علت واقعی ریزش موی سکه ای چیست؟ همراه با بهترین روش های درمان


به ریزش موی سکه‌ ای آلوپسی آره آتا می‌گویند که یک اختلال خود ایمن شایع به حساب می‌آید. در این اختلال، موها به صورت دایره‌ای یا همان سکه‌ای ریخته و مناطقی از پوست سر خالی می‌شود. ۱۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان به ریزش موی سکه ای مبتلا هستند. در این مقاله علت و درمان این نوع از ریزش مو را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

علت ریزش موی سکه ای

ریزش سکه ای مو زمانی رخ می‌دهد که گلبول‌های سفید خون به سلول‌های فولیکول‌های مو حمله می‌کنند و باعث کوچک شدن آنها و کاهش چشمگیر تولید مو می‌شوند. به طور دقیق مشخص نیست که چه عاملی باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن فولیکول‌های مو را به این شکل مورد هدف قرار دهد.

اما به نظر می‌رسد که در ریزش مو سکه‌ ای ژنتیک دخیل است. در واقع وقتی یکی از اعضای خانواده به آلوپسی آره آتا مبتلا است، احتمال اینکه دیگر اعضای خانواده هم درگیر آن شوند، بیشتر به نظر می‌رسد. از هر ۵ نفری که به ریزش موی سکه ای مبتلا هستند، یکی از آنها در اعضای خانواده خود فردی را دارد که به این اختلال مبتلا است. تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از افراد با سابقه خانوادگی آلوپسی آره آتا دارای سابقه شخصی یا خانوادگی سایر اختلالات خودایمنی مانند آتوپی هستند.

 هیرویت

برای درمان ریزش مو تاکنون کپسول هیرویت را امتحان کرده اید؟

آیا ریزش سکه ای به دلیل استرس است؟

با وجود اینکه بسیاری از افراد فکر می‌کنند علت ریزش موی سکه ای استرس است، اما شواهد اندکی برای اثبات این فرضیه وجود دارد. موارد شدید استرس به طور بالقوه می‌تواند باعث ایجاد این بیماری شود، اما اکثر تحقیقات اخیر بیش از هر چیز روی عامل ژنیک در علت ریزش موی سکه ای تاکید دارد.

 آلوپسی آره آتا

نقش نژاد و قومیت در ریزش موی سکه ای

در گذشته اعتقاد بر این بود که آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه ای در همه نژادها به طور یکسان رخ می‌دهد اما مطالعات جدید چنین چیزی را تائید نمی‌کند. به عنوان مثال یافته‌ها نشان می‌دهد که در مقایسه با زنان سفید پوست، آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و زنان اسپانیایی تبار بیشتر به این اختلال مبتلا می‌شوند. همچنین در مقایسه با افراد سفید پوست در آسیایی‌ها خطر کمتری برای ابتلا به آلوپسی آره‌آتا دیده می‌شود.

علائم ریزش سکه ای مو

بارزترین علامت آلوپسی آره آتا، ریزش مو به صورت تکه تکه است. تکه‌های مو که دچار ریزش می‌شوند، معمولا به اندازه یک سکه هستند. آلوپسی آره آتا بیشتر پوست سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما ممکن است در هر جایی که محل رویش موها باشد دیده شود مثل ریش یا حتی مژه.

این نوع از ریزش مو می‌تواند ناگهانی باشد و تنها در طی چند روز یا چند هفته رخ دهد. ممکن است قبل از ریزش موی سکه ای خارش و سوزش در ناحیه مربوطه حس شود. در ریزش سکه ای مو، فولیکول‌های مو از بین نمی‌روند. به همین دلیل است که وقتی التهاب فولیکول‌ها کاهش یابد، موها می‌توانند دوباره رشد کنند. افرادی که تنها در چند تکه از پوست سر خود دچار ریزش موی سکه ای می‌شوند، اغلب خود به خود و بدون هیچ درمانی بهبود می‌یابند.

حدود ۳۰ درصد از افرادی که به ریزش موی سکه ای مبتلا می‌شوند، متوجه این مورد می‌شوند که وضعیت آنها یا پیشرفت می‌کند یا به یک چرخه مداوم ریزش مو و رشد مجدد موها تبدیل می‌شود. آلوپسی آره آتا همچنین می‌تواند ناخن‌های دست و پا را تحت تاثیر قرار دهد. گاهی اوقات علائمی که در ناخن‌ها دیده می‌شود، اولین نشانه‌ای است که نشان می‌دهد این بیماری در حال پیشرفت است. تعدادی تغییر کوچک وجود دارد که می‌تواند در ناخن‌ها دیده شود:

  • ایجاد فرو رفتگی
  • ظاهر شدن لکه‌ها و خطوط سفید روی ناخن
  • خشن و زبر شدن ناخن‌ها
  • از بین رفتن درخشش ناخن‌ها
  • نازک شدن و شکننده شدن ناخن‌ها

دیگر نشانه‌هایی که ممکن است دیده شوند عبارتند از:

  • موهایی شبیه به علامت تعجب: این موها قاعده‌ای باریک داشته و شبیه به علامت تعجب هستند.
  • موها قبل از رسیدن به سطح پوست می‌شکنند.
  • ممکن است موهای سفید در نواحی از پوست سر که دچار ریزش موی سکه ای شده است، دیده شوند.

نوشته های مرتبط

روش تشخیص ریزش موی سکه ای

پزشکان معمولا به راحتی با بررسی علائم می‌توانند ریزش موی سکه ای را تشخیص دهند. ممکن است لازم باشد موهای مناطق آسیب دیده زیر میکروسکوپ بررسی شوند. اگر پس از معاینه بالینی اولیه، پزشک نتواند از تشخیص خود مطمئن باشد، می‌تواند بیوپسی پوست انجام دهد. در برخی موارد آزمایش خون نیز باید صورت گیرد. تشخیص ریزش سکه ای مو معمولا ساده و سریع است.

 تشخیص ریزش موی سکه ای

درمان ریزش موی سکه ای

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای ریزش موی سکه ای وجود ندارد. اما برخی از درمان‌ها توسط پزشکان توصیه می‌شوند که رشد مجدد موها را تسریع می‌کنند. رایج‌ترین شکل درمان ریزش سکه‌ ای استفاده از کورتیکواستروئیدها است که داروهای ضد التهابی قوی به شمار می‌آیند که می‌توانند سیستم ایمنی را سرکوب کنند. کورتیکواستروئیدها اغلب به شکل موضعی به ناحیه مربوطه تزریق می‌شوند. همچنین از پمادهای حاوی این ماده هم می‌توان استفاده نمود.

سایر داروهایی که برای رشد مو یا تاثیر بر سیستم ایمنی می‌توانند تجویز شوند عبارتند از ماینوکسیدیل یا  آنترالین. این درمان‌ها ممکن است به رشد مجدد موها کمک کنند اما تاثیر پیشگیری کننده ندارند. اقدامات زیر به افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا پیشنهاد می‌شود تا محافظت بهتری از موها به عمل آید:

  • استفاده از ضد آفتاب در صورت قرار گرفتن زیر نور آفتاب
  • استفاده از عینک آفتابی جهت محافظت از ابروها و مژه‌ها
  • استفاده از کلاه یا روسری برای محافظت از مو در برابر آفتاب و همچنین گرم نگه داشتن پوست سر
  • استفاده از پماد برای داخل بینی جهت مرطوب نگه داشتن غشاها و مجراها.

آلوپسی آره آتا مسری نیست و از فردی به فرد دیگر انتقال نمی‌یابد.

درمان ریزش موی سکه ای

اسم آمپول برای ریزش موی سکه ای

جهت درمان ریزش موی سکه ای معمولا از تزریق آمپول کورتون رقیق شده استفاده می‌کنند. کورتون‌هایی که می‌توانند استفاده شوند عبارتند از: آمپول تریامسینولون، هیدروکورتیزون، تریا مسینولون استونید و هگزاستوناید. معمولا ۴ هفته که از تزریق آمپول کورتون می‌گذرد، رشد مجدد موها در ناحیه مربوطه دیده می‌شود. ممکن است لازم باشد تزریق کورتون درون پوست منطقه مربوطه هر ۴ تا ۶ هفته تکرار شود تا درمان موفقیت آمیز باشد. تزریق آمپول کورتون برای درمان ریزش سکه ای مو اغلب عارضه‌ای ندارد.

درمان خانگی ریزش موی سکه ای

در مورد درمان خانگی برای آلوپسی آره آتا مطالعات زیادی وجود ندارد. پس نمی‌توانیم به طور قطع روش خاصی را به شما معرفی کنیم. برخی از افراد توصیه می‌کنند که برای درمان ریزش سکه ای مو به طور طبیعی از آب پیاز یا سیر، چای سبز خنک شده، روغن بادام، روغن رزماری، عسل یا شیر نارگیل استفاده شود؛ یعنی این مواد به ناحیه مورد نظر مالیده شوند. مالیدن این مواد به قسمتی از پوست که دچار ریزش سکه ای شده است، هیچ ضرری ندارد اما تحقیقاتی در مورد اثربخشی آنها صورت نگرفته است. برخی از افراد از طب سوزنی هم برای درمان ریزش موی سکه ای استفاده می‌کنند.

کلام پایانی

علت، علائم و درمان ریزش موی سکه ای را در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم. اگر دچار این اختلال شدید، باید به پزشک مراجعه نموده و اقدامات لازم را جهت درمان انجام دهید تا فولیکول‌ های مو دوباره رشد کنند. همچنان اگر سوالی برای شما وجود دارد می‌توانید در بخش کامنت‌ها درج کنید تا پزشکان فعال در داروخانه آنلاین مثبت سبز پاسخگوی شما باشند.

لطفا به این مقاله امتیاز بدهید

[مجموع: ۱ میانگین: ۵]