متخصص تغذیه توصیه های رژیم غذایی انوشه برای روزه داری


از آنجا که روزه داران با اجتناب از کارهای بد روح خود را پاک می کنند ، ترکیب این شیوه ها با اجتناب از غذای بد به سلامت جسمی و روانی کمک می کند.

در ماه رمضان ، متابولیسم بدن کند می شود. رژیم غذایی که کمی پایین تر از رژیم معمولی باشد برای حفظ سلامت بدن و تامین انرژی لازم برای فعالیت های روزانه کافی است.

با نزدیک شدن آخرین ساعات روز و زمان افطار ، قند خون به تدریج کاهش می یابد. به همین دلیل ، به ویژه در مورد سلول های مغزی و عصبی ، باید سعی کرد نیاز فوری بدن به گلوکز (قند) را برطرف کند. در درمان افطار ، بهتر است غذای بسیار کم بخورید ، از پرخوری و خوردن انواع غذاهای چرب و شیرین خودداری کنید.

مناسب ترین غذاها برای افطار 2-3 خرما ، نصف لیوان آب میوه و یک بشقاب یا سوپ است. خرما و آب میوه ها بهترین مواد برای رفع نیاز بدن به گلوکز و در نتیجه شکر ، شیرینی ، بامیه ، شربت و … هستند. ما از مصرف قندهای ساده اجتناب کردیم.

در برخی موارد ، به دلیل فشار گرسنگی ، برخی افراد در افطار زیاد غذا می خورند. این باعث سوء هاضمه ، نفخ ، سوزش سر دل و سنگینی معده می شود. بنابراین ، توصیه می شود به آرامی غذا بخورید و خوب بجوید. خوردن یک تکه میوه بعد از افطار نیز خوب است.

2-3 ساعت بعد از افطار ، وقت شام است. شام همچنین می تواند یک وعده غذایی سبک باشد اما شامل همه گروه های غذایی مانند نان و غلات ، گوشت و پروتئین و محصولات لبنی می شود. توصیه می شود بعد از شام یک یا دو میوه بخورید.

صبح ها از غذاهای سنگین ، حجیم ، پرچرب ، شور و تند پرهیز کنید. صبح یک وعده غذایی سبک با سبزیجات و سالاد توصیه می شود ، حلیم می تواند یک غذای خوب برای سحر باشد.

بین افطار و صحرا آب زیادی بنوشید تا بدن شما در طول روز دچار کم آبی نشود. کافئین موجود در چای ، قهوه و نوشابه های کولا به دلیل خاصیت ادرارآور باعث کم آبی بدن می شود. بنابراین مصرف سحر را تا آنجا که ممکن است کاهش دهید.

از خوردن غذاهای شیرین و شیرین ساده برای صبحانه خودداری کنید. این مواد با تحریک ترشح انسولین ، میزان قند خون را افزایش داده و قند خون را در ساعات اولیه روز کاهش می دهند. کربوهیدراتهای پیچیده (نان ، برنج ، سیب زمینی ، نخود فرنگی ، ذرت و …) این اثر را ندارند و برای مصرف سحر بسیار بیشتر مناسب هستند. مصرف سبزیجات و سالاد را افزایش دهید. انجام تمرینات سبک در طول روز یا بعد از افطار توصیه می شود.

روزه گرفتن برای زنان باردار و شیرده و کودکان اجباری نیست ، بیماران مبتلا به دیابت ، بیماری های قلبی و عروقی و سایر بیماران باید در این مورد با پزشک خود مشورت کنند و در صورت مناسب بودن پزشک ، نحوه مصرف داروهای خود را تغییر دهند.

دیدگاهتان را بنویسید