پی آر پی صورت چیست؟ جوانسازی و شفافیت پوست با (PRP)


خیلی از افراد به دنبال راهی برای زیبایی و جوانسازی پوست خود هستند. برای این این کار روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها پی آر پی صورت است. عمل پی آر پی کاربرد‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها جوانسازی پوست صورت است. در ادامه بیشتر به بررسی پی آر پی صورت می‌پردازیم.

پی آر پی صورت که امروزه بسیار در صنعت زیبایی و برای زیباجویان مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از روش‌هایی است که به جهت جوانسازی پوست و افزودن به زیبایی چهره توسط متخصصان این حوزه به کار می‌رود. در واقع پی آر پی صورت به عنوان یک نوع درمان پیشرفته برای پیری پوست و مشکلات آن به شمار می‌رود که به نیاز افراد در حوزه احیای پوست و افزایش میزان زیبایی آن پاسخ خواهد داد.

رفع تیرگی‌های ناحیه اطراف چشم، چین و چروک و خطوط ناشی از پیری پوست و حتی برطرف کردن جای جوش و لک در پوست صورت مواردی هستند که اغلب افراد از آن‌ها شکایت دارند. پی آر پی صورت راه حلی نوآورانه به جهت درمان این موارد است و می‌تواند با احیای پوست، زیبایی، شادابی، شفافیت و طراوت را به صورت طبیعی برای پوست به ارمغان آورد. در این مقاله به توضیح کامل پی آر پی صورت و موارد مرتبط با این روش درمانی خواهیم پرداخت و همچنین علت شناخته شدن این روش به عنوان بهترین مکمل مورد استفاده برای پوست را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

پی آر پی صورت چیست؟

روش درمانی پی آر پی که در واقع همان پلاسمای غنی شده از پلاکت است، یک روش نوین در علم پزشکی است که با کمک به احیای پوست به صورت کاملاً طبیعی، توانسته است نیازهای افراد را در خصوص جوانسازی پوست و رفع عیوب آن، پاسخ دهد. استفاده از روش پی آر پی صورت امروزه به یکی از روش‌های رایج برای زیبایی پوست تبدیل شده است که افراد علاوه بر جوانسازی، از آن برای رفع چین و چروک و برطرف شدن جای جوش و یا لک، به کار بردن این روش را ترجیح می‌دهند.

در پی آر پی صورت از خون خود فرد به جهت درمان وی و تحریک سلول‌های جدید برای رشد استفاده می‌شود. از این جهت پس از استفاده از این روش درمانی، بافت و حتی رنگ پوست تغییر می‌یابد و به سمت بهتر شدن پیش می‌رود. به بیانی دیگر، پی آر پی صورت می‌تواند پوست صورت را به صورت طبیعی احیا کند؛ همچنین خاصیت شفاف کردن و جوانسازی محلول پی آر پی نیز به علت وجود برخی از اجزای خون خود فرد است که از خواص درمانی برخوردار هستند و می‌توانند در برطرف کردن چروک، لک، جای جوش، رفع تیرگی اطراف چشم و مواردی از این قبیل کاملاً موثر باشند.

پی آر پی صورت چطور انجام می‌شود؟

بهتر است بدانید در پی آر پی از هیچ‌گونه روش و مواد شیمیایی برای درمان استفاده نمی‌شود و تنها پلاسمای موجود در خون فرد تزریق می‌شود. از این جهت می‌توان این روش را یک روش کم تهاجم دانست که که می‌تواند نتایج چشمگیری در زیبایی پوست داشته باشد. استفاده از محلول پی آر پی در صورت موجب می‌شود کلاژن سازی پوست به صورت طبیعی افزایش یابد و پوست کشیده‌تر و سفت‌تر شود. لازم به ذکر است که این روش از عوارض جانبی چندانی نیز برخوردار نیست.

مزایای پی آر پی صورت

همان طور که ذکر شد، استفاده از روش پی آر پی صورت به جهت جوانسازی و خاصیت ضد پیری آن، طرفداران بسیاری دارد. بدیهی است که این روش از مزایایی برخوردار است که آن را از سایر روش‌ها متمایز می‌کند. در ادامه به ذکر این مزایا پرداخته‌ایم.

  • بیشتر شدن میزان تولید پروتئین‌های موجود در پوست (کلاژن و الاستین) به صورت طبیعی
  • رفع چین و چروک و خطوط ایجاد شده در اثر پیری پوست
  • رفع گودی و تیرگی ناحیه اطراف چشم
  • دارای خاصیت ضد پیری و جلوگیری از پیر شدن پوست
  • برطرف کردن حالت شل بودن و افتادگی پوست
  • کاهش تعداد منافذ پوست
  • بازیافت سلول‌های قدیمی‌تر در پوست
  • ایجاد حالت سفت‌تر و کشیده‌تر و ارتجاعی برای پوست
  • رفع هرگونه اسکار پوستی که ناشی از آکنه و یا سایر مشکلات پوستی می‌توانند باشند
  • برطرف کردن لک و جای جوش
  • محافظت از سطح رطوبت موجود در پوست
  • زیباتر و شفاف‌تر شدن رنگ پوست
  • نتیجه دهی در مدت زمان بسیار کوتاه
  • برخورداری از عوارض جانبی بسیار کم
  • دارای ماندگاری اثر طولانی مدت

مزایای پی آر پی صورت

نحوه انجام پی آر پی صورت

برای انجام پی آر پی صورت از خون خود فرد برای تزریق استفاده می‌شود. در این روش ابتدا پروسه خون گیری از بازوی فرد انجام خواهد شد که در واقع به صورت همان آزمایش خون عادی انجام می‌شود. سپس خون گرفته شده در لوله‌هایی ریخته می‌شود و لوله‌ها در دستگاه سانتریفیوژ قرار می‌گیرد تا پلاسمای خون از آن جدا شود. در این مرحله پلاسمای غنی از پلاکت که سرشار از فاکتورهای رشد و پلاکت است، از ساختار خون جدا و استخراج خواهد شد.

در این مرحله لازم است حدود 20 دقیقه قبل از آغاز روند تزریق، بی‌حسی پوست به وسیله یک پماد موضعی انجام شود تا فرد دچار ناراحتی در هنگام تزریق نشود. در آغاز پروسه تزریق، ابتدا پوست به وسیله محلول هیالورونیک اسید به صورت کامل هیدراته می‌شود و پس از آن، محلول پی آر پی با استفاده از دستگاه میکرونیدلینگ در عمق پوست و در نواحی مختلف صورت همچون پیشانی تزریق خواهد شد.

لازم به ذکر است که احتمال احساس درد در ناحیه تزریق در پایان تزریق وجود دارد. اما جای نگرانی نیست و این درد در طی چند ساعت آینده برطرف خواهد شد. همچنین برخی قسمت‌های صورت که ممکن است خطوط عمیقی در آن‌ها وجود داشته باشد، همزمان با تزریق پی آر پی، تزریق ژل یا بوتاکس نیز می‌تواند به صلاح‌دید پزشک متخصص انجام شود. رفع خط لبخند و چروک ناحیه‌های دیگر، از این طریق ممکن است.

عوارض احتمالی پی آر پی صورت

پس از تزریق پی آر پی صورت عوارضی همچون کبودی، مقداری تورم، احساس درد و مواردی از این دست وجود خواهد داشت، اما با این حال این موارد در طول زمان (نهایتا تا چند روز) از بین می‌روند و می‌توان شدت آن‌ها را با استفاده از کمپرس یخ کاهش داد؛ همچنین برای کاهش درد یا از بین بردن آن نیز می‌توان از مسکن استفاده کرد.

مراقبت‌های لازم بعد از انجام پی آر پی صورت

بدیهی است که پس از دریافت برخی خدمات زیبایی، به جهت تأثیرگذاری بیشتر و کامل‌تر، لازم است برخی موارد و نکات رعایت شوند. در ادامه به این موارد پرداخته شده است.

  1. پس از تزریق محلول پی آر پی برای صورت، تا حداقل 6 ساعت، نباید صورتتان را لمس کنید.
  2. تا زمان بهبودی کامل که دو هفته طول می‌کشد، هیچ یک از لوازم آرایشی و همچنین محلول پاک کننده‌ای را نباید برای صورت خود استفاده کنید.
  3. برای شستن صورت خود از آب ولرم استفاده کنید که این مورد می‌تواند از صبح پس از روز تزریق شروع شود.
  4. برای خشک کردن صورت خود نیز به آرامی عمل کنید تا هیچ فشاری به صورتتان وارد نشود.
  5. تا چهل و هشت ساعت پس از تزریق پی آر پی صورت، به هنگام خوابیدن هیچ فشاری به صورت خود وارد نکنید. برای این موضوع می‌توانید به پشت دراز بکشید.
  6. توجه داشته باشید قبل از شستن دست‌های خود با صابون، به هیچ عنوان دستتان را به صورتتان نزنید.
  7. برای حصول اطمینان از اینکه پمادها یا مواد مراقبت پوستی مورد استفاده شما است، به میزان تأثیرگذاری پی آر پی آسیب برساند یا خیر، حتماً در رابطه با استفاده از آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

مراقبت‌های پی آر پی صورت

میزان ماندگاری پی آر پی صورت

در حالت کلی و برای اغلب افراد، تعداد 4 الی 6 جلسه تزریق پی آر پی توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود که فاصله هر جلسه تا جلسه بعدی، تقریبا دو هفته خواهد بود. هر چند که میزان تأثیرگذاری پی آر پی صورت می‌تواند 4 تا 6 ماه پس از تزریق ادامه داشته باشد، اما برای حفظ اثرگذاری آن، اغلب به فاصله 3 تا 6 ماه تزریق مجدد صورت می‌گیرد.

سخن پایانی

پی آر پی صورت که در این مطلب از بررسی شد، یک روش درمانی برای رفع عیوب و ایرادات پوستی، جوانسازی و افزایش میزان کیفیت و شفافیت پوست به شمار می‌رود که با توجه به عدم به کار بردن مواد شیمیایی در آن، به عنوان یک روش طبیعی و کم تهاجم شناخته شده است. اما انجام آن لازم است پس از تجویز و تأیید پزشک متخصص و توسط خود ایشان انجام شود.

همچنین پس از تزریق پی آر پی صورت، باید مراقبت‌هایی انجام شود تا اثرگذاری تزریق به حداکثر میزان ممکن برسد. لازم به ذکر است که این تزریق طی چند جلسه انجام می‌شود و ممکن است پس از چند ماه به دستور پزشک نیاز به تزریق وجود داشته باشد.