علوم ورزشی فواید پروتئین سویا در بدنسازی چیست؟


آنچه در این مقاله می خوانید

سویا ، آب پنیر و کازئین محبوب ترین منابع پروتئینی هستند. پروتئین سویا نه تنها ارزان نیست ، بلکه گیاهی است و ادعا می شود که برای بیماری های قلبی عروقی مفید است. با این حال ، بسیاری از مردان به دلیل شایعه ای ، سویا را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کرده اند.

شایعات حاکی از آن است که پروتئین سویا دارای اثرات استروژنیک است و متهم به تخریب ویژگی های جنسی مردان است. آیا این شایعه درست است یا غلط؟ در این مقاله ، با مجله علوم تمرین همراه باشید تا نظرات مثبت و منفی درباره تاثیر سویا بر تستوسترون و ویژگی های مردانه را با مرور مقالات مرتبط مرور کنید.

پروتئین سویا و هورمونهای جنسی

استروژن و تستوسترون ، دو هورمون جنسی در مردان و زنان ، برای ظهور ویژگی های جنسی ثانویه در مردان و زنان و برای سلامت انسان بسیار مهم هستند. در حالی که این هورمون ها به ویژه در زنان (استروژن) و مردان (تستوسترون) خوب عمل می کنند ، شواهد پزشکی مدعی است که تعادل این دو هورمون در انسان ضروری است. این تعادل ظریف در درجه اول به تغییرات شیمیایی بستگی دارد ، زیرا استروژن به طور مستقیم با تستوسترون ترکیب می شود و ثانیا ، توسط کبد ، مغز ، ماهیچه ها و سلول های چربی تنظیم می شود.

تستوسترون حجم ماهیچه ها و تراکم استخوان را افزایش می دهد ، تأثیرات مثبتی بر سیستم قلبی عروقی ، سیستم عصبی و برانگیختگی جنسی دارد. با افزایش سن ، سطح تستوسترون کاهش می یابد و سطح استروژن افزایش می یابد. این فرایند بر ساختار ماهیچه ها ، بافت شکننده استخوان ، کاهش میل جنسی تأثیر منفی می گذارد و با تأیید مطالعات پزشکی ، این روند منجر به ایجاد و شروع بیماری های مزمن در مردان مانند دیابت ، افسردگی ، بیماری های قلبی و سرطان پروستات می شود. به

سپس چگونه آیا پروتئین سویا بر وجود یا عدم وجود تستوسترون و استروژن تأثیر می گذارد؟

سویا منبع ایزوفلاون است. ایزوفلاون ها ترکیباتی هستند که دارای اثرات شبه استروژن در بدن هستند (ایزوفلاون ها سپس فیتواستروژن نامیده می شوند). این مواد مقصر اصلی کاهش تستوسترون به دلیل پروتئین سویا هستند. شواهد پزشکی و اپیدمیولوژیک اثرات این پروتئین در کاهش کلسترول ، کاهش چربی و ضد سرطان را تأیید کرده است ، اما نقش آن به عنوان یک مکمل تقویت کننده ماهیچه ، به ویژه در مردان بحث برانگیز است.

اثر کاهش تستوسترون پروتئین سویا در تحقیقات و مطالعات پزشکی محدود ثبت شده است. یک مطالعه ادعا می کند که مصرف دوزهای بالا (56 گرم) پروتئین سویا به مدت 28 روز سطح تستوسترون را در مردان سالم به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که مصرف متعادل روزانه هیچ تاثیری بر عدم تعادل هورمونی و ظاهر ویژگی های زنان ندارد. یافته های یک مطالعه دیگر نشان می دهد که مصرف 20 گرم در روز به مدت 4 هفته هیچ تاثیری در کاهش سطح تستوسترون در مردان نداشت.

سویا در بدنسازی و عضله سازی چه خواصی دارد؟

نقش پروتئین سویا در بدنسازی و عضله سازی چیست؟

وجود اسیدهای آمینه در سویا آن را به یک غذای مغذی تبدیل می کند و با مصرف آن نه تنها می توانید ارزش سایر مواد مغذی را افزایش دهید ، بلکه سطح “کلسترول” خود را نیز در حد طبیعی نگه دارید. از سوی دیگر ، مصرف سویا در بدنسازی بسیار مفید تلقی می شود و با گنجاندن آن در رژیم غذایی خود ، ماهیچه های بزرگتری خواهید داشت زیرا آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن شما را تامین می کند و همچنین خطر التهاب و درد عضلانی را کاهش می دهد.

علاوه بر این اثرات ، تأثیر مثبت پروتئین سویا بر عضله سازی را نیز نباید نفی کرد. یک مطالعه در سال 2007 تأثیر مکمل پروتئین سویا را بر مردان تمرین کننده مقاومتی (تمرینات با وزنه ، اسکوات ، ورزش و غیره) آزمایش کرد. در این مطالعه ، مردان روزانه 50 گرم پروتئین سویا را به مدت 12 هفته مصرف کردند. نتایج این مطالعه هیچ اثر منفی بر کاهش سطح تستوسترون و کاهش نسبت تستوسترون به استروژن گزارش نکرد. داوطلبان مرد در این گروه به اندازه گروهی که از پروتئین سویا به جای پروتئین سویا استفاده کردند ، افزایش حجم عضلانی را تجربه کردند.

کدام پروتئین سویا بهتر است یا پروتئین و کازئین؟

در بحث “پروتئین های جذب سریع و آهسته” ، پروتئین آن یکی از پروتئین های سریع و پروتئین کازئین یکی از پروتئین های دیر جذب است. پروتئین سویا دارای نرخ جذب متوسط ​​است. نکته منفی این هضم نسبتاً ضعیف این پروتئین است. پروتئین سویا بعد از پروتئین تخم مرغ ، او و کازئین از نظر بهره وری و ارزش بیولوژیکی در آخرین مکان قرار دارد.

با این حال ، منابع پزشکی متعددی وجود دارد که از مصرف سویا به دلیل تعادل پروتئین آن که منجر به عضله سازی و افزایش عملکرد ورزشی می شود ، پشتیبانی می کند. همچنین از FDA برای کاهش بیماری عروق کرونر قلب با مصرف 25 گرم پروتئین در روز تأیید شده است. مطالعات متعدد ادعا می کنند که پروتئین سویا دارای مزایای بی شماری است که نمی توان از آنها اجتناب کرد.

راه حل

مطالعات نشان می دهد که مصرف زیاد پروتئین سویا نسبت تستوسترون به استروژن را کاهش می دهد و برخی از عوارض جانبی را در مردان ایجاد می کند. دوز معمول پروتئین سویا 20 تا 25 گرم در روز است که نه تنها باعث ایجاد عوارض جانبی در مردان می شود ، بلکه بر سلامت قلب ، عروق و پروستات نیز تأثیرات مثبت دارد.

ویرایش و ترجمه ellevarzesh.com


دیدگاهتان را بنویسید