راهنمای کامل خرید لبنیات | بخش اول


راهنمای کامل خرید محصولات لبنی

استفاده از لبنیات در تغذیه روزانه و توجه به ارزش تغذیه ای شیر و فرآورده های آن رواج یافته است. مصرف شیر در کشور ما ریشه های تاریخی دارد و از دیرباز جزء تغییر ناپذیر سفره ایرانی بوده است ، اما فرهنگ شهر تا حدودی ما را از اصول تغذیه مناسب دور کرده است. اما هر روز به مردم از طریق رسانه ها اطلاعات دقیقی در مورد تغذیه سالم داده می شود. این یک راهنمای خوب برای حفظ سلامت آنها است. در حال حاضر ، بسیاری از تولیدکنندگان در بخش دولتی و خصوصی مشغول تولید انواع محصولات لبنی هستند و ما تفاوت قابل توجه و غیرقابل مقایسه ای در تنوع محصول نسبت به دهه 60 مشاهده می کنیم.

بنابراین ، مصرف کنندگان نه تنها به انواع محصولات لبنی دسترسی دارند ، بلکه گاهی اوقات آنها را در انتخاب نوع محصول متناسب با شرایط آنها گیج می کند. به خصوص که تبلیغات مختلف و نامه های برند بیش از هر چیز ذهن افراد را به خود مشغول می کند ، اما مهمتر از همه ، یک محصول سالم و با کیفیت مناسب شرایط فرد ، مناسب رژیم غذایی روزانه را انتخاب کنید ، هنگام خرید به نکات اساسی توجه کنید. راهنمای شما برای انتخاب مناسب ترین محصول.

انتخاب بر اساس نوع محصول:

محصولات لبنی مختلف حاوی مقادیر متفاوتی از پروتئین ، چربی کل ، چربی اشباع ، کلسترول ، کربوهیدرات ها ، ویتامین ها و مواد معدنی است. شیر ، ماست و پنیر به طور کلی بهترین منابع کلسیم هستند. برخی از محصولات حاوی قند هستند. مانند بستنی و سایر آنها ، سدیم یا چربی بیشتری (به ویژه چربی های اشباع) نسبت به سایر محصولات دارند. برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی ، باید میزان چربی ، چربی اشباع و کلسترول را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. رژیم غذایی با 30 درصد کالری از چربی ها و 10 درصد از اسیدهای چرب توصیه می شود. همچنین ، رژیم غذایی شما باید حداکثر 300 میلی گرم کلسترول در روز داشته باشد.

شیر نر

انواع شیر موجود در بازار آنقدر زیاد است که مدتی چشم خود را به یخچال های خروجی ها می اندازید. بسیاری از مردم فقط از شیر یارانه ای استفاده می کنند ، بنابراین انتخاب دیگری وجود نخواهد داشت. این شیرها به طور متوسط ​​2.5٪ چربی ، 3.4٪ پروتئین ، 4.8٪ لاکتوز و 0.8٪ مواد معدنی دارند. شیر بدون چربی بسته به میزان چربی ، چرب ، کم چرب یا پرچرب است. محصولات بدون چربی کمتر از 0.5 درصد چربی دارند و برای افرادی که رژیم خاصی دارند مناسب است. گاهی اوقات مقدار کمی شیر خشک بدون چربی می توان برای بهبود طعم شیر بدون چربی اضافه کرد.

این شیرها حاوی ویتامین های محلول در چربی مانند A و D نیستند. محصولات کم چرب معمولاً 1.5 درصد چربی دارند و حاوی ویتامین های محلول در چربی هستند. شیر پرچرب حداقل 3 درصد چربی دارد. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند از محصولات کم لاکتوز موجود در بازار استفاده کنند یا با مقداری ماست شیر ​​بنوشند. شیرهای طعم میوه و شیرهای کاکائو برای بیماران دیابتی مناسب نیست زیرا اغلب مقداری شکر به این محصولات اضافه می شود. اگر برچسب بسته بندی این محصولات جدول ارزش غذایی وجود دارد ، می توانید میزان قند موجود در جدول را بررسی کنید. در غیر این صورت ، مصرف کننده از وجود شکر در مواد یا ترکیبات روی بسته بندی مطلع می شود.


بیشتر بدانید: مکمل هایی برای مدیریت پوکی استخوان


بر اساس دستورالعمل های FDA ، اگر غذایی که می خورید حداقل 10 درصد نیاز روزانه شما به یک ماده را برآورده کند ، منبع خوبی از آن ماده مغذی است و می توان برچسب غنی شده را بر آن زد. ممکن است با محصولاتی روبرو شوید که برچسب آنها حاوی محصولات غنی شده با ویتامین یا مواد معدنی خاص است ، یا برعکس ، با برخی ادعاهای رژیم غذایی. تفاوت دیگر شیر در پاستوریزه یا استریل شدن آن است. شیر پاستوریزه را می توان حداکثر 5 روز در یخچال نگهداری کرد (یا تاریخ مشخص شده توسط سازنده و ممکن است کمتر از 5 روز باشد).

Fradema (UHT) یا شیرهای استریل را می توان چند ماه قبل از بازکردن در یخچال نگهداری کرد ، اما پس از باز شدن می توان آنها را تا 5 روز در یخچال نگهداری کرد. ارزش تغذیه ای این شیرها کمتر از شیر پاستوریزه نیست و کازئین یا پروتئین اصلی شیر طی فرآیند عقیم سازی تغییری نمی کند ، اما طعم آن با شیر پاستوریزه متفاوت است و برخی افراد آن را دوست ندارند.

محصولات لبنی تخمیر شده

ماست ، کفیر ، دوغ ، خامه و کشک در این گروه قرار دارند. ماست ، آیران و کشک پرمصرف ترین محصولات این گروه هستند. میزان چربی ماست های موجود در بازار متفاوت است و روی بسته بندی آنها قید می شود. در گروه ماست های پرچرب ، 4 درصد ماست چرب ، 6 درصد ماست چرب و 9 درصد ماست خامه ای چرب دیده می شود. توصیه می کنیم در صورت ابتلا به بیماریهای عفونی یا اسهال ، یا افرادی که نزدیک شما مبتلا به بیماریهای قلبی عروقی یا سرطان هستند ، از ماست پروبیوتیک استفاده کنید.

این ماست با ماست های معمولی متفاوت است و حاوی میکروارگانیسم هایی است که تعادل میکروبی معده را به باکتری هایی هدایت می کند که به حفظ سلامت شما و درمان برخی بیماری ها کمک می کند. البته باید در مصرف این ماست ها در بیماران مبتلا به برخی عفونت های پیشرفته و ضعف ایمنی توجه داشت. کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده است که به تازگی وارد بازار ایران شده است. اسید لاکتیک تولید شده توسط باکتری های اسید لاکتیک در محتوای آن برای سلامتی شما مفید است. کفیر حاوی ویتامین های گروه B ، ویتامین K ، کلسیم و پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان است.

خمیر حاوی مقدار کمی چربی است ، اما نمک آن ممکن است برای رژیم های غذایی خاص مناسب نباشد. آب پنیر همچنین منبع خوبی از پروتئین و مواد معدنی است. توصیه می شود فقط از محصولات تخمیر پاستوریزه استفاده کنید و از محصولات سنتی و غیر پاستوریزه اکیدا خودداری کنید.

راهنمای کامل خرید لبنیات متخصص تغذیه اصفهان

پنیر

طبقه بندی پنیرها در جهان آسان نیست. پنیر با توجه به میزان رطوبت به دو نوع سخت و نرم تقسیم می شود. پنیرهای پارمسان ، چدار و آمنتال پنیرهای سفت هستند ، در حالی که پنیرهای کامبرت و پنیرهای فتا پنیرهای نرم هستند. برخی از پنیرها مانند گودا دارای حفره هایی هستند که توسط باکتری ها در حین تولید ایجاد می شوند. پنیر فرآوری شده با مخلوط کردن پنیر خرد شده ، افزودن امولسیفایرها و گرم کردن مخلوط تهیه می شود. درصد چربی و نمک پنیر یکی از عوامل مهم تغذیه ای است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید.

مقدار چربی و سدیم معمولاً در جدول ارزش غذایی به مصرف کننده گزارش می شود. جدول صفحه قبل برخی عوامل پنیر تولید شده در ایران را مطابق با استانداردهای ملی نشان می دهد.
اگر بعد از خرید پنیر شور دیدید ، می توانید با قرار دادن آن در آب آشامیدنی ، میزان شوری آن را کمی کاهش دهید. به آب موجود در بسته بندی برخی از پنیرها توجه کنید. نقش مهمی در حفظ و حفظ کیفیت پنیر دارد. بنابراین ، پنیر را تا انتها دور نریزید.


دکتر. رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر. رضا اطمینانانی با روشهای اساسی تغذیه ، میزان و نوع غذا خوردن می تواند نقش مهمی در تأمین سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

دکتر تغذیه و رژیم درمانی اصفهان دکتر برای مشاهده صفحه اینستاگرام رضا اطمینانانی کلیک کنید.


مطالب توصیه شده:

آلرژی غذایی

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

استراتژی های کنترل گرسنگی



دیدگاهتان را بنویسید