انواع رژیم های کاهش وزن


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی درمانی است که شامل تغییر رژیم غذایی ، تغییر فعالیت بدنی و همچنین رفتار درمانی است. به طور کلی برای کاهش وزن موفق و سالم در تغذیه درمانی چاقی و حفظ وزن از دست رفته باید نکاتی را مد نظر قرار داد. اولین هدف این است که 5 تا 7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی برنامه های رژیم غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • رژیم های غذایی با جایگزین های غذایی
  • رژیم غذایی با ترکیبات مغذی مختلف

رژیم های کم انرژی: رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً با 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز و معمولاً 1800-800 کیلوکالری (55 درصد کربوهیدرات ، 30 درصد چربی و حدود 15 درصد پروتئین) طراحی می شوند. این برنامه های رژیم غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از نظر تغذیه ای ، یک رژیم غذایی سالم باید درشت مغذی هایی مانند پروتئین ، کربوهیدرات و اسیدهای چرب و همچنین نیاز بدن به ریز مغذی ها مانند ویتامین ها و مواد معدنی را تأمین کند.

رژیم های بسیار کم انرژی: این رژیم ها کمتر از 800 کیلوکالری انرژی در روز دارند. به طور معمول ، این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته بسیار مهم است که این گروه از رژیم ها باید زیر نظر دقیق متخصصان تغذیه انجام شود و حداکثر به مدت 3 تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته تنظیم شود.

رژیم های غذایی با ترکیب رژیم های بسیار کم انرژی و هم کالری: این یک رژیم غذایی ناشتا متناوب است.[1] همچنین به عنوان یک روز بین رژیم غذایی بسیار کم کالری (25 درصد از نیازهای انرژی مورد نیاز فرد ، این مقدار معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز است) و رژیم ایزو کالری (معادل نیازهای انرژی برآورد شده یک فرد) نامیده می شود. این برنامه با استقامت بیشتر ، حفظ توده عضلانی و کاهش خطر کاهش وزن در مقایسه با رژیم بسیار کم انرژی در برخی از بیماران همراه بوده است.

رژیم های غذایی شامل جایگزین های غذایی: یکی از راههای کنترل اندازه وعده غذایی استفاده از غذاهای آماده به جای غذای اصلی است. این روش هم در مرحله کاهش وزن و هم در مرحله تثبیت وزن می تواند در کاهش وزن بسیار مثر باشد ، زیرا میزان کالری و ترکیبات مصرفی را به طور دقیق تنظیم می کند.

رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها: چنین رژیم هایی معمولاً 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز دارند. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، کم کربوهیدرات ، پروتئین بالا و شاخص گلیسمی پایین است. از بین همه رژیم های این گروه ، “رژیم غذایی با پروتئین بالا ، شاخص گلیسمیک کم ، کربوهیدرات کم” بیشترین تأثیر را در حفظ کاهش وزن داشت. طرفداران رژیم های کم کربوهیدرات معتقدند که یکی از عوامل شیوع روزافزون چاقی استفاده از رژیم های کم چرب و دارای کربوهیدرات بالا است که البته به نوع کربوهیدرات های مصرفی نیز بستگی دارد.

قابل ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق بر دیگری برتری ندارد. هنگام طراحی رژیم غذایی ، نیازها و اولویت های فرد و حتی تیپ شخصیتی باید مورد توجه قرار گیرد عوامل موثر در تعیین نوع رژیم غذایی مناسب برای هر فرد عبارتند از:

  • شدت چاقی: هر چه شدت چاقی و عوارض مرتبط بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی بیشتر و شدیدتر است.
  • علائم بالینی برای کاهش وزن (مانند نارسایی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاش های مکرر برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم متعادل تر و میزان کاهش وزن کندتر باشد ، مطلوب تر است.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی – اجتماعی فرد: باید بررسی شود که آیا فرد دارای اختلالات خوردن روانی است یا خیر.

[1]

روزه متناوب

دیدگاهتان را بنویسید