نحوه استفاده از اسکراب صورت و پوست به صورت کاملا تخصصی


اسکراب یا اسکرابینگ، یکی از روش‌های تمیزی و نرم کردن پوست است که معمولاً با استفاده از قطرات کوچک ذرات سخت (مانند نمک، شن، جوهر، قهوه یا اسید) به پوست انجام می‌شود. استفاده از اسکراب برای پوست‌هایی که در معرض ترشح چربی، آلودگی، آفتاب، ترک‌خوردگی، ترشح عرق شدید، جوش گرمایی و یا  ترشح سموم مادرزادی قرار دارند، بسیار مفید است. شما باید خرید اسکراب را با توجه به نوع پوست خود انجام دهید. برای آگاهی از نحوه استفاده از اسکراب در این مقاله همراه ما باشید.

اسکراب پوست صورت

اسکراب چیست؟ یک نوع محصول آرایشی و بهداشتی که شامل کریستال‌های ریز یا مواد معدنی است. وظیفه اصلی اسکراب، حذف سلول‌های مرده و آلوده، چربی و آلودگی‌های ریز پوست و بهبود بافت پوست است. اسکراب‌های پوست صورت معمولاً شامل موادی همچون شکر، نمک، ذرت، قهوه، اسیدآسکوربیک، آلفا هیدروکسی اسید، آلوئه ورا، مشک، پروتئین شیر و موادمعدنی هستند. این محصولات با ایجاد رطوبت در پوست، ساختار پوست را تنظیم کرده و به عنوان یک محرک پوست، رطوبت پوست را بهبود می‌بخشند و آن را صاف و نرم می‌کنند.

  • از فواید اسکراب پوست می‌توان به بهبود خونرسانی به پوست، پاکسازی منافذ باز پوست، کاهش خطوط و چین‌و‌چروک، نرمی ‌پوست، کاهش لکه‌های پوستی و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست اشاره کرد.

با این حال، مصرف اسکراب پوست احتمالا با مواردی همچون نوع پوست، حساسیت و مشکلات پوستی همچون آکنه و شایعات مرتبط با آن ارتباط دارد که باید در نظر گرفته شود. در ادامه شما را با نحوه استفاده از اسکراب بیشتر آشنا خواهیم کرد.

فواید اسکراب برای پوست

استفاده از اسکراب و یادگیری نحوه استفاده از اسکراب بصورت صحیح، به تقویت سلامت و روشنی پوست کمک می‌کند. همچنین استعمال درست در کنار دیگر روش‌های مراقبت از پوست از جمله تقویت، تمیز کردن و مرطوب نگه داشتن آن، بهبود وضعیت پوست را تسریع می‌بخشد. موارد زیر از جمله فواید اسکراب هستند:

۰۱

حذف لایه‌ای از پوست:

استفاده از اسکراب می‌تواند به طور موثر لایه‌ای از پوست را که شامل سلول‌های لایه‌های بیرونی پوست است بردارد. یا حتی لایه‌های زیرین ترک خوردگی پوست را حذف و کمتر کند.

۰۲

رفع خشکی و شلی پوست:

نحوه استفاده از اسکراب به طور موثر، باعث رفع شلی و خشکی پوست شده و پوست را التیام بخشیده و نرم می‌کند.

۰۳

بهبود جریان خون:

اسکراب باعث بهبود جریان خون پوست و تحریک آن شده و در نهایت، باعث بهبود سطح پوست و شفافیت طبیعی آن می‌شود.

۰۴

رفع جوش سطحی:

جوش‌های سطحی عموماً در نواحیی مانند صورت، گردن، شانه‌ها و پشت دست مشاهده می‌شوند. برای تقویت عملکرد سلول‌ها و ترمیم بافت‌های مختلف پوست، می‌توان از اسکراب‌هایی که حاوی مواد ضد التهاب مانند روغن نارگیل، زنجبیل، آلوئه ورا و کمی اسید سالیسیلیک هستند، استفاده کرد.

۰۵

 تسکین التهاب:

استفاده از اسکراب می‌تواند به کنترل التهاب پوست کمک کرده و باعث تسکین پوست شود.

۰۶

 بهبود ترشح چربی:

استفاده از اسکراب با یک رژیم بهداشتی مناسب شامل پاکسازی، استفاده از مرطوب کننده و کرم ضد آفتاب پس از عمل اسکراب تاثیر بیشتری خواهد داشت.

