کدام ویتامین خاصیت ضدسرطانی دارد؟


برخی از ویتامین‌ها ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان یا حمایت از بدن در طول درمان سرطان کمک کنند. با این حال، اصطلاح ویتامین ضد سرطان می‌تواند کمی گمراه کننده باشد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

ویتامین ضد سرطان چیست؟

برخی از مکمل‌ها ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان در فرد کمک کنند یا از بدن در طول درمان سرطان حمایت کنند؛ اما هیچ مکمل و ویتامینی نمی‌تواند جایگزین درمان‌های استاندارد سرطان شود. هر کسی که در طول دروه درمان سرطان تمایل به مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها دارد، باید ابتدا با پزشک خود مشورت کند. به ویژه که بعضی از مکمل‌ها می‌توانند با داروهای مصرفی تداخل داشته باشند یا عوارض جانبی ایجاد کنند.

در این مقاله به بررسی برخی ویتامین‌های ضد سرطان که ممکن است به پیشگیری از سرطان یا بهبودی آن در طول درمان کمک کنند، می‌پردازیم. ویتامین D، ویتامین E و آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A و C از جمله این ویتامین‌ها هستند.

ویتامین D، ویتامین ضد سرطان

ویتامین D یکی از مکمل‌های مورد مطالعه برای درمان و پیشگیری از سرطان در حال حاضر است. در مطالعات تجربی سلول‌های سرطانی و تومورها در جوندگان، ویتامین D دارای فعالیت‌های بیولوژیکی متعددی از جمله تقویت تمایز سلولی، کاهش رشد سلول‌های سرطانی، تحریک مرگ سلولی (آپوپتوز)، کاهش تشکیل عروق خونی تومور (رگ‌زایی) و کاهش پیشرفت و متاستاز تومور است که ممکن است پیشرفت سرطان را کند کند یا از آن جلوگیری کند.

همچنین مشخص شده است که ویتامین D نوعی از سلول‌های ایمنی را سرکوب می‌کند که به طور معمول از واکنش شدید سیستم ایمنی به سرطان جلوگیری می‌کند.

این نوع شواهد، محققان را بر آن داشته است تا مطالعاتی برای تعیین وجود ارتباط بین سطح ویتامین D خون یا ویتامین D مصرف شده با خطر ابتلا به سرطان یا مرگ ناشی از آن روی افراد انجام دهند.

از آنجایی که ممکن است برای ساخت ویتامین D در بدن به مقدار کافی در معرض نور خورشید قرار نگیرید، خرید قرص ویتامین D و مصرف مرتب آن به خصوص به افراد در معرض ابتلا به کمبود این ویتامین توصیه می‌شود.

ویتامین پیشگیری از سرطان

ویتامین E یک ماده مغذی عالی برای مبارزه با سرطان است. ویتامین E محلول در چربی است و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند و به بدن کمک می‌کند تا رادیکال‌های آزاد مضر را حذف کند. ویتامین E می‌تواند به طور قابل توجهی ریسک ابتلا به سرطان پروستات، روده بزرگ و ریه را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: سرطان های شایع در ایران و خطرناک ترین آنها

در واقع مقادیر کم ویتامین E ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. دریافت روزانه مقدار کافی از این ویتامین از طریق رژیم غذایی یا با خرید قرص ویتامین E و مصرف مکمل اهمیت بالایی دارد. مقدار توصیه شده روزانه ویتامین E، 8 تا 10 میلی گرم است. می‌توانید با افزودن مواد غذایی از جمله بادام، آووکادو، لوبیا، بروکلی، انبه، اسفناج و روغن زیتون ویتامین E دریافتی خود را افزایش دهید.

ویتامین E

آنتی اکسیدان‌ها

ویتامین A، ویتامین C و بتاکاروتن ترکیباتی با خاصیت آنتی اکسیدانی هستند. خوردن غذاهای حاوی این ویتامین‌ها خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد در بدن مقابله می‌کنند که ممکن است به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی کمک کند. استرس اکسیداتیو ممکن است در ایجاد سرطان و برخی بیماری‌های دیگر نقش داشته باشد.

بیشتر بخوانید: کدام ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد؟

البته توصیه می‌شود افرادی که تحت درمان سرطان قرار می‌گیرند، قبل از مصرف مکمل‌های آنتی اکسیدانی با پزشک خود مشورت کنند.

سخن پایانی

وقتی صحبت از هر نوع سرطانی باشد، مهم است که بدانیم هیچ مکملی نمی‌تواند سرطان را به طور کامل درمان یا از آن پیشگیری کند. با این حال، برخی از مکمل‌ها مانند ویتامین‌های D، ویتامین E و آنتی اکسیدان‌ها وجود دارند که به طور بالقوه می‌توانند به پیشگیری از سرطان یا بهبود آن کمک کنند. شما می‌توانید به این منظور از مکمل‌های غذایی موجود در داروخانه آنلاین مثبت سبز استفاده نمایید.