درمان وزوز گوش در خانه


وزوز گوش یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن مواجه میشوند. وزوز گوش می‌تواند بسیار مزاحم و ناراحت‌کننده باشد و در برخی موارد حتی باعث مشکلات جدی ‌تری مانند آسیب به شنوایی شود. این وضعیت ممکن است موقت یا دائمی باشد و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما در بسیاری از مواقع وزوز گوش با روش‌های درمانی ساده و کارآمدی در خانه مدیریت می‌شوند. در این مقاله، ما به بررسی علل و علائم وزوز گوش می‌پردازیم و روش‌های مختلف و کارآمد درمان وزوز گوش در خانه را معرفی خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

وزوز گوش

وزوز گوش ادراک صدایی است که منبع خارجی ندارد، بنابراین افراد دیگر نمی‌توانند آن را بشنوند. وزوز گوش معمولا به عنوان صدای زنگ توصیف میشود، اما برخی افراد انواع دیگری از صداها مانند غرش یا وزوز را میشنوند. با نظرسنجی‌ها تخمین زده میشود که 10 تا 25٪ از بزرگسالان به وزوز گوش مبتلا هستند؛ همچنین این اتفاق ممکن است برای کودکان رخ دهد و آن ها نیز صدای مختلفی بشنوند. برای کودکان و بزرگسالان، وزوز گوش ممکن است با گذشت زمان بهبود یابد یا حتی از بین برود. وزوز گوش ممکن است به دلایل بسیاری رخ دهد، اما این مسئله را به خاطر داشته باشید که کمبود ویتامین نیز می‌تواند باعث این مشکل شود.

برای اطلاع از اینکه کمبود چه ویتامینی باعث وزوز گوش می شود این مقاله را مطالعه نمایید.

هنگامی که وزوز گوش برای سه ماه یا بیشتر طول بکشد، مزمن در نظر گرفته میشود. دلایل وزوز گوش نامشخص است، اما اکثر افرادی که به آن مبتلا هستند درجاتی از کاهش شنوایی را دارند. وزوز گوش به ندرت با یک مشکل جدی پزشکی همراه است و معمولا آنقدر شدید نیست که در زندگی روزمره تداخل ایجاد کند. با این حال، برخی از افراد متوجه میشوند که بر خلق و خو و توانایی آنها برای خواب یا تمرکز تاثیر می‌گذارد. در موارد شدید، وزوز گوش می‌تواند منجر به اضطراب یا افسردگی شود.

علائم وزوز گوش چیست؟

علائم وزوز گوش می‌تواند به طور قابل توجهی از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. شما ممکن است صداهای مختلفی را در یک گوش، در هر دو گوش و یا در سر خود بشنوید. این صداها ممکن است صدای زنگ، وزوز، غرش، سوت، زمزمه، کلیک، هیس یا جیغ باشد. صدا ممکن است ملایم یا بلند و ممکن است کم یا زیاد باشد. امکان دارد بیاید و برود یا همیشه حضور داشته باشد. گاهی اوقات، حرکت دادن سر، گردن یا چشم‌ها یا لمس قسمت‌های خاصی از بدن ممکن است موجب بروز علائم وزوز گوش شود.

در اکثر موارد وزوز گوش ذهنی است، به این معنی که فقط شما می‌توانید صداها را بشنوید. در موارد نادر، صدا به صورت ریتمیک، اغلب در زمان ضربان قلب شما میتپد. در این موارد، پزشک ممکن است بتواند صداها را با گوشی پزشکی بشنود و اگر چنین باشد، وزوز عینی در نظر گرفته می شود. اغلب، وزوز عینی علت قابل شناسایی دارد و درمان می‌شود.درمان وزوز گوش

درمان وزوز گوش در خانه

در صورتی که وزوز گوش شدید نباشد می‌توان از برخی روش‌های ساده برای درمان وزوز گوش در خانه استفاده کرد. درمان وزوز گوش در خانه می‌تواند به وسیله روش‌های ساده و غیردرمانی انجام شود که بسیاری از افراد از این روش‌ها نتیجه مطلوب گرفته‌اند. در ادامه این روش‌ها را بررسی خواهیم کرد.

مصرف سرکه سیب

برای درمان وزوز گوش در خانه خود میتوانید سرکه سیب را با عسل مخلوط کنید و آن را مصرف کنید. سرکه سیب خاصیت مختلفی دارد که موجب بهبود عفونت‌ها خواهد شود. به همین دلیل مصرف این نوشیدنی 2 تا 3 بار در روز وزوز گوش ناشی از عفونت را بهبود خواهد بخشد.

درمان وزوز گوش در خانه با تمیز کردن گوش

برخی از موارد وزوز گوش ممکن است به دلیل تجمع چربی یا رسوبات در لوله‌های گوش باشد. با تمیز کردن گوش، این چربی‌ها و رسوبات از گوش‌ها و لوله‌های گوش خارج می‌شوند و باعث کاهش وزوز گوش میشود. اگر وزوز گوش به دلیل عفونت‌های گوش و یا لوله‌های گوشی باشد، تمیز کردن آن و کاهش عفونت‌ها موجب بهبود وزوز گوش شود.درمان وزوز گوش با تمیز کردن گوش

همچنین گاهی اوقات تجمع کثیفی در لوله‌های گوشی می‌تواند فشار اضافی را به گوش وارد کند که ممکن است باعث وزوز گوش شود. تمیز کردن گوش به تخلیه این کثیفی ها و کاهش فشار کمک کند.

استفاده از آب پیاز

پیاز ماده خوراکی است که فواید بسیاری دارد. آب این ماده گیاهی میتواند برای رفع وزوزهای گوش موثر باشد. برای این منظور ابتدا باید پیازها را گرم کنید. برای گرم کردن پیا ها شما میتوانید از مایکروفر استفاده کنید. بعد از گرم کردن پیازها آب پیاز را بگیرید و چند قطره از آن را داخل گوش خود بریزید.

تکنیک های آرامش بخش

تکنیک‌های آرامش بخش مختلفی وجود دارد که باعث میشوند حواس شما از وزوز گوش پرت شود و دیگر آن را نشنوید. تمرینات تنفسی یکی از این روش‌ها است. تنفس عمیق می‌تواند به فرد کمک کند تا آرام شود. یک روش ساده تنفسی برای درمان وزوز گوش در خانه شامل نشستن یا دراز کشیدن با یک دست روی شکم و یک دست روی سینه است. فرد باید به آرامی نفس بکشد تا شکمش بالا بیاید، لحظه‌ای نفس خود را حبس کند و سپس به آرامی نفس را بیرون دهد.

ترکیب سیر و روغن کنجد

در بین مواد گیاهی مختلف یکی دیگر از ترکیبات گیاهی که برای درمان وزوز گوش در خانه میتواند موثر باشد، سیر و روغن کنجد است. سیر نیز مانند پیاز خاصیت ضد التهابی دارد و موجب بهبود عفونت‌های گوش و در نتیجه کاهش وزوز گوش میشود. برای حل مشکل خود با این روش دو حبه سیر را برداشته و آن را خرد کنید. سپس یک قاشق غذ خوری روغن کنجد به آن اضافه کنید و ترکیب را سرخ نمایید.

پس از سرخ شدن ترکیب اجازه دهید سرد شود. پس از سرد شدن سیر و روغن کنجد 2 تا 3 قطره را در گوش خود بریزید. با گذشت حدود 7 روز و انجام این کار متوجه میشوید که وزوزهای گوش شما کاهش پیدا کرده است.درمان وزوز گوش با سمعک

استفاده از سمعک

برخی افراد به دلایل مختلفی ممکن است با کاهش شنوایی مواجه شوند. یکی از دلایل عمده کاهش شنوایی سن است. به غیر از سن، بودن در مکان‌های شلوغ و پر سر و صدا نیز میتواند موجب کاهش شنوایی شود. با کاهش شنوایی ممکن است گوش شما وزوز کند. در این شرایط یکی از بهترین راه‌ها برای درمان وزوز گوش استفاده از سمعک است.

درمان وزوز گوش در خانه با مدیتیشن ذهن آگاهی

تمرین مدیتیشن ذهن آگاهی یک روش آرامش‌بخش و موثر برای کاهش استرس و اضطراب، افزایش آگاهی و تمرکز، بهبود خلوص ذهن و بهبود کیفیت زندگی است. یکی از دلایل اصلی وزوز گوش اضطراب است. درنتیجه شما میتوانید برای درمان وزوز گوش در خانه با تمرین مدیتیشن ذهن آگاهی اضطراب خود را کاهش دهید.راه درمان وزوز گوش


یک بررسی در سال 2019 نشان داد که مدیتیشن آگاهانه در 6 مطالعه از 7 مطالعه به طور قابل توجهی ناراحتی ناشی از وزوز گوش را کاهش داد. برای درمان وزوز گوش در خانه از طریق مدیتیشن ذهن آگاهی ابتدا، یک مکان آرام و بی‌صدا را انتخاب کنید که برای شما راحت و آرام‌بخش باشد.

می‌توانید در اتاق خود یا در فضای باز به دنبال یک مکان مناسب بگردید. به صورت راحت در یک صندلی یا روی زمین بنشینید، ستون فقرات خود را استوار نگه دارید و دستان خود را روی ران‌های خود قرار دهید یا بر زانوها قرار بدهید.

شروع به تمرکز بر نفس‌های خود کنید. نفس بکشید و نفس خود را بیرون بدهید و در طول این فرآیند به طور آگاهانه و آرام تمرکز کنید. تمرکز بر نفس به شما کمک می‌کند تا به حالت حاضر و آگاهی از لحظه‌های فعلی برسید. به افکار و احساساتی که در ذهن شما ظاهر می‌شوند، توجه کنید بدون اینکه آنها را قضاوت کنید یا سعی کنید آنها را تغییر دهید. فقط با آگاهی از آنها، آنها را بپذیرید و بگذارید به آرامش خود بازگردند.

درمان وزوز گوش در خانه با انجام تمرینات یوگا

یوگا ترکیبی از تمرینات ذهن و بدن است که می تواند اضطراب و استرس را کاهش دهد، که ممکن است به کاهش تاثیر علائم وزوز گوش کمک کند؛ همچنین یوگا شامل تمرینات تنفسی عمیق و آگاهانه است که می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم تنفسی کمک کند. تمرینات تنفسی منظم می‌توانند به تقویت عضلات حول گوش و بافت‌های مجاور آن کمک کرده و از وزوز گوش جلوگیری کنند. این تمرین همچنین می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند و بهبود عملکرد گوش و به دنبال آن بهبود وزوز گوش را نیز به دنبال داشته باشد.

طب سوزنی

طب سوزنی نوعی از طب چینی است که مردم برای هزاران سال از آن برای درمان انواع مسائل بهداشتی استفاده می‌کنند. این شامل وارد کردن سوزن‌های نازک در نقاط مختلف بدن در اعماق مختلف است. طب سوزنی ممکن است خواب و کیفیت زندگی را بهبود بخشد و استرس را در افراد مبتلا به وزوز گوش کاهش دهد. درست است که این روش، روشی قطعی برای درمان وزوز گوش در خانه نیست اما با این حال می‌تواند تاثیر زیادی در حل این مشکل داشته باشد.

استفاده از جینسینگ قرمز برای درمان وزوز گوش در خانه

استرس اکسیداتیو ممکن است موجب وزوز گوش شود. درمان با آنتی اکسیدان خوراکی در بیماران مبتلا به وزوز گوش ایدیوپاتیک، میتواند ناراحتی ذهنی و شدت وزوز را کاهش دهد. با توجه به این موضوع، درمان آنتی اکسیدانی خوراکی به عنوان یک رویکرد اضافی برای درمان وزوز مزمن پیشنهاد شده است. بنابراین در صورتی که می‌خواهید وزوز گوش شما رفع شود می‌توانید از قرص جینسینگ استفاده نمایید.بهترین راه درمان وزوز گوش در خانه

پیشگیری از وزوز گوش

به غیر از روش‌های درمان وزوز گوش در خانه، یک سری کارها نیز وجود دارند که باعث می‌شوند در صورتی که شما با مشکل وزوز گوش مواجه نشدید از بروز این مشکل نیز پیشگیری کنید و احتمال آن را کاهش دهید. برخی از روش‌های پیشگیری از وزوز گوش عبارتند از:

  • دوری از استرس: استرس یکی از عواملی است که می‌تواند موجب وزوز گوش شود. بنابراین در طول روز سعی کنید از استرس دوری کنید.
  • ترک سیگار: سیگار می‌تواند به جریان خون به سلول‌های عصبی حساسی که شنوایی شما را کنترل می‌کنند آسیب برساند و در نتیجه مشکلات بیشتری برای گوش‌ها ایجاد کند.
  • داشتن استراحت کافی: علائم وزوز گوش اغلب در صورت احساس خستگی مشخص می شوند. حفظ یک برنامه خواب منظم هفت روز در هفته برای کنترل علائم وزوز گوش میتواند موثر باشد.
  • دوری از صداهای بلند: صداهای بلند می‌توانند به سیستم شنوایی شما آسیب برسانند و با گذشت زمان موجب وزوز گوش شوند. بنابراین برای جلوگیری از بروز این مشکل باید از سر و صدا دوری کنید.
  • تمرین منظم: فعالیت بدنی منظم می‌تواند به بهبود گردش خون و کاهش استرس کمک کند، این مسئله در مدیریت وزوز گوش مفید واقع خواهد شد. به همین خاطر در بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه ورزش متوسط داشته باشید.
  • تغییرات رژیم غذایی: برخی از افراد متوجه می‌شوند که برخی غذاها یا مواد افزودنی مانند نمک یا شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توانند وزوز گوش آنها را تشدید کنند. رژیم غذایی خود را آزمایش کنید تا محرک‌های احتمالی را شناسایی کرده و بر اساس آن رژیم غذایی خود را تنظیم کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از داروخانه آنلاین مثبت سبز دانستیم وزوز گوش یکی از مشکلاتی است که میتواند به راحتی زندگی شما را دچار اخلال کند، اما در صورتی که شدید نباشد و یا مشکل جدی دلیل آن نباشد میتوانید با چند کار ساده در خانه خود این مشکل را رفع کنید. به غیر از روشهای درمان وزوز گوش در خانه یک سری روش‌ها برای پیشگیری از این مشکل وجود دارد که می‌توانید با اصلاح سبک زندگی خود به این امر برسید.