درمان سریع ریزش مو با بهترین روش ها


ریزش بین 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است. ریزش مو معمولا جای نگرانی ندارد؛ اما گاهی می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری باشد. برخی از انواع ریزش مو مانند طاسی مردانه دائمی است که معمولا در خانواده‌ها  به ارث می‌رسد. سایر انواع ریزش مو می‌تواند موقتی و ناشی از بیماری استرس، تغذیه نامناسب، درمان سرطان، کاهش وزن و کمبود آهن باشند.

ریزش مو یک بیماری شایع است. درمان سریع ریزش مو بر تشخیص علت ریزش مو یا نازک شدن موها و تنظیم یک برنامه درمانی مناسب متمرکز است. درمان سریع ریزش مو و نازک شدن موها شامل موارد زیر است:

  • مدیریت علت زمینه‌ای
  • استفاده از داروها و مکمل‌ها برای بهبود رشد مجدد مو
  • انجام روش‌هایی مانند کاشت مو

موثرترین درمان ریزش مو برای شما ممکن است با درمانی که برای شخص دیگری جواب می‌دهد، متفاوت باشد. به همین دلیل است که گزینه‌های درمانی مختلفی هم با نسخه پزشک هم بدون نیاز به تجویز پزشک در دسترس است.

بیشتر بخوانید: علت و بهترین روش درمان ریزش مو در زنان

آنچه در این مقاله می خوانیم

انواع رایج ریزش مو

چرخه رشد مو را می‌توان به سه مرحله تقسیم کرد. فاز اول که آناژن نام دارد، با رشد مو مشخص می‌شود و می‌تواند چندین سال طول بکشد.

حدود %85 تا 90% از فولیکول‌های مو در یک پوست سر طبیعی در مرحله آناژن یا رشد هستند. مرحله رشد با کاتاژن دنبال می‌شود، مرحله انتقالی که شامل کند شدن رشد مو است. مرحله کاتاژن حدود 14 روز طول می‌کشد و به دنبال آن مرحله تلوژن یا استراحت است که 3 تا 4 ماه طول می‌کشد. رشد مو در مرحله استراحت غیر فعال باقی می‌ماند و به دنبال آن ریزش مو به وجود می‌آید. از دست دادن حدود 50 تا 100 عدد تار مو در طول روز طبیعی است. از دست دادن مو بیش از این مقادیر به عنوان ریزش مو یا آلوپسی شناخته می‌شود.

ریزش مو می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله ژنتیک، افزایش سن، بیماری‌های خود ایمنی، تغییرات هورمونی و استرس رخ دهد. برخی از انواع رایج ریزش مو عبارت‌اند از: ریزش موی آندروژنیک، آلوپسی آره آتا و تلوژن افلوویوم.

ریزش موی آندروژنیک شایع‌ترین علت ریزش مو است که تخمین زده می‌شود 50% مردان و زنان را تا سن پنجاه سالگی تحت تاثیر قرار می‌دهد. آلوپسی آره آتا، یکی دیگر از انواع رایج ریزش مو، یک بیماری خود ایمنی است که منجر به ریزش تکه‌های کوچک مو می‌شود. تلوژن افلوویوم با خروج زود هنگام فولیکول‌های مو از فاز رشد و ورود به فاز تلوژن مشخص شده که باعث ریزش بیش از حد مو در مرحله استراحت می‌شود. این ریزش مو اغلب در پاسخ به استرس، بیماری یا مصرف داروها ظاهر می‌شود.

ریزش مو یک بیماری شایع است که باعث می‌شود درمان ریزش مو نیز شایع باشد. به همین دلیل شما ممکن است تبلیغات زیادی در رابطه با مکمل‌های ضد ریزش مو دیده یا شنیده باشید. گزینه‌های مختلفی برای درمان سریع ریزش مو بدون نیاز به نسخه پزشک وجود دارد.

قرص پرفکتیل

درمان سریع ریزش مو با پرفکتیل

درمان سریع ریزش مو به طور کلی مستلزم رسیدگی به علت زمینه‌ای مانند کمبود تغذیه‌ای یا بیماری است. یکی از بهترین مکمل‌های موجود برای درمان سریع ریزش مو در بازار ایران، پرفکتیل است. این مکمل، ترکیب کاملی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، سیستئین و عصاره دانه انگور است.

مطالعات نشان می‌دهد که انواع مختلف ریزش مو از جمله آلوپسی آره آتا، آلوپسی آندروژنیک و تلوژن افلوویوم با استرس اکسیداتیو و کمبود ریزمغذی‌ها مانند ویتامین‌ها مرتبط است. بررسی شواهدی با کیفیت بالا نشان می‌دهد که زینک می‌تواند رشد مو را در افراد مبتلا به ریزش مو افزایش دهد. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که غلظت ویتامین E خون افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا به میزان قابل توجهی از افراد سالم کمتر است. پرفکتیل علاوه بر این ترکیبات حاوی ال سیستئین است. ال سیستئین بلوک سازنده کراتین، پروتئین اصلی مو بوده و مصرف آن می‌تواند به رشد مو کمک کند.

یک بررسی سال 2019 نشان می‌دهد بین کمبود ویتامین D و آلوپسی آره آتا که می‌تواند ریزش موی شدید را به همراه داشته باشد، ارتباط وجود دارد. بسیاری از مطالعات در این بررسی سطوح پایین ویتامین D را در افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا نشان دادند. بر اساس این بررسی برخی تحقیقات نشان می‌دهد که علائم آلوپسی آره آتا ممکن است در افرادی با سطوح پایین ویتامین D شدیدتر باشد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که سطوح پایین ویتامین D ممکن است با ریزش موی زنانه در ارتباط باشد که شایع‌ترین نوع ریزش مو در زنان است.

کمبود ویتامین B2 می‌تواند باعث ریزش مو شود. ویتامین دیگری که در اکثر مکمل‌های پوست و مو یافت می‌شود، بیوتین است. کمبود ویتامین B7 یا بیوتین نیز می‌تواند منجر به ریزش مو شود. یک مطالعه در سال 2016 بر روی 541 زن، کمبود بیوتین را در 38% از شرکت کنندگان نشان داد. مصرف مکمل بیوتین در افراد مبتلا به کمبود این ویتامین می‌تواند به رشد مو در این افراد کمک کند. همچنین کمبود ویتامین B9 یا فولیک اسید می‌تواند باعث تغییرات پوست، مو و ناخن شود.

بیشتر بخوانید: کمبود کدام ویتامین ها باعث ریزش مو می شود؟ریزش مو

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که از اکسیداسیون لیپوپروتئین‌های با چگالی کم و آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. همچنین به عنوان یک واسطه کاهش دهنده لازم برای سنتز فیبر کلاژن از طریق هیدروکسیلاسیون لیزین و پرولین عمل می‌کند. ویتامین C نقش اساسی در جذب روده‌ای آهن دارد و به حرکت آهن و جذب روده‌ای آن کمک می‌کند. بنابراین مصرف ویتامین C در بیماران مبتلا به ریزش مو مرتبط با کمبود آهن مهم است.

انسان‌ها به طور طبیعی دچار کمبود آنزیمی به نام ال گلونولاکتون اکسیداز هستند که برای سنتز ویتامین C مورد نیاز است. در نتیجه مصرف کافی منابع این ویتامین مانند مرکبات، سیب زمینی، گوجه فرنگی، کلم، فلفل سبز و خرید قرص ویتامین C اهمیت دارد.

شایع‌ترین کمبود تغذیه‌ای در جهان کمبود آهن است که به ریزش مو افلوویوم کمک می‌کند. کمبود آهن در زنان مبتلا به ریزش مو شایع است. قاعدگی بزرگ‌ترین علت کمبود آهن در زنان سالم پیش از سنین یائسگی است.

سلنیوم یکی دیگر از ترکیبات موجود در قرص پرفکتیل است. یک کارآزمایی بالینی در بیماران مبتلا به سندروم تخمدان که تحت شیمی درمانی قرار گرفتند، کاهش قابل توجهی در ریزش مو و علائم گوارشی در بیماران دریافت کننده مکمل سلنیوم در مقایسه با گروه شاهد نشان داد.

آلوپسی، علامت شناخته شده کمبود زینک است. با استفاده از مکمل زینک، رویش مجدد موها اتفاق می‌افتد. در یک مطالعه مروری درمورد زینک در بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا، چهار مورد از مطالعه مورد-شاهدی، سطوح پایین زینک را در این بیماران در مقایسه با گروه‌های کنترل سالم نشان دادند. مطالعه دیگری ارتباط قوی بین کمبود زینک و شدت مزمن بودن آلوپسی آره آتا را نشان داد.

کاروتنوئیدهای طبیعی به رشد مجدد سلول‌ها کمک می‌کند که می‌تواند به مبارزه با نازک شدن مو کمک کند. این ترکیبات در سلامت ریشه مو موثراند و باعث حفظ و توسعه پوست و فولیکول‌های پوست سر می‌شود. در نتیجه قرص پرفکتیل به موهای شما رطوبت و درخشندگی می‌بخشد.

جدول ترکیبات قرص پرفکتیل

سخن پایانی

ریزش مو به عنوان یک مشکل رایج در جامعه تلقی می‌شود و تاثیرات منفی روانی و عاطفی عمیقی بر بیماران دارد. ریزمغذی‌ها از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش مهمی در رشد طبیعی فولیکول‌های مو دارد. پیدا کردن یک مکمل که دارای طیف وسیع و کاملی از ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد، ممکن است چالش برانگیز باشد. کارشناسان ما در ، قرص پرفکتیل را به شما معرفی نموده‌اند. پرفکتیل فاقد گلوتن، ژلاتین، لاکتوز، نمک، مخمر، رنگ مصنوعی و مواد نگهدارنده است و مصرف آن حساسیت ایجاد نمی‌کند. شما می‌توانید با خیال راحت از این مکمل برای درمان سریع ریزش مو استفاده نمایید.