آمینو اسید چیست؟ تفاوت اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری


آنچه در این مقاله می خوانید

20 درصد بدن انسان از پروتئین تشکیل شده و اسید آمینه (آمینو اسید) واحدی است که پروتئین را تشکیل می دهد. پروتئین نقش مهمی در کلیه فرایندهای بیولوژیکی ایفا می کند و اسیدهای آمینه بلوک های سازنده پروتئین هستند. اسیدهای آمینه با پیوندهای پپتیدی و چندین اسید آمینه به هم متصل می شوند و یک پلی پپتید تشکیل می دهند. زنجیره های پلی پپتیدی به هم متصل شده و پروتئین های متفاوتی را تشکیل می دهند.

آ آمینو اسید از نظر شیمیایی ، از یک گروه کربوکسیل ، یک اتم هیدروژن ، یک گروه آمینو و یک رادیکال آمینو اسید تشکیل شده است. بخش بزرگی از سلول ها ، ماهیچه ها و بافت ها از اسیدهای آمینه تشکیل شده اند ، بدین معنی که اسیدهای آمینه نقش مهمی در بدن انسان ایفا می کنند.

اسیدهای آمینه همچنین نقش مهمی در انتقال و ذخیره مواد مغذی ایفا می کنند. اسیدهای آمینه بر عملکرد اندام ها ، غدد ، تاندون ها و شریان ها تأثیر می گذارد. علاوه بر این ، اسیدهای آمینه در ماهیچه ها ، پوست ، استخوان ، مو و … البته نقش اسیدهای آمینه تنها به این موقعیت ها محدود نمی شود و فواید زیادی به ویژه برای ورزشکاران دارد.

تفاوت بین اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری چیست؟

اسیدهای آمینه به دو دسته ضروری و غیر ضروری تقسیم می شوند. تعیین اینکه آیا یک اسید آمینه ضروری است بستگی به این دارد که بدن به اندازه کافی برای رفع نیازهای خود سنتز می کند یا از رژیم غذایی دریافت می کند.

اسید آمینه ضروری

اسیدهای آمینه ضروری توسط بدن تولید نمی شوند و شما باید آنها را از غذاهای پروتئینی کامل (یعنی غذاهایی که حاوی تمام اسیدهای آمینه مانند سفیده تخم مرغ هستند) یا ترکیبی از غذاهای گیاهی کم پروتئین دریافت کنید. اسیدهای آمینه ضروری شامل هیستیدین ، ​​ایزولوسین ، لوسین ، لیزین ، متیونین ، فنیل آلانین ، ترئونین ، تریپتوفان و والین است.

اسید آمینه غیر ضروری

اسیدهای آمینه ضروری توسط بدن تولید می شوند ، بدین معنی که بدن می تواند از طریق رژیم غذایی ، از جمله ویتامین ها ، آمینو اسیدهای ضروری را بسازد. لازم به ذکر است که عبارت “غیر ضروری” به این معنا نیست که ما به آن احتیاج نداریم ، اما به همه اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن ، این اصطلاح فقط در مورد اینکه آیا توسط بدن تولید می شوند صدق می کند. اسیدهای آمینه غیر ضروری شامل آلانین ، آرژنین ، آسپاراژین ، آسپارتیک اسید ، سیستئین ، گلوتامیک اسید ، گلوتامین ، گلیسین ، پرولین و سرین است.

مهمترین اسیدهای آمینه ضروری

مهمترین اسیدهای آمینه ضروری اسیدهای آمینه شاخه دار (BCAAs) هستند که از لوسین ، ایزولوسین و والین ساخته شده اند. این اسیدهای آمینه را می توان مستقیماً از طریق ماهیچه های اسکلتی جذب کرد بدون اینکه در کبد متابولیزه شود. به همین دلیل آنها در عضله سازی بسیار مهم هستند.

عوارض کمبود اسید آمینه

همانطور که گفته شد ، اسیدهای آمینه نقش بسیار مهم و حیاتی را در بدن ایفا می کنند ، زیرا برای ورزشکاران و غیر ورزشکاران کمبود آنها نیز می تواند باعث موارد زیر شود:

  • مشکلات وزن
  • ریزش مو
  • مشکلات پوستی
  • اختلالات خواب
  • نوسانات خلقی یا اختلال نعوظ
  • آرتروز
  • دیابت
  • عدم تعادل قلب و عروق (کلسترول بالا ، فشار خون بالا)

منابع غذایی اسید آمینه

  • آجیل: تامین کننده اسیدهای آمینه ، آرژنین ، ایزولوسین و فنیل آلانین
  • ماهی: اسیدهای آمینه ایزولوسین ، لیزین و متیونین
  • پروتئین سویا: منبع اسیدهای آمینه ایزولوسین ، لیزین ، متیونین ، تریپتوفان و والین
  • تخم مرغ: حاوی متیونین ، ایزولوسین و اسیدهای آمینه لیزین و تریپتوفان است.

تهیه و ویرایش توسط ellevarzesh.com


دیدگاهتان را بنویسید