نحوه استفاده از اسکراب بدن

نحوه استفاده از اسکراب بدن به شکل صحیح اینگونه است که ابتدا باید پوست خود را مرطوب کنید. سپس مقدار کافی از اسکراب را در دست خود بریزید و به آرامی آن را به صورت دایره ای بر روی پوست بدن خود بمالید و ماساژ دهید. بسته به نوع اسکراب، شاید بهتر باشد برای مدتی آن را روی پوست بدن خود بگذارید تا به منافذ پوست نفوذ کند. سپس با آب گرم و با لیف نرم پوست خود را به آرامی بشویید و از خشک شدن آن جلوگیری کنید.

  • مهم است در نحوه استفاده از اسکراب به دستورالعمل تولید کننده محصول توجه کرده و نکات ذکر شده را رعایت کنید. به هنگام استفاده در صورت هرگونه خارش و یا التهاب پوست، بلافاصله استفاده از آن را متوقف و مکان مربوطه را شستشو دهید.

اسکراب بدن

بهترین زمان استفاده از اسکراب صورت

زمان مناسب برای استفاده از اسکراب صورت، به نوع پوست و حساسیت‌های پوست شما بستگی دارد. در حالت کلی، برای پوست های چرب و مختلط، یکبار در هفته و برای پوست‌های خشک و حساس، با توجه به نوع محصولی که می‌خرید ممکن است یک هفته یا چند هفته یکبار بهترین زمان باشد. اما اگر پوست شما چرب یا دچار آکنه است، نیاز به کاربرد زیادتری در هفته دارید. برای این منظور از اسکراب‌های خنثی‌ساز بیشتر استفاده کنید. بهتر است از استفاده از اسکراب پس از انجام فعالیت‌هایی که منجر به عرق‌ریزی پوست شما می‌شود مانند ورزش، خوردن غذای چرب و بعد ازسونای بخار، خودداری کنید.

نکته مهم دیگری که لازم است بدانید، این است که از اسکراب صورت در شب و پس از حذف آرایش صورت استفاده کنید، چرا که بهترین زمان برای استفاده از اسکراب صورت، زمانی است که پوست شما خالی از آرایش و آلودگی های روزانه است. در این زمان پوست شما آمادگی بیشتری برای جذب اثرات کرم اسکراب صورت دارد. چنین اسکرابی می‌تواند به خوبی از خشکی و کثیفی پوست شما جلوگیری کرده وسطح پوست را پاکسازی کند.

ویتامین‌های  موجود در اسکراب بدن

آنچه باعث ترغیب مردم جهت خرید اسکراب شده ، وجود ویتامین‌های موجود در این محصولات است. اسکراب‌های بدن حاوی مواد مغذی و ویتامین‌هایی مفیدی می‌باشند، که مورد علاقه بسیاری از افراد هستند. برخی از ویتامین‌های معمول در اسکراب‌ها که به گونه تکمیلی وجود دارند عبارتند از:

  • ۱-  ویتامین E : این ویتامین منجر به محافظت از پوست به وسیله آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند توکوفرول‌ها می‌شود تا بدین وسیله پوست آبرسانی و نرم شود.
  • ۲-  ویتامینC  : این ویتامین علاوه بر کمک به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشیدی، به عنوان یک آنتی‌اکسیدان شناخته شده که باعث تحریک تجدید سلول‌های پوست می‌شود.
  • ۳-  ویتامین A  :  با ترکیب ویتامین A در اسکراب‌های بدن، اشعه‌های خورشیدی و علائم پیری پوست کاهش پیدا می‌کند.
  • ۴-  ویتامین B3 نیاسین: این ویتامین می‌تواند در درمان پیگمنتاسیون، جوش‌های باکتریایی و بهبود قرمزی و آفتاب سوختگی کمک موثری داشته باشد.

استفاده از اسکراب‌های بدن، به دلیل ویتامین‌ها و مواد مغذیی که شامل است، باعث ترمیم و آبرسانی به پوست بدن افراد می‌شود.

اسکراب چند دقیقه روی پوست بماند؟

نوشته های مرتبط

بسته به نوع اسکراب و میزان حساسیت پوست شما، زمانی که باید اسکراب روی پوست بماند متفاوت است. بعضی از اسکراب‌ها فقط باید به طور کوتاه و به صورت موضع نکته‌ای روی پوست استفاده شوند. در حالی که دیگر اسکراب‌ها می‌توانند حدود ۲-۳ دقیقه روی پوست باقی بمانند. در هر صورت، باید دستورالعمل مصرف را خوانده و نحوه استفاده از اسکراب را رعایت کرده و اسکراب را برای مدتی که در دستورالعمل مشخص شده است روی پوست خود نگه دارید. لازم به ذکر است استفاده از اسکراب بیش از حد ممکن باعث تحریک و خشکی پوست می‌شود.

کرم اسکراب صورت

کرم‌های اسکراب صورت عموماً حاوی یک ماده نرم‌کننده (مانند گلیسیرین) و ذرات ریز کریستالی هستند. این ذرات پوست مرده را به آرامی از روی پوست جدا کرده و قابلیت جذب موثرتر آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی را برای پوست افزایش می‌دهند. کرم‌های اسکراب صورت به دو صورت شیمیایی و فیزیکی تهیه می‌شوند. کرم‌های اسکراب صورت شیمیایی، آنزیم‌ها و اسیدهای آلفا-هیدروکسی را شامل می‌شود. ولی کرم‌های اسکراب صورت فیزیکی، دارای ذرات ریز بوده و با انجام حرکات دایره ای و ماساژ بر روی پوست، سلول‌های مرده را حذف می‌کنند.

بیشتر کرم‌های اسکراب صورت دارای مواد مرطوب کننده ای همچون روغن‌ها، عصاره گیاهی و املاح دریایی هستند که برای ترمیم درد و لطافت پوست مفید هستند. اگرچه مراقبت از پوست با اسکراب مفید است، اما ممکن است برخی از پوست‌ها حساسیت به این محصولات داشته باشند. برای اطمینان از نوع انتخاب  و نحوه استفاده از اسکراب، از مشاوره پزشکان فعال در داروخانه آنلاین مثبت سبز می‌توانید کمک بگیرید.

 کرم اسکراب صورت

بهترین اسکراب صورت

نحوه استفاده از اسکراب را شرح دادیم. برای انتخاب بهترین کرم اسکراب صورت بهتر است ابتدا به نوع پوست خود توجه کنید. برای پوست های چرب، اسکراب‌هایی با ذرات ریز و کم میانگین بهترین گزینه هستند، در حالی که برای پوست های خشک، اسکراب‌هایی با ذرات نرم و مرطوب کننده در فرآیند پاکسازی بهتر عمل کرده و موثر می‌شوند. بعلاوه، نوع کرم اسکرابی که مورد استفاده قرار می‌دهید، لازم است دارای مواد طبیعی عصاره گیاهی و روغن‌های گیاهی باشد.

در صورتی که قصد خرید بهترین کرم اسکراب را دارید، بهتر است با کرم های اسکراب تولید شده توسط برندهای مطرح و معتبر در ایران آشنا شوید و با مطالعه نظرات مصرف کنندگان و امتیازهای آن‌ها محصولات را مقایسه نمایید.

اسکراب صورت خانگی

روش تهیه اسکراب صورت خانگی بسیار راحت بوده و هزینه کمتری دارد. در زیر چند نمونه اسکراب صورت خانگی را برای شما معرفی کرده‌ و نحوه استفاده از اسکراب را هم شرح داده‌ایم:

اسکراب با شکر

شکر ترکیب بسیار خوبی برای رطوبت و نرم کردن پوست دارد. برای تهیه این اسکراب، دو قاشق غذاخوری شکر را با یک قاشق چایخوری روغن زیتون مخلوط کنید و به آرامی به صورت دایره‌های کوچک روی پوست خود ماساژ دهید. سپس با آب گرم شستشو دهید.

اسکراب با سبوس

سبوس گندم اسکراب خانگی موثر دیگر برای صورت است. برای تهیه آن ۱ یا ۲ قاشق غذا خوری سبوس گندم و یک قاشق چای خوری روغن آفتابگردان یا زیتون را مخلوط کنید. نحوه استفاده از اسکراب باید به گونه ای باشد که به شکل دایره‌ای آن را روی پوست ماساژ دهید.

اسکراب با دوغ

دوغ حاوی اسید لاکتیک است که به پوست شما نرمی و انعطاف می‌بخشد. برای استفاده، دو قاشق چای خوری دوغ را با سه یا چهار قاشق غذاخوری آرد جو مخلوط کرده و به صورت دورانی روی پوست خود ماساژ دهید. سپس با آب گرم بشورید.

چنانچه اولین بار از اسکراب خانگی استفاده می‌کنید، آن را روی یک ناحیه کوچک پوست خود تست کنید تا مطمئن شوید که شما حساسیت یا التهابی به این نوع اسکراب ندارید.

اگر در مورد نحوه استفاده از اسکراب صورت یا بدن همچنان سوالی برایتان وجود دارد، برای ما کامنت بگذارید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

لطفا به این مقاله امتیاز بدهید

[مجموع: ۱ میانگین: ۵]