مثال رژیم کتوژنیک تفاوت رژیم کتوژنیک با رژیم کم کالری چیست؟ فواید این رژیم برای بدن


رژیم کتوژنیک یا کتو یک رژیم سریع برای کاهش وزن است و بسیاری از افراد از این رژیم برای کاهش وزن استفاده می کنند. در رژیم کتو ، بدن شما به جای کربوهیدرات از چربی برای متابولیسم استفاده می کند. این بدان معناست که در این رژیم غذایی باید چربی مصرف کنید تا چربی بسوزد!

رژیم کتوژنیک چیست؟

کتوژنیک ، رژیم کتو ، رژیم غذایی با چربی بالا ؛ این یک پروتئین کم کربوهیدرات و متوسط ​​است که برای کاهش سریع وزن به آن توجه زیادی شده است. در رژیم کتو ، سوزاندن چربی اضافی و تجمع یافته بدن بدون احساس گرسنگی انجام می شود.

کتو ممکن است ساده ترین رژیم غذایی نباشد ، اما اگر از دستورالعمل های رژیم خود پیروی کنید ، رسیدن به هدف شما طولی نمی کشد و از نتایج آن بسیار راضی خواهید بود.

رژیم کتوژنیک چگونه عمل می کند؟

روش رژیم کتوژنیک به این ترتیب کالری بیشتری نسبت به پروتئین و چربی و کربوهیدرات کمتر دریافت می کنید. در رژیم کتو ، شما باید بیشتر کربوهیدرات هایی که به راحتی هضم می شوند مانند قند ، نوشابه ، شیرینی و نان سفید را حذف کنید.

معمولاً سوخت مورد نیاز بدن از کربوهیدرات ها (محصولات قندی) تأمین می شود. اما در این رژیم ، بدن دارای ذخایر چربی و در صورت لزوم پروتئین است. در واقع ، استفاده از بافت چربی به عنوان سوخت به کاهش وزن کمک می کند. در رژیم کتو ، رژیم غذایی مبتنی بر کاهش مصرف کربوهیدرات ها (محصولات قندی ، نشاسته ، برنج ، نان و …) و افزایش مصرف پروتئین و چربی است.

در رژیم کتوژنیک ، شما باید کمتر از 50 گرم کربوهیدرات در روز مصرف کنید ، در نهایت انرژی شما تمام می شود (قند خون که بدن می تواند به سرعت مصرف کند). این معمولا بین 3 تا 4 روز طول می کشد. سپس بدن شروع به تجزیه پروتئین و چربی برای تامین انرژی می کند که می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

1 - نمونه رژیم کتوژنیک

تفاوت کتوژنیک با رژیم های کم کالری

طبق یک مطالعه ، افرادی که رژیم کتوژنیک داشتند ، 2.2 برابر وزن کمتری نسبت به افرادی که رژیم کم کالری داشتند ، کاهش دادند. سطح کلسترول تری گلیسیرید و HDL نیز در افرادی که رژیم کتو دارند بهبود یافته است.

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد این رژیم نسبت به رژیم های کم چرب اثرات بیشتر و بهتری دارد. یکی از دلایل این است که در کتوژنیک ، شما می توانید وزن بیشتری را به دلیل رژیم های کم چربی کاهش دهید ، حتی اگر احساس گرسنگی نمی کنید.

برخی از فواید این رژیم عبارتند از:
  • به کاهش سریع وزن کمک می کند ؛
  • افزایش مقاومت بدن در برابر سرطان ؛
  • درمان آکنه ؛
  • مبارزه با دیابت ؛
  • درمان صرع ؛
  • رفع اختلالات سیستم عصبی ؛
  • درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

1 z31KKC7rnDxlxiiZQwUgMQ - نمونه رژیم کتوژنیک

چگونه می توان رژیم کتوژنیک گرفت؟

چگونه کتوژنیک را شروع کنیم؟ اگرچه روشهای مختلفی برای شروع کتو وجود دارد که می توانید امتحان کنید ، اما بهترین نتایج معمولاً با 5 مرحله زیر به دست می آید:

  • مرحله اول: کاهش سریع گلوکز از غذاهای کربوهیدرات دار ، از جمله غلات ، سبزیجات نشاسته ای ، میوه ها و غیره ؛
  • مرحله دوم: این بدن شما را مجبور می کند تا منبع جایگزین سوخت را پیدا کند: چربی (آووکادو ، روغن نارگیل ، ماهی آزاد).
  • مرحله SUM: در عین حال ، در غیاب گلوکز ، بدن نیز شروع به سوزاندن چربی و تولید کتون می کند.
  • مرحله 4: هنگامی که سطح کتون ها در خون به نقطه خاصی می رسد ، وارد حالت کتوز می شود.
  • مرحله 5: این وضعیت ناشی از سطح بالای کتون باعث کاهش سریع و پایدار وزن می شود تا زمانی که به وزن سالم و پایدار برسد.

توصیه هایی برای پیروی از رژیم کتوژنیک

شما سالهاست که به رژیم غذایی عادت کرده اید. رژیم غذایی حاوی گندم و برنج بخش عمده ای از رژیم غذایی شما را تشکیل می دهد. حالا داستان فرق می کند. شما باید بیشتر از حد معمول چربی و کربوهیدرات کمتری مصرف کنید. این تغییر برای بسیاری از مردم گیج کننده است. توصیه می کنیم در صورت امکان قبل از شروع رژیم با یک متخصص مشورت کنید.

آب و نمک را به خاطر بسپارید!

هنگام شروع رژیم کتو یا سایر رژیم های کم کربوهیدرات ، حتما مایعات زیادی بنوشید. فراموش نکنید که آب همیشه بهترین انتخاب شما است. همچنین ، نمک کافی مصرف کنید. مصرف نمک علائم اولیه رژیم غذایی مانند سردرد و گرفتگی عضلات را کاهش می دهد.

کتوژنیک برای چه کسانی ممنوع است؟

رژیم کتوژنیک برای کسانی که اضافه وزن دارند ، دیابت دارند یا بدنبال بهبود متابولیسم خود هستند بسیار مناسب است. اما برای ورزشکاران حرفه ای ، کسانی که می خواهند در بدن خود عضله بسازند یا بدنبال افزایش وزن هستند ، رژیم غذایی مناسب نیست. این رژیم ، مانند سایر رژیم های غذایی ، تنها در صورتی مثر است که به مدت طولانی به آن پایبند باشید.

نمونه رژیم کتوژنیک

شنبه:

صبحانه: تخم مرغ و سبزیجات سرخ شده با روغن نارگیل

ناهار: سالاد مرغ با روغن زیتون با کمی بادام

شام: استیک مرغ یا گوشت با سبزیجات

یکشنبه:

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: استیک مرغ یا گوشت با سبزیجات

شام: چیزبرگر بدون نان با سبزیجات سرخ شده در کره

دوشنبه:

صبحانه: املت با سبزیجات سرخ شده در کره

ناهار: سالاد میگو با کمی روغن زیتون

شام: گوشت چرخ کرده سرخ شده در پیاز با سبزیجات سرخ شده در کره

سهشنبه:

صبحانه: تخم مرغ و سبزیجات سرخ شده با روغن نارگیل

ناهار: مانند شام شب قبل ، گوشت چرخ کرده سرخ شده با پیاز و سبزیجات سرخ شده در کره

شام: ماهی قزل آلا سرخ شده در کره با سبزیجات

چهار شنبه:

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: سالاد مرغ با روغن زیتون با کمی بادام

شام: کوفته زیاد با سبزیجات

پنج شنبه:

صبحانه: املت با سبزیجات سرخ شده در کره

ناهار: مثل شام روز قبل

شام: گوشت گوسفندی چرب با سبزیجات

جمعه:

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: استیک گوشتی با سبزیجات

شام: بال مرغ کبابی یا کبابی با سبزیجات

توصیه می شود در رژیم لاغری از انواع سبزیجات استفاده کنید و همچنین با پخت انواع غذاها با تزئینات جالب ، رژیم را برای خود راحت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید