کدام ویتامین به رشد و نمو کمک میکند؟


رشد و نمو بخش مهمی از زندگی کودکان است. هر پدر و مادری دوست دارد که فرزندش با پتانسیل کامل رشد و تکامل خود زندگی کند. دریافت صحیح مواد مغذی نقش مهمی در رشد و نمو کودک دارد. در حالت ایده آل، کودکان بخش عمده‌ای از نیاز خود را از یک وعده غذایی سالم و متعادل دریافت می‌کنند.

شیوع سوءتغذیه در سطح جهانی خیره کننده است. WHO نشان می‌دهد که 2.3 میلیارد نفر از سوءتغذیه رنج می‌برند. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متنوع برای رشد و نمو کودکان و جلوگیری از ابتلا به سوءتغذیه ضروری است. همچنین این رژیم غذایی به تامین ویتامین‌های ضروری برای رشد و نمو کمک می‌کند.

ویتامین‌های ضروری مورد نیاز ویتامین‌های B، E، D و C هستند. مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، فسفات، زینک، آهن و ید نیز حیاتی هستند. یکی از شایع‌ترین کمبودها بین کودکان بدون بیماری مزمن کمبود ویتامین D و آهن است.

آنچه در این مقاله می خوانیم

ویتامین D، از ویتامین‌های ضروری برای رشد و نمو

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که به تشکیل استخوان و دندان کمک می‌کند. کمبود این ویتامین در نوزادان و کودکان معمولا با راشیتیسم خود را نشان می‌دهد. همچنین این کمبود معمولا در نوزادان نارس نیز دیده می‌شود.

منابع غذایی خوب ویتامین D، شیر و ماهی‌های چرب مانند سالمون و ماهی خالمخالی است. بهترین منبع ویتامین D نور خورشید به خصوص آفتاب صبحگاهی است. اگر در تامین مقدار مورد نیاز روزانه این ویتامین با چالش روبه‌رو هستید، می‌توانید از شربت و قطره ویتامین D نیز برای کودک خود استفاده کنید.

ویتامین A

ویتامین A همچنین یک ویتامین محلول در چربی است که در پیشگیری از ضعف بینایی، خشکی چشم (گزروفتالمی) و نابینایی مهم است. این ویتامین همچنین باعث رشد مو و حفظ سلامت پوست می‌شود. مهم‌تر از همه این ویتامین برای پاسخ ایمنی مناسب در برابر عفونت‌هایی مانند اسهال، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های عفونی مانند سرخک حیاتی است.

مصرف ویتامین A از منابع غذایی آن معمولا کافی است. این منابع شامل، شیر، پنیر، تخم مرغ و سبزیجات زرد تا نارنجی مانند هویج، سیب زمینی و کدو حلوایی است. در صورت ابتلا به کمبود شدید ویتامین A، خرید قرص ویتامین A نیز توصیه می‌شود.

ویتامین‌های گروه B

این گروه از ویتامین‌ها برای کمک به متابولیسم بدن، تولید انرژی، گردش خون سالم و سیستم عصبی بسیار مهم هستند. کمبود ویتامین B12 باعث کاهش رشد شناختی و تاخیر رشد در کودکان می‌شود. غذاهای غنی از ویتامین B12 عبارت‌اند از: گوشت، مرغ، ماهی، آجیل و به مقدار کمتر تخم مرغ، شیر، پنیر، لوبیا و سویا.

ویتامین B

ویتامین  C

ویتامین C نقش مهمی در رشد، نمو و تقویت سیستم ایمنی دارد. این ویتامین یک آنتی اکسیدان مهم است که به مبارزه با بیماری‌ها و سموم کمک می‌کند. ویتامین C همچنین به بهبود جذب آهن از روده کمک می‌کند.

میوه‌های رنگارنگ و متنوعی سرشار از ویتامین C وجود دارد که می‌تواند بچه‌ها را جذب کند. پرتقال، کیوی، گریپ فروت، توت فرنگی، تمشک و سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، کلم، گل کلم و کلم بروکسل از منابع خوب این ویتامین هستند. اگر کودک در مصرف این منابع مشکل دارد، قرص جوشان ویتامین C نیز می‌تواند مفید باشد.

ویتامین E

ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان است که برای تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت پوست اهمیت دارد. از منابع غذایی غنی از ویتامین E می‌توان به بادام، بادام زمینی، اسفناج و آووکادو اشاره نمود.

سخن پایانی

بر اساس سن و جنسیت، نیاز کودکان به مواد مغذی متفاوت است. اطمینان از مصرف یک رژیم غذایی متعادل برای عدم ابتلا به کمبودهایی که می‌توانند بر رشد و نمو اثر منفی بگذارند، ضروری است. همچنین هر زمان که احساس نیاز کردید، می‌توانید از مکمل‌های ویتامینی مخصوص کودکان موجود در داروخانه آنلاین مثبت سبز برای کمک به تامین این ریزمغذی‌ها برای کودک دلبند خود استفاده نمایید.