میکروبیوم های سالم: 12 نکته برای باکتری های متعادل در میکروبیوم های روده ، پوست ، دهان و واژن


آیا می دانید بدن شما میزبان بیش از یک میکروبیوم است؟ در واقع چهار نوع اصلی میکروبیوم انسان وجود دارد که هر کدام برای سلامت کلی شما مهم هستند. در اینجا ، متخصصان توضیح می دهند که برای رشد میکروبیوم های سالم چه می توانید انجام دهید.

تا به حال ، بر هیچ کس پوشیده نیست که برخی از باکتری ها از نظر سلامتی در کنار شما هستند. در واقع ، طبق اعلام موسسه ملی بهداشت ، میکروارگانیسم ها ده برابر بیشتر از سلول های بدن شما هستند و 1-3 درصد از توده بدن شما را تشکیل می دهند. و این چیز خوبی است. اینها برای سیستم ایمنی بدن شما ، سلامت روده ، سلامت دهان و دندان ، و سایر موارد هستند و در مجموع میکروبیوم انسان را تشکیل می دهند. به بیان ساده ، میکروبیوم مجموعه ای از باکتری ها ، قارچ ها و ویروس ها است که در بدن شما یافت می شود. مطمئناً ، میکروبیوم روده توجه زیادی را به خود جلب می کند ، اما سه میکروبیوم دیگر وجود دارند که برای عملکرد کلی بدن شما ضروری هستند. علاوه بر میکروبیوم روده ، میکروبیوم پوست ، میکروبیوم واژن و میکروبیوم دهان همگی آرایش های متنوع و تاثیرگذاری دارند.

بیاموزید که چگونه هر یک از میکروبیوم های منحصر به فرد بدن شما در سلامتی شما نقش دارند و مهمتر از همه ، چگونه از میکروبیوم های خود مراقبت کنید و باکتری هایی که آنها را تا حد ممکن متنوع می کند نگه دارید.

میکروبیوم های اصلی بدن شما

میکروبیوم روده

چی شد

بزرگترین مجموعه میکروب های شما در دستگاه گوارش است. در چند سال گذشته ، دانشمندان در مورد میکروبیوم روده – نحوه نقش آن در تنظیم خواب ، پیری سالم ، عملکرد مغز و خلق و خوی و حتی ایمنی بدن (حدود 70 درصد از سیستم ایمنی بدن شما در روده) ، اطلاعات بیشتری کسب کرده اند. سرانجام.

از آنجا که بیشتر فعالیت های سیستم ایمنی در روده متمرکز است ، داشتن باکتری های خوب در بدن که به جلوگیری از التهاب و پاسخ های غیرطبیعی ایمنی کمک می کند بسیار مهم است. کریستین بیشارا ، متخصص داخلی در شهر نیویورک که از سلامتی یکپارچه که بر سلامت روده تمرکز می کند ، استفاده می کند ، توضیح می دهد که باکتری های مفید روده یا پروبیوتیک ها به مواد غذایی به پری بیوتیک ها بستگی دارد.

او می گوید: “اینها فیبرهایی هستند که در غذاهای گیاهی از جمله میوه ها ، سبزیجات و حبوبات یافت می شوند.” در مورد آن فکر کنید: اگر به اندازه کافی از این غذاهای پری بیوتیک در رژیم غذایی خود ندارید ، می تواند مانع از عملکرد پروبیوتیک ها در منظم نگه داشتن سیستم ایمنی و هضم شود.

پروبیوتیک ها همچنین به تقویت پوشش روده کمک می کنند. بشاره می افزاید: “اگر یکپارچگی پوشش روده به خطر بیفتد ، سموم می توانند از طریق موانع ضعیف روده وارد جریان خون شوند و منجر به واکنش سیستم ایمنی بدن شود که این سموم را خطرناک تلقی می کند.” این پاسخ ایمنی می تواند به سلول های خود بدن حمله کند و باعث التهاب مزمن (و برخی علائم GI ناراحت کننده) شود. اما کارهای زیادی می توانید برای مراقبت از میکروبیوم روده و جلوگیری از التهاب در وهله اول انجام دهید.

نحوه مراقبت

  • مطمئن شوید رژیم غذایی شما مملو از پری بیوتیک است. داشتن میکروبیوتای روده متنوع برای سلامت روده مهم است. این بدان معناست که مقدار زیادی غذای گیاهی برای تغذیه پروبیوتیک ها در روده خود مصرف کنید. دکتر. بشاره می گوید: “خوردن حداقل 25 تا 30 غذای گیاهی مختلف در هفته را برای افزایش تنوع روده هدف قرار دهید.”
  • الکل و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید. در حالی که نیازی به حذف کامل آنها از رژیم غذایی خود ندارید ، الکل و غذاهای فرآوری شده را در حد اعتدال مصرف کنید. دکتر. بشاره می گوید: “هر دو می توانند باکتری های مفید در روده ما را از بین ببرند و باعث ایجاد دیس بیوزیس ، عدم تعادل میکروب های مفید و غیر مفید روده شوند.” غذاهای بیش از حد فرآوری شده همچنین می توانند باعث رشد باکتری های بد روده شوند و به این عدم تعادل کمک کنند.
  • مکمل پروبیوتیک مصرف کنید. ایده خوبی است که از غذاهای تخمیر شده مانند کفیر ، کیمچی و میسو که حاوی پروبیوتیک های مورد نیاز شما هستند استفاده کنید. برای افزایش این تنوع در میکروبیوم ، می توانید از مکمل پروبیوتیک نیز استفاده کنید که حاوی گونه های متعددی از بیفیدوباکتریوم و باکتری لاکتوباسیلوس است ، به ویژه مانند غریزه روده HUM. دکتر. بیشارا می گوید: “این گونه های پروبیوتیکی مورد مطالعه قرار گرفته و مشخص شده است که با تنظیم برخی از مسیرهای التهابی ، نه تنها بر روده ما بلکه بر سیستم ایمنی بدن ما نیز اثرات مفیدی دارند.”

میکروبیوم پوست

نزدیک

چی شد

Kiran Mian ، DO ، متخصص پوست و زیبایی در شهر نیویورک می گوید ، حتی اگر شما نمی توانید آن را ببینید ، جامعه ای از باکتری ها ، قارچ ها و ویروس ها روی پوست شما زندگی می کنند. اما احساس نکنید که باید برای یک تکه صابون عجله کنید. اگرچه ممکن است پوست شما با همه این میکروارگانیسم ها “تمیز” به نظر نرسد ، اما در واقع در هر لایه از پوست سالم زندگی می کند.

دکتر. میان می گوید: “میکروبیوم را خط دفاعی پوست بدانید.” از پوست در برابر میکروارگانیسم هایی که در واقع می توانند به شما آسیب برسانند و باعث عفونت می شوند محافظت می کند و آن را به یک عامل کلیدی در سیستم ایمنی (مانند میکروبیوم روده) تبدیل می کند. دکتر. میان میکروبیوم پوست همچنین سیستم ایمنی بدن ما را آموزش می دهد تا تفاوت بین عوامل بیماری زای مضر و بی ضرر را بیاموزد و ارتباط خود را با سیستم ایمنی بدن حفظ می کند تا التهاب را از بین ببرد.

اگر مشکلی در میکروبیوم پوست وجود داشته باشد ، آلرژی های پوستی ، درماتیت آتوپیک و حتی عفونت های پوستی شایع هستند. شما باید یک میکروبیوتای سالم داشته باشید که بتواند بین میکروارگانیسم های مفید و بالقوه مضر تمایز قائل شود و التهاب را در شرایط التهابی پوست مانند آکنه ، اگزما و پسوریازیس کنترل کند. تحقیقات جدید میکروبیوم روده و میکروبیوم پوست را در چیزی که محور روده و پوست نامیده می شود ، متصل می کند. به ویژه در روده ، دیس بیوز ناشی از رژیم نامتعادل ، آلرژی غذایی یا عدم تحمل غذایی می تواند باعث التهاب شود که منجر به آکنه بدتر یا سایر بیماری های پوستی می شود.

نحوه مراقبت

  • تا آنجا که ممکن است به طور منظم ورزش کنید. وقتی عرق می کنید ، با تغذیه باکتری های خوب موجود در میکروبیوم پوست شما می تواند مانند یک پری بیوتیک عمل کند. دکتر. میان می افزاید: “علاوه بر این ، افزایش جریان خون از ورزش به طور کلی برای پوست شما مفید است و اکسیژن و مواد مغذی تازه را تأمین می کند.” علاوه بر این ، دوز تقویت کننده اندورفین باعث کاهش هورمون استرس التهابی کورتیزول می شود ، که به هیچ وجه به پوست شما کمک نمی کند.
  • در استفاده از محلول ضدعفونی کننده زیاده روی نکنید. در حالی که ضدعفونی کننده دست برای این مواقعی که بیرون هستید و به آب و صابون دسترسی ندارید کاملاً ضروری است ، اما اگر می توانید کمک کنید در مصرف آن زیاده روی نکنید. دکتر. میان می گوید استفاده بیش از حد از ضدعفونی کننده در روز یا تعویض کامل دست ها می تواند باکتری های خوب موجود در میکروبیوم پوست شما را از بین ببرد. او توصیه می کند پس از فشار دادن ضدعفونی کننده ، دستان خود را مرطوب کنید تا این سد پوستی حفظ شود.
  • یک پروبیوتیک موضعی یا خوراکی را امتحان کنید. محصولات مراقبت از پوست با ترکیبات پروبیوتیک تخمیر شده مانند کامبوچا و اسید لاکتیک می تواند به تسکین التهاب و منظم نگه داشتن میکرو فلور پوست کمک کند. همچنین می توانید از مکمل های پروبیوتیک و پری بیوتیک خوراکی مانند Skin Squad Pre+Probiotic برای حمایت از رشد باکتری های خوب ، هضم منظم و حمایت از پوست خود در امتداد محور روده-پوست استفاده کنید.

میکروبیوم واژن

زنی که پاپایا در دست دارد

چی شد

ممکن است کمی از میکروبیوم واژن مطلع باشید زیرا در مورد آن زیاد صحبت نمی شود ، اما نقش موثری در حفظ تعادل بدن شما دارد. واژن همچنین برای حفظ شرایط به میکروارگانیسم ها تکیه می کند: یکی از انواع اصلی باکتری ها به ویژه. فهیمه ساسان ، بنیانگذار OB-GYN of Kindbody در نیویورک توضیح می دهد: “باکتری های اصلی استعمار یک فرد سالم لاکتوباسیلوس است و تصور می شود که اسید لاکتیک تولید شده آنها در برابر عفونت محافظت می کند.”

هدف از میکروبیوم واژن حفظ اسیدی بودن pH است. دکتر. ساسان می گوید یک محیط اسیدی نمی تواند از رشد میکروارگانیسم هایی که باعث عفونت هایی مانند واژینوز باکتریایی (BV) و عفونت های مخمری می شوند حمایت کند. برخی از علائم زوال باکتری های واژن شامل ترشح ، بو ، خارش و سوزش است. طبیعی است که باکتری های موجود در میکروبیوم واژن دچار نوسان شوند ، به ویژه در مراحل چرخه قاعدگی ، انواع مختلف فعالیت جنسی و استفاده از هورمون های ضد بارداری. طبق پروژه میکروبیوم انسانی موسسه ملی سلامت ، میکروبیوم در دوران بارداری به طور قابل توجهی تغییر می کند تا خود به خود برای زایمان طبیعی آماده شود.

نحوه مراقبت

  • کوچک اما خود. از نظر نگهداری ، کارهای زیادی لازم نیست انجام دهید زیرا هر چیزی که بتواند تعادل طبیعی pH شما را بر هم بزند ، میکروبیوم واژن را نیز مختل می کند. بنابراین ، از هرگونه محصول “تمیز کننده” معطر یا معطر واژن خودداری کنید. دکتر. ساسان می گوید: “واژن ها خود تمیز می شوند.” او توصیه می کند فقط قسمت بیرونی واژن را با صابون بدون بو و لباس زیر نخی بپوشید تا همه چیز تا حد ممکن تمیز بماند.
  • علائم را نادیده نگیرید. یک معاینه منظم با OB-GYN شما برای تشخیص هرگونه عارضه غیرعادی در میکروبیوم شما کافی است ، اما در صورت وجود علائم عفونت احتمالی در این بین ، آنها را کنار نگذارید. دکتر. ساسان می گوید در صورت مشاهده خونریزی غیرطبیعی رحم ، مقاربت دردناک ، تحریک یا ترشحات ، با پزشک خود ملاقات کنید.
  • پروبیوتیک مصرف کنید دکتر. ساسان می گوید که تبدیل پروبیوتیک های خوراکی به بخشی از برنامه معمول شما می تواند به شما در حفظ فلور واژن سالم کمک کند. ممکن است به نظر برسد خوردن غذاهای بیشتر با پروبیوتیک ها ، حتی ماست ، یا مصرف پروبیوتیک مانند دسته ویژه ای که برای کمک به تعادل میکروبیوم واژن و حمایت از عملکرد مطلوب دستگاه ادراری طراحی شده است.

میکروبیوم دهان

زن خندان با دهان باز

چی شد

آخرین میکروبیوم مهم وجود دارد و آن در دهان شماست. در مخاط دهان زندگی می کند که شامل تمام بافت های لثه ، زبان و قسمت داخلی گونه ها است. سلامت دهان و دندان شما به محافظت از دهان در برابر میکروب های ایجاد کننده پلاک ، التهاب لثه و سایر بیماری های لثه بستگی به باکتری های خوب دارد. De Freitas ، بنیانگذار و بیو هکر اصلی Onogen می گوید ، مواد مغذی مانند روی ، آهن و منگنز به حمایت از این فعالیت ضد میکروبی کمک می کنند ، بنابراین شما باید مقدار زیادی از این مواد مغذی را در رژیم غذایی خود داشته باشید (سبزیجات برگ دار ، غلات کامل و حبوبات را در نظر بگیرید). دکتر. Freitas می افزاید: میزان ویتامین D شما نه تنها برای سلامت میکروبیوم دهان ، بلکه برای جلوگیری از دندانهای حساس (دندانهای شما استخوان و استخوان نیاز به ویتامین D دارد) و ضعیف شدن لثه ها مهم است.

میکروبیوم دهان شما نیز بر ایمنی شما تأثیر می گذارد. دکتر. Freitas می گوید: “این یک مانع بین محیط بیرون و صاحب خانه است.” باکتری های مناسب در میکروبیوم سالم دهان به مبارزه با عفونت های مخمر ، ویروس ها و باکتری های مضر کمک می کند.

نحوه مراقبت

  • خمیردندان طبیعی را امتحان کنید. دکتر می گوید ، یک خمیردندان بدون فلوراید را امتحان کنید ، به خصوص اگر می خواهید سلامت میکروبیوم دهان خود را تقویت کنید. freitas از آنجا که فلوراید ضد میکروب است ، می تواند باکتری های خوب موجود در میکروبیوم دهان را نیز از بین ببرد.
  • ویتامین D را افزایش دهیدبه دکتر. Freitas توصیه می کند که مکمل های ویتامین D را حداقل به مدت 3 ماه به طور مداوم مصرف کنید تا دندان ها و لثه های شما تقویت شوند. همچنین می توانید ویتامین D را از غذاهایی مانند ماهی آزاد و دیگر ماهی های چرب و از محصولات لبنی غنی از ویتامین دریافت کنید.
  • از پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها استفاده کنید. دکتر. Freitas می گوید: “یک پروبیوتیک خوراکی برای دندان ها و لثه ها می تواند از تأثیر ویروس ها و آلودگی ها بر فعالیت ضد میکروبی جلوگیری کند.” و سپس پری بیوتیک ها ، که در مکمل هایی مانند Skin Squad و غذاهای فیبر دار یافت می شوند ، این پروبیوتیک ها را تغذیه می کنند تا همه میکروبیوم های شما در تعادل باشند.



دیدگاهتان را بنویسید