پی آر پی چیست؟ آشنایی با روش پی آر پی (PRP)


پیشرفت علم پزشکی در حوزه‌های تخصصی مختلف، توانسته است با استفاده از شیوه‌های گوناگون، به نیازهای مختلف افراد پاسخ دهد و انتظارات آن‌ها را مرتفع سازد. امروزه موضوع جوانسازی پوست، یکی از نیازها و درخواست‌های افراد به شمار می‌رود. اگر شما هم مایل به این کار هستید، حتما تا به حال نام پی آر پی را شنیده‌اید. البته پی آر پی تنها برای جوانسازی به کار نمی‌رود و مورد استفاده از این روش، شامل درمان درد مفاصل و کاربردهای دیگر نیز شده است.

روش پی آر پی که در واقع پلاسمای غنی شده از پلاکت است، از میزان محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و اغلب افراد به جهت جوانسازی پوست، درمان ریزش مو، درمان دردهای مفصلی و مواردی از این دست، از این شیوه استفاده می‌کنند. روش انجام PRP به گونه‌ای است که سلول‌های خونی خود فرد مورد استفاده قرار می‌گیرند و پروسه بهبود یافتن در این روش بسیار سریع خواهد بود. البته بدیهی است که قبل از انجام پی آر پی، لازم است حتما مشورت با متخصص پوست یا ارتوپد صورت گیرد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

پی آر پی (PRP) چیست؟

پی آر پی (PRP) درواقع همان پلاسمای غنی از پلاکت است که ساختار آن از پلاسما و پلاکت موجود در خون تشکیل شده است. به بیان دیگر، این محلول همان خونی است که نسبت به حالت عادی، از پلاکت بیشتری برخوردار است. به جهت درک بهتر این موضوع، لازم است به تعریف پلاسما بپردازیم. پلاسما به قسمت مایع خون اطلاق می‌شود که موجب گردش گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت خواهد شد.

این ماده به صورت عمده متشکل از آب و پروتئین تشکیل شده است. پلاکت نیز ماده‌ای است که در پلاسمای خون جریان می‌یابد و نام دیگر آن، ترومبوسیت است. پلاکت همچنین در لخته شدن خون و بهبود عملکرد رشد تأثیر بسزایی دارد. در واقع فاکتور رشد موجود در پلاکت موجب تولید مثل سلولی می‌شوند و از این جهت، می‌توان مدعی شد بازسازی و بهبود بافت‌ها را به همراه خواهند داشت.

هنگامی که قرار است پی آر پی برای یک فرد انجام شود، عملیات خون گیری از شخص انجام می‌شود و خون گرفته شده در چند لوله آزمایشگاهی قرار خواهد گرفت. سپس پلاکت‌ها توسط دستگاه سانتریفیوژ، متمرکز و بعد فعال خواهند شد. در نهایت، محلولی به دست خواهد آمد که باید به بدن فرد تزریق شود. بعد از انجام تزریق محلول، فاکتورهای رشد موجود در پلاکت آزاد می‌شود و به افزایش تعداد و همچنین تحریک کردن سلول‌های ترمیمی کمک خواهند کرد.

آشنایی با پی آر پی (PRP)

روش انجام پی آر پی (PRP)

همان‌طور که ذکر شد، برای انجام پی آر پی، لازم است از خود فرد خون گیری انجام شود و سپس توسط دستگاه سانتریفیوژ، پلاسما از پلاکت کاملا غنی و اشباع خواهد شد. پس از این مرحله و به دست آمدن محلول نهایی، طبق دستور پزشک متخصص و یا بر اساس درخواست بیمار، محلول به قسمت مورد نظر که می‌تواند زیر چشم، زانوی صدمه دیده، مو، صورت، تاندون و یا هر قسمت دیگر باشد، توسط پزشک تزریق خواهد شد.

در انجام پی آر پی، امکان دارد پزشک از دستگاه میکرونیدلینگ به جای سرنگ استفاده کند. دستگاه میکرونیدلینگ در قالب یک غلتک است که در سطح آن سوزن‌های ریزی وجود دارد و محلول پی آر پی، به وسیله این سوزن‌ها وارد پوست خواهد شد. البته لازم به ذکر است که گاهی ممکن است پزشک، فیلر را نیز در کنار PRP تزریق کند تا در نهایت، نتیجه بهتری حاصل شود. انجام این روند تقریباً 45 دقیقه تا یک ساعت به طول می‌‌انجامد.

همچنین امکان دارد در موارد درمانی از سونوگرافی نیز استفاده شود. در چنین شرایطی پزشک به وسیله تصاویر سونوگرافی می‌تواند تزریق را به صورت دقیق‌تر انجام دهد. در واقع تزریق پی آر پی، موجب بیشتر شدن غلظت بیوپروتئین‌ها و یا هورمون‌های مخصوص در ناحیه مورد نظر می‌شود و پروسه بهبودی بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

 

کاربرد پی آر پی در جوانسازی پوست

کاربردهای پی آر پی

محلول پی آر پی کاربردهای بسیار متنوعی دارد که دامنه این کاربردها را می‌توان از جوانسازی پوست تا درمان درد مفاصل دانست. در ادامه برخی از مهم‌ترین کاربردهای PRP را نام برده و هر کدام را توضیح داده‌ایم.

جوانسازی پوست

جوانسازی پوست یکی از رایج‌ترین کاربردهای پی آر پی است که در آن متخصصان زیبایی، به جهت افزایش میزان تکثیر سلولی از این روش استفاده می‌کنند که موجب افزایش کلاژن و الاستین خواهد شد. بیشتر شدن این فاکتورها در پوست می‌تواند آن را صاف‌تر و سفت‌تر جلوه دهد. اما بهتر است بدانید این روش در برطرف کردن چین و چروک ایجاد شده در پوست و سایر علائم پیری پوست، تأثیر چندانی نخواهد داشت.

کاربرد پی آر پی در جوانسازی پوست

درمان آسیب‌های اسکلتی عضلانی

دردهای ناشی از آسیب به عضلات، رباط‌ها، مفاصل و تاندون‌ها با استفاده از روش پی آر پی قابلیت درمان را خواهند داشت. علی‌الخصوص در رابطه با بیماری‌هایی که مدت زمان لازم برای درمان آن‌ها بیشتر است، روش پی آر پی می‌تواند در مدت زمان کمتری موجب درمان آسیب شود و فرد زودتر به انجام و یا ادامه فعالیت خود بپردازد.

برای جای جوش و لک در صورت

استفاده از محلول پی آر پی برای رفع جای جوش و یا لک در صورت نیز رواج بسیاری دارد. در واقع با استفاده از این روش سرعت تکثیر سلولی بیشتر می‌شود و این موضوع، به ایجاد بافت جدید پوست کمک خواهد کرد. از این جهت طی چند جلسه انجام پی آر پی، جای جوش و لک از بین خواهد رفت.

تسکین درد ناشی از آرتروز

بعضی از متخصصان در شرایط خاص، به جهت تسکین درد، سفتی مفاصل و کاهش التهاباتی که منشأ آن‌ها استئوآرتریت و علائم آرتروز دست و پا است، استفاده از روش پی آر پی را تجویز می‌کنند. اما بهتر است بدانید با وجود اینکه تحقیقات و بررسی‌ها تأثیر به کار بردن روش پی آر پی را در کاهش درد ثابت کرده‌اند، اما لازم است تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

تزریق پی ار پی برای مفاصل

پی آر پی برای زیر چشم

همان طور که ذکر شد، تزریق پی آر پی افزایش میزان تولید الاستین و کلاژن را به همراه دارد. از این جهت موجب می‌شود خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم کمتر شود و همچنین همانند کرم دور چشم، تیرگی اطراف چشم را نیز کاهش می‌دهد. استفاده از PRP برای چشم بسیار مؤثر است و می‌تواند تا اندازه رضایت بخشی، چروک‌های اطراف آن را از بین ببرد.

بهبودی پس از انجام جراحی

استفاده از پی آر پی برای دوره پس از جراحی، تنها به جراحی‌های فک یا پلاستیک محدود می‌شد. اما علاوه بر این جراحی‌ها، پس از جراحی مربوط به تاندون، عضلات و رباط‌ها نیز از محلول پی آر پی استفاده می‌شود. چراکه پس از انجام این جراحی‌ها بافت‌های مربوطه دیرتر به بهبودی کامل می‌رسند و لازم است روند بهبودی آن‌ها را تسریع کرد.

درمان ریزش مو

درمان طاسی و همچنین پیشگیری از ریزش مو از دیگر کاربردهای روش پی آر پی به شمار می‌رود؛ چراکه به رشد موهای جدید کمک می‌کند. البته بدیهی است که در مرحله اول، لازم است علت ریزش مو توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود.

روش PRP برای درمان ریزش مو

درمان سایر بیماری‌ها با روش پی آر پی

به جهت درمان برخی بیماری‌ها نظیر تاندونیت لگن، رگ به رگ شدن، ضایعات مینیسک، تاندونیت آرنج و شانه، پلانتار فاشئیت یا همان خار پاشنه، آسیب عضلانی مزمن، تاندونیت آشیل و آسیب غضروفی مصلی (کندروپاتی) با تشخیص پزشک متخصص می‌توان از روش پی آر پی استفاده کرد.

مزایای انجام روش پی آر پی

استفاده از روش پی آر پی برای جنبه درمانی و زیبایی از مزایای بسیاری برخوردار است. یکی از مهم‌ترین این مزایا عدم داشتن عوارض طولانی مدت روش پی آر پی است؛ همچنین روش پی آر پی از ایمنی بسیار بالایی برخوردار است و تا به حال عوارض جانبی جدی در رابطه با انجام پی آر پی گزارش نشده است. روش پی آر پی علاوه بر کمک به جوانسازی پوست، می‌تواند روند بهبودی را پس از انجام جراحی به مقدار قابل توجهی سرعت بخشد و همچنین در صورت کاهش میزان اثرات آن، قابلیت انجام مجدد را دارا است.

انواع پی آر پی

با توجه به کاربردهای مختلف روش پی آر پی، بدیهی است که این روش از انواع مختلفی نیز برخوردار است که در ادامه به ذکر انواع آن پرداخته‌ایم.

پی آر پی به جهت درمان

به کار بردن روش پی آر پی برای درمان یکی از مهم‌ترین کاربردهای پی آر پی است که پس از تزریق محلول پی آر پی به عضلات، مفاصل، رباط و تاندون‌ها، درد این نواحی تسکین می‌یابد و روند بهبود نیز بسیار سریع‌تر انجام خواهد شد.

پی آر پی رحم

یکی از مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین درمان‌های ناباروری، پی آر پی رحم یا پی آر پی تخمدان است. کیفیت و تعداد تخمک‌ها در اثر مواردی همچون افزایش سن می‌توانند کاهش یابند. با استفاده از روش پی آر پی، سلول‌های بنیادی تحریک خواهند شد تا تخمک‌هایی با کیفیت بهتر و تعداد بیشتر تولید شود. به بیان دیگر می‌توان گفت روش پی آر پی کمک می‌کند تا تخمدان‌ها جوان‌تر شوند و از این طریق، شانس لقاح افزایش یابد.

روش پی آر پی مو و صورت

از دیگر کاربردهای روش پی آر پی که رواج بسیار زیادی هم دارد، می‌توان به پی آر پی صورت و پی آر پی مو اشاره کرد که با هدف جوانسازی پوست، رفع جای لک و جوش و جلوگیری از ریزش مو، صورت می‌گیرد.

سخن پایانی

در این مقاله از ، به توضیح روش پی ار پی پرداختیم و کاربردها و انواع پی آر پی را توضیح دادیم. تأثیرات مثبت و سریع این روش قابل انکار نیست؛ اما لازم است قبل از اقدام به انجام روش پی آر پی در هر زمینه‌ای، مشورت‌های لازم با پزشک متخصص زمینه مورد نظر انجام شود و تزریق پی آر پی، حتما به دستور وی صورت گیرد.