کمبود کدام ویتامین باعث ابتلا به بیماری بری بری میشود؟


بری بری کمبود تیامین است که به آن ویتامین B1 نیز می‌گویند. بدن برای تجزیه و هضم غذاها، برای حفظ متابولیسم و حفظ عملکرد طبیعی ماهیچه‌ها و سیستم عصبی به ویتامین B1 نیاز دارد. بری بری می‌تواند بر سیستم قلبی عروقی یا سیستم عصبی مرکزی تاثیر بگذارد.

بری بری در کشورهای غربی که مردم به اندازه کافی تیامین دریافت می‌کنند، نادر است. اما این عارضه در سایر نقاط جهان نسبتا شایع است. برای درمان بری بری، پزشکان معمولا توصیه به مصرف کافی ویتامین B1 دارند. اما موارد جدی‌تر ممکن است به مداخله پزشکی گسترده نیاز داشته باشند. بری بری در مراحل پیشرفته می‌تواند خطرناک باشد و حتی باعث نارسایی قلبی یا فلج عضلانی شود. بنابراین مهم است که این کمبود را قبل از بدتر شدن درمان کنید. همچنین برای پیشگیری از این بیماری، می‌توانید با خرید قرص ویتامین ب1، مصرف این ویتامین را افزایش دهید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

علائم بری بری

دو نوع بری بری وجود دارد که بر قسمت‌های مختلف بدن تاثیر می‌گذارند. هر دو نوع بری بری می‎‌توانند خطرناک باشند.

  • بری بری مرطوب بر سیستم قلبی عروقی تاثیر می‌گذارد. از آنجایی که این بیماری عملکرد قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد، یک وضعیت مخاطره آمیز است که نیاز به درمان فوری دارد.
  • بری بری خشک می‌تواند به سیستم عصبی مرکزی آسیب برساند و عملکرد حرکتی (حرکت عضلات) را مختل کند. همچنین می‌‌تواند باعث اختلال در واکنش‌ها و بی‌حسی در اندام‌ها شود؛ اما به طور کلی درمان آن راحت‌تر از بری بری مرطوب است.

سایر علائم احتمالی بری بری عبارت‌اند از:

  • ضعف و از دست دادن عضلات
  • سردرگمی ذهنی
  • گزگز یا از دست دادن حساسیت در انگشتان و پاها
  • خستگی
  • ضربان قلب تند
  • درد قفسه سینه
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تب

گزگز دست در برابر بری بری

بیشتر بخوانید: علائم کمبود ویتامین B1 در بدن و خطرات ناشی از آن

اگر به این علائم در اوایل ظهور آن‌ها توجه نشود، بری بری ممکن است به سندروم ورنیکه-کورساکوف (Wernicke–Korsakoff syndrome)، نوعی انسفالوپاتی، تبدیل شود. انسفالوپاتی به آسیب یا بیماری اشاره دارد که بر مغز تاثیر می‌گذارد. آسیب گسترده به مغز به ویژه تالاموس و هیپوتالاموس، ممکن است باعث سردرگمی شدید و از دست دادن حافظه شود که یکی از علائم اصلی سندروم ورنیکه-کورساکوف است.

این بیماری، یک بیماری نادر اما جدی است و پس از شروع آسیب، قابل برگشت نیست. هنگامی که علائمی از علائم کمبود تیامین را دارید، مراجعه به پزشک در اسرع وقت برای جلوگیری از پیشرفت بیماری به سندروم ورنیکه-کورساکوف از اهمیت بالایی برخوردار است.

درمان بری بری

تغذیه مناسب اولین خط دفاعی در برابر بری بری است. هنگامی که بری بری تشخیص داده شد و با این فرض که خیلی پیشرفته نباشد، پزشکان سعی می‌کنند کمبود را با توصیه یک رژیم غذایی غنی از ویتامین B1 اصلاح کنند. این به این معنی است که منابع غذایی زیر را بیشتر به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

  • محصولات غذایی غنی شده با ویتامین B1
  • تخمه آفتابگردان
  • لوبیاها
  • ماهی
  • ماست

موارد پیشرفته‌تر بری بری، مداخله بیشتری از تغییرات رژیم غذایی نیاز دارند و ممکن است انواع خاصی از داروها برای آن تجویز شوند. حتی زمانی که بری بری تا سطح اورژانسی پیشرفت می‌کند، می‌توان با مداخله سریع، وضعیت را به سرعت تحت کنترل قرار داد.

پیشگیری از بری بری

پیشگیری از بری بری به رژیم غذایی بستگی دارد. فقدان تیامین یا ویتامین B1 به بری بری منجر می‌شود. برای برطرف کردن این فقدان، نیاز به مصرف غذاهای غنی از تیامین دارید که به راحتی با یک رژیم غذایی متنوع قابل دسترسی است. اگرچه بدن تیامین را در کبد ذخیره می‌کند، اما این ویتامین به اندازه کافی برای جلوگیری از کمبود آن ذخیره نمی‌شود.

مقدار توصیه شده مصرف روزانه ویتامین B1 برای مردان 1.2 میلی گرم و برای زنان 1.1 میلی گرم در روز است. این مقدار در دوران بارداری برای جلوگیری از ایجاد کمبود به 1.4 میلی گرم در روز افزایش پیدا می‌کند.

سخن پایانی

بری بری که در این مقاله از آن را بررسی کردیم، بیماری ناشی از کمبود ویتامین B1 یا تیامین است. این بیماری اغلب در افرادی که رژیم غذایی حاوی برنج سفید یا کربوهیدرات‌های بسیار تصفیه شده دارند، رخ می‌دهد. آسیب ناشی از بری بری اگر به موقع تشخیص داده و درمان شود، معمولا قابل برگشت است. روند بهبودی اغلب پس از شروع درمان آغاز می‌شود.