سازنده نیستند، برای استفاده از پمادهای دارویی موضعی به پزشک مراجعه کنید.

درمان خشکی پوست صورت در طب سنتی به چه صورت است؟

از روغن نارگیل، آلوئه ورا و عسل استفاده کنید. ماسک روغن زیتون و تخم مرغ بزنید. در معرض باد شدید قرار نگیرید. در حمام لیف نزنید و آب داغ استفاده نکنید. لوسیون‌های حاوی الکل نزنید. مایعات به مقدار کافی بنوشید.

لطفا به این مقاله امتیاز بدهید

[مجموع: ۶ میانگین: ۳.۵]