پودر علوم ورزشی ORS چیست؟ ORS چه مزایایی برای ورزشکاران دارد؟


آنچه در این مقاله می خوانید

کم آبی بدن ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد و در برخی موارد می تواند باعث اورژانس شود و نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. تا پنجاه سال پیش ، هیچ راهی مناسب برای آبرسانی فوری به فرد کم آب وجود نداشت. اما در حال حاضر هیدراتاسیون موثر و سریع با ساخت پودر ORS امکان پذیر است. فرمول این نمک ها بر اساس درک فیزیولوژی گوارش است. برخلاف تصور عموم ، نوشیدنی های ورزشی در آبرسانی به افرادی که دچار کم آبی شدید هستند مثر نیستند.


باید بخواند:

علائم کم آبی بدن ؛ چگونه بفهمیم بدن ما دچار کم آبی شده است؟

پودر ORS چیست؟

پودر خوراکی (نمک های آبگیری دهان) معمولاً حاوی هیدراتاسیون درمانی بدن از جمله نمک و مایعات خوراکی است که برای هیدراتاسیون فرد کم آب استفاده می شود.

کم آبی بدن در نتیجه از دست دادن بیش از حد مایعات رخ می دهد. اسهال و استفراغ شایع ترین علل کم آبی بدن هستند ، اما ورزش همچنین می تواند فرد سالم را دچار کم آبی کند. کم آبی خفیف می تواند باعث سرگیجه و ناراحتی شود. کم آبی شدید نیز می تواند باعث بی حالی ، ضعف ، غش و مرگ شود.

اگر بدن شما به شدت دچار کم آبی شده است ، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان برای آب رسانی مجدد داشته باشید. در موارد خفیف ، آب رسانی مجدد در خانه نیز ممکن است مثر باشد. پودر ORS یک انتخاب خوب برای هیدراتاسیون برای درمان آب رسانی مجدد است.

امروزه می دانیم که طبیعی است ، اما 50 سال پیش چنین درمانی وجود نداشت. تکنیک آب رسانی مجدد (درمان) دهانی توسط محققان بنگلادشی برای درمان بیماری همه گیر (وبا) در کشور آنها ایجاد شد. قربانیان وبا نه در اثر عفونت ، بلکه در اثر اسهال کنترل نشده و کم آبی شدید جان خود را از دست دادند. تا زمانی که درمان هیدراتاسیون مجدد انجام نشد ، درمان م deثر یک فرد کم آب ممکن نبود.

مزایای ORS

جذب نمک

اساس درمان آب رسانی دهانی به اندازه کافی ساده است: هنگامی که فرد دچار اسهال می شود ، مایعات آنقدر سریع از روده ها عبور می کنند که شانس جذب آنها وجود ندارد. اما حامل سدیم گلوکز در سطح روده ها وجود دارد. پروتئینی که نمک را در حضور گلوکز بسیار بهتر جذب می کند. درمان های آب رسانی دهانی ترکیبی ساده اما دقیق از نمک ، آب و گلوکز است که جذب نمک را به حداکثر می رساند.

اسمولاریته و دینامیک مایعات

اسمولاریته معیاری است برای اندازه گیری مقدار ماده موجود در مایع در مایع. هر چه اسمولاریته بیشتر باشد ، فشار اسمزی روی مایع بیشتر می شود ، بنابراین اگر محلول با اسمولاریته بالا در کنار محلول با اسمولاریته کم قرار گیرد ، مایع از محلول با اسمولاریته کمتر به محلول با غلظت بالاتر منتقل می شود. اسمولاریته اسمولاریته همان اسمولاریته را پیدا کنید.

این پدیده پیامدهای خوبی برای جذب مایعات توسط بدن دارد: اگر مایعات روده شما از نظر اسمزی بیشتر از خون شما باشند ، مایعات را به سمت شما می کشاند و شما را خشک می کند. نمک های آبگیری دهانی دارای ساختار اسمزی مشابه خون شما هستند و بنابراین هنگامی که وارد جریان خون شما می شوند. آنها آنجا می مانند و شما بلافاصله دچار کم آبی می شوید.

حدس زدن
باید بخواند:

با بهترین نوشیدنی ورزشی بعد از تمرین آشنا شوید

چرا نوشیدنی های ورزشی نمی توانند کم آبی شدید را درمان کنند؟

اکنون که داستان انتقال پروتئین ها و پویایی مایعات را می دانید ، باید بفهمید که چرا نوشیدنی های ورزشی به کاهش آب بدن کمک نمی کنند و برخلاف تصور عموم م effectiveثر نیستند ، زیرا راه حل های خوبی برای آب رسانی مجدد هستند.

نسبت قند به نمک در اکثر نوشیدنی های ورزشی بسیار زیاد است و شما می توانید مقداری نمک جذب کنید ، اما مقدار زیادی شکر (مواد فعال اسمزی) را جذب می کنید که در غیاب نمک اضافی جذب نشده و منجر به قند زیادی می شود. مایعات روده ها را می کشند و در نتیجه کم آبی بدن شما تشدید می شود.

چگونه می توان از پودر ORS برای تمرینات و مسابقات استفاده کرد؟

  • یک چهارم محتویات یک کیسه ORS را به یک بطری 20 اونسی آب جوشیده سرد اضافه کنید.
  • بطری را خوب تکان دهید تا پودر کاملاً حل شود.
  • این محلول را در صورت نیاز در حین ورزش بنوشید.
  • میزان تعریق خود را هنگام ورزش محاسبه کرده و به طور منظم آب بنوشید تا مایعات از دست رفته را جایگزین کنید.

عوارض جانبی پودر ORS

عوارض جانبی نادر

  • آلکالوز (افزایش قلیائیت در خون)
  • افزایش میزان کلسیم در خون
  • احتباس آب

چرا پودر ORS یک انتخاب خوب برای ورزشکاران است؟

اگر شما یکی از کسانی هستید که در باشگاه زیاد عرق می کنید ، می توانید بعد از تمرین یک بطری محلول ORS را همراه خود داشته باشید تا خواب آلود و دچار کم آبی نشوید. ساخت پودر ORS امروزه کار سختی نیست زیرا بسیاری از تولید کنندگان آن را در بازار عرضه می کنند و دستورالعمل استفاده از آن را ارائه می دهند.

ریکاوری بعد از ورزش و تمرینات طولانی: آب رسانی مجدد و تعادل الکترولیت

بخش مهمی از روند بازیابی این است که مایعات از دست رفته پس از ورزش به طور کامل و بلافاصله به بدن بازگردانده می شود ، به ویژه در هوای گرم و مرطوب با تعریق زیاد. آب رسانی مجدد پس از ورزش تنها با جایگزینی الکترولیت های از دست رفته در اثر عرق امکان پذیر است. با این حال ، میزان الکترولیت از دست رفته از طریق عرق در افراد مختلف بسیار متفاوت است و نمی توان راهنمای کