بررسی عوارض و موارد مصرف بتاهیستین دی هیدروکلراید (Betahistine)


یکی از بیماری‌هایی که بسیاری از افراد تجربه آن را داشته‌اند، بیماری منییر است. اصلی‌ترین کاربرد قرص بتاهیستین در جهت از بین بردن علائم بیماری منیر مانند سرگیجه، وزوز گوش، احساس بیماری یا تهوع و… است. مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند تا اطلاعات کامل‌تری در مورد این قرص کسب کنید و تصمیمات هوشمندانه‌تری را در خصوص مدیریت بیماری منیر و سلامت خود اتخاذ نمایید. در ادامه به اشکال دارویی، موارد مصرف، عوارض جانبی و موارد احتیاط قرص Betahistine خواهیم پرداخت.

اشکال دارویی بتاهیستین

داروهای شیمیایی و گیاهی تولید شده در شرکت‌های داروسازی، در اشکال دارویی مختلفی وابسته به نیاز بیماران و پزشکان در حال تولید می‌باشد. این اشکال دارویی شامل قرص، کپسول، قرص جویدنی، شربت، محلول تزریقی، سرم و… است که پزشک شما با توجه به نوع بیماری، سوابق پزشکی و سلامت جسمانی دارو را تجویز می‌کند. اشکال تولیدی داروی بتاهیسین به صورت قرص ۸ و ۱۶ میلی گرم موجود است که در داروسازی های داخل در حال تولید می‌باشد. این محصول تنها با داشتن نسخه از پزشک، از داروخانه های سطح کشور قابل خریداری است.

موارد مصرف داروی بتاهیستین

قرص بتاهیستین برای درمان علائم بیماری منیر استفاده می‌شود. این دارو با کاهش تجمع مایع در گوش داخلی کار کرده که به  کاهش تعداد دفعات ابتلا به علائم بیماری منیر و خفیف‌تر کردن آن کمک می‌کند. اما سوال اینجاست که بیماری منیر چیست و چه عوارضی دارد. بیماری منییر یک اختلال در داخل گوش است که اتیولوژی روشنی برای آن بیان نشده است و در دسته بیماری‌های ایدئوپاتیک طبقه بندی می‌شود. برخی از عواملی که سبب بیماری منیر می‌شود شامل اختلال عروقی، تنگی مجرای شنوایی داخلی، تروما، آلرژی‌های غذایی، عفونت‌های ویروسی و منشا ژنتیکی می‌باشد.

علائم بیماری منیر

  1. احساس چرخش یا سرگیجه
  2. صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)
  3. از دست‌دادن شنوایی
  4. احساس بیماری (تهوع)

قرص بتاهیستین

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر داروی Betahistine

بتاهیستین با افزایش جریان خون در این قسمت از گوش و کاهش میزان مایع موجود در آن عمل می‌کند. این فرایند به کاهش تعداد حملات و خفیف‌تر کردن آن کمک می‌کند. دفع و حذف این قرص از طریق ادرار صورت می‌گیرد.

مقدار مصرف قرص Betahistine

بیماران قبل از مصرف هرگونه داروی شیمیایی و گیاهی، اطلاعات موجود بر روی بسته‌بندی محصول را با دقت مطالعه کنید. طریقه و مقدار مصرف قرص بتاهیستین (Betahistine) بر روی بروشور دارویی داخل بسته به طور کامل بیان شده است. توجه داشته باشید که مقدار گفته شده بر روی دارو براساس مصرف عمومی است و برای دریافت بهترین درمان باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین مقدار و زمان مصرف هر دارو براساس سن (کودکان، بزرگسالان و سالمندان)، سوابق پزشکی و سلامت جسمانی هر فرد تعیین می‌شود. بنابراین نمی‌توان مقدار مصرف عمومی این محصول را برای تمامی بیماران تجویز کرد.

زمان مصرف قرص بتاهیستین دی هیدروکلراید

  1. قرص بتاهیستین را ۳ بار در روز در دوزهای ۶ الی ۸ ساعته مصرف کنید. دوز شروع برای مصرف بیماران ۱۶ میلی گرم است.
  2. زمانی که مصرف این محصول را آغاز می‌کنید ممکن است مدت زمان بهبودی و درمان شما چند هفته طول بکشد. بیماران در این مدت درمان را ادامه داده و هرگز دوز مصرفی خود را افزایش، کاهش یا قطع نکنند.
  3. بعد از چند روز مصرف قرص بتاهیسین شاهد عوارض جانبی محدودی از جمله سردرد، احساس بیماری یا سوء‌هاضمه هستیم. این عوارض بیشتر به صورت خفیف بوده و دوام زیادی ندارند.
  4. این قرص را بهتر است همراه یا بعد از غذا مصرف کنید، زیرا سبب ناراحتی معده شما می‌شود.
  5. بیماران در صورت فراموش کردن یک نوبت از قرص بتاهیستین به محض یادآوری آن را مصرف کنند. اگر بسیار نزدیک به نوبت بعدی قرص است از مصرف آن صرف‌نظر کنید.

موارد احتیاط

بعد از خریداری دارو از داروخانه، تاریخ انقضا و اطلاعات دارویی روی محصول را مطالعه کنید. از مصرف بی‌رویه و بی‌جهت این دارو اکیدا خودداری کنید، زیرا این محصول دارای موارد احتیاط و منع مصرف زیادی است. این دارو تنها با تایید و نسخه پزشک از داروخانه‌ها قابل خریداری است. قبل از مصرف این محصول در صورتی که به قرص‌های مشابه یا بتاهیستین حساسیت دارید به پزشک خود اطلاع دهید تا در صورت نیاز دارو را تغییر دهد. متاسفانه این محصول در اندازه‌های ۸ و ۱۶ میلی گرم به صورت قرص موجود است و درصورت داشتن حساسیت، پزشک چاره‌ای جز تغییر دارو ندارد.

  1. در صورت داشتن حساسیت‌های مفرط یا آلرژی، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  2. بیماران اگر به داروهای مشابه بتاهیستین (Betahistine) حساسیت دارید، حتما در رابطه با علائم حساسیت خود مانند بثورات پوستی، کهیر، خارش، تنگی‌نفس، خس‌خس سینه، سرفه، ورم صورت، لب‌ها، زبان و گلو به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید.
  3. در صورت وجود توده‌ای به نام فئوکروموسایتوما در غده فوق کلیوی، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.
  4. اگر در سوابق پزشکی خود زخم یا التهاب معده دارید، قبل از مصرف به پزشک اطلاع دهید تا در صورت نیاز دارو را تغییر دهد.
  5. استفاده از بتاهیستین در افراد زیر ۱۸ سال مخصوصا کودکان ممنوع است.
  6. پزشک خود را در جریان تمام بیماری‌ها و داروی‌های خود (داروهای بانسخه، بدون نسخه و گیاهی) قرار دهید تا تداخل دارویی و عوارض احتمالی را بررسی کند. شما باید مطمئن شوید که مصرف این دارو با توجه به داروهای مصرفی و مشکلات زمینه‌ای شما بی‌خطر است. هرگز بدون مشورت با پزشک یا داروساز، دوز خود را تغییر یا قطع نکنید.
  7. اگر قصد انجام هرگونه عمل جراحی ( مانند دندان پزشکی) را دارید به پزشک خود در رابطه با مصرف بتاهیستین اخطار دهید.
  8. بعد از مصرف دارو از رانندگی و انجام کارهای سنگین پرهیز کنید تا اثرات دارو به صورت کلی از بین رود.
  9. در صورت تصمیم به بارداری و یا شیردهی پزشک خود را مطلع سازید.
  10. استفاده از این دارو در افراد بالای ۶۵ سال، احتمال بروز عوارض جانبی را بیشتر می‌کند.

موارد منع مصرف قرص بتاهیستین

در کنار موارد احتیاط، موارد منع مصرف نیز یکی از نکته‌های مهم در داروها است که در صورت عدم رعایت سبب عوارض جانبی کشنده خواهد شد. در این راستا، بیماران از استفاده بی‌جهت و بدون نسخه قرص بتاهیستین (betahistine) اکیدا خودداری کنید. بیماران در صورتی که از قبل داروی خاصی را مصرف می‌کنید به پزشک خود در رابطه با خطر عوارض جانبی و تداخل دارویی هشدار دهید.

  1. در صورت داشتن حساسیت مفرط یا آلرژی با داروی بتاهیستین، از مصرف آن خودداری کنید.
  2. فشار خون بالا به دلیل تومور آدرنال
  3. مشکلات گوارشی مخصوصا زخم معده
  4. آسم

عوارض جانبی قرص بتاهیستین (Betahistine)

برخی از عوارض جانبی این محصول شامل خواب‌آلودگی، سرگیجه، ضعف، ناراحتی معده، حالت تهوع یا استفراغ است. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. به خاطر داشته باشید که این دارو تجویز شده است زیرا پزشک شما تشخیص داده که فواید آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بیشتر بیمارانی که این دارو را مصرف می‌کنند، عوارض جانبی جدی ندارند. با این حال برخی از مهم‌ترین عوارض جانبی قرص بتاهیستین (betahistine) شامل موارد زیر می‌باشد:

  • خواب آلودگی؛
  • ضربان قلب غیرطبیعی
  • سرگیجه یا زمین‌خوردن

علائم واکنش آلرژیک مانند راش پوستی، کهیر، خارش، پوست قرمز، خس خس سینه، احساس گرفتگی در قفسه سینه یا گلو، مشکل در تنفس، تورم دهان یا صورت

 بتاهیستین برای درمان بیماری منیر

عوارض خطرناک و اورژانسی قرص بتاهیستین

  1. تورم ناگهانی لب، دهان، گلو و زبان
  2. نفس کشیدن سخت یا سریع (ممکن است به شدت خس‌خس کنید یا احساس کنید در حال خفگی یا نفس‌نفس زدن هستید)
  3. سفت‌شدن گلو و بلع سخت غذا
  4. پوست، زبان یا لب‌های شما آبی، خاکستری یا رنگ پریده می‌شوند. (اگر پوست سیاه یا قهوه‌ای دارید، ممکن است در کف دست‌ها یا پاهایتان راحت‌تر دیده شود)
  5. ایجاد سرگیجه، گیجی و خواب‌آلودگی
  6. غش‌کردن بیمار
  7. ایجاد جوش‌هایی متورم، برجسته، خارش‌دار، تاول یا پوسته‌پوسته شدن

تداخل دارویی بتاهیستین دی هیدروکلراید

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. بیماران قبل از مراجعه به پزشک لیستی از داروهای گیاهی و شیمیایی که استفاده می‌کنند را تهیه کرده و به پزشک خود نشان دهید. داروهای مهارکننده‌های MAO (برای درمان افسردگی یا بیماری پارکینسون استفاده می‌شوند)، آنتی هیستامین (برای آلرژی‌هایی مانند تب یونجه) سبب تداخل دارویی با بتاهیستین خواهد شد. در صورتی که این داروها را مصرف می‌کنید، تنها تایید و دستور پزشک اقدام به مصرف قرص Betahistine کنید.

مصرف بتاهیستین (Betahistine) در دوران بارداری و شیردهی

مصرف قرص بتاهیستین در دوران بارداری برای زنان توصیه نمی‌شود، زیرا اطلاعات خاصی در رابطه با تاثیر این دارو بر روی جنین در دسترس نیست. اگر قصد مصرف این دارو در زمان بارداری را دارید، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید تا در صورت نیاز محصولات مشابه برای شما تجویز کند. با این حال، در صورت ابتلا به بیماری منیر که به هیچ طریق دیگری قابل درمان نیست، مصرف این محصول با تجویز پزشک مجاز خواهد بود. زنان باردار و مادران شیرده از مصرف بی‌رویه و بدون نسخه انواع داروهای شیمیایی و گیاهی خودداری کنند.

قرص بتاهیستین و شیردهی نوزاد

اطلاعاتی در مورد مصرف بتاهیستین در دوران شیردهی وجود ندارد، اما به احتمال زیاد این قرص وارد شیر مادر می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود در صورت امکان از مصرف این دارو در دوران شیردهی خودداری کنید. مادران شیرده با پزشک یا داروساز درباره نحوه مدیریت علائم و اینکه آیا داروهای دیگر ممکن است بهتر باشد، مشورت کنید. اگر در دوران شیردهی نیاز به مصرف بتاهیستین دارید و متوجه شدید که کودک شما بیمار است یا نگرانی دیگری در مورد نوزادتان دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

شرایط نگهداری داروی بتاهیستین

قرص بتاهیستین Betahistine را دور از دسترس کودکان و حیوانات نگهداری کنید. این دارو باید در جایی خشک و خنک، دور از گرما و تابش نور نگهداری شود. این محصول را زمانی که تاریخ مصرف آن تمام شده یا دیگر مورد نیاز نیست، به درستی دور بریزید. از ریختن دارو به داخل خیابان، چاه دستشویی و فاضلاب خودداری کنید.

کلام آخر در مورد داروی بتاهیستین

همان طور که در این مقاله از گفتیم، قرص بتاهیستین Betahistine یک داروی خوراکی است که برای درمان سرگیجه و وزوز گوش ناشی از بیماری منییر استفاده می‌شود. این دارو با افزایش جریان خون در گوش داخلی، به کاهش علائم کمک می‌کند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که این محصول می‌تواند به طور موثر در کاهش شدت و دفعات حملات سرگیجه و وزوز گوش ناشی از بیماری منیر موثر باشد. در صورت ابتلا به سرگیجه یا وزوز گوش ناشی از بیماری منیر، حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین روش درمانی برای شما را تعیین کند.

منبع سایت: NHS

سوالات متداول در مورد بتاهیستین

قرص بتاهیستین چکونه کار می‌کند؟

بتاهیستین چه زمانی اثر می‌کند؟

هنگامی که مصرف بتاهیستین را شروع می‌کنید، ممکن است چند هفته طول بکشد تا متوجه بهبودی شوید. حتی زمانی که احساس بهتری دارید، پزشک از شما می‌خواهد که مصرف قرص‌ها را برای مدتی ادامه دهید تا از عود علائم جلوگیری کنید.

آیا داروهای دیگری برای کمک به علائم بیماری منیر وجود دارد؟

پزشک شما ممکن است یک دوره کوتاه پروکلروپرازین یا یک آنتی‌هیستامین خواب‌آلود را برای کمک به شما در صورت احساس سرگیجه یا بیماری (استفراغ) تجویز کند. پروکلروپرازین به تسکین حالت تهوع و استفراغ شدید کمک می‌کند. پزشک شما ممکن است یک دوره کوتاه پروکلروپرازین یا یک آنتی‌هیستامین خواب‌آلود را برای کمک به شما در صورت احساس سرگیجه یا بیماری تجویز کند. با این حال، ممکن است لازم باشد چند داروی مختلف را امتحان کنید تا بفهمید چه چیزی برای شما بهتر است.

تفاوت آنتی‌هیستامین و بتاهیستین چیست؟

بتاهیستین Betahistine نوعی دارو به نام آنالوگ هیستامین است. این دارو با افزایش اثر یک ماده طبیعی به نام هیستامین در گوش داخلی شما عمل می‌کند. آنتی‌هیستامین‌ها با متوقف‌کردن هیستامین بر سلول‌های بدن شما کار می‌کنند. این محصولات اغلب برای تسکین علائم آلرژی مانند تب یونجه، کهیر، ورم ملتحمه و واکنش به نیش حشرات استفاده می‌شوند.

غذاهای مضر برای بیماری منییر چیست؟

هنگام مصرف بتاهیستین می‌توانید به طور معمول غذا بخورید. با این حال، برخی افراد می‌گویند که علائم بیماری منیر با خوردن یک رژیم غذایی کم‌نمک و اجتناب از کافئین (که در شکلات و نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه، کولا و نوشیدنی‌های انرژی‌زا وجود دارد) بهبود می‌یابد.

لطفا به این مقاله امتیاز بدهید

[مجموع: ۲ میانگین: ۳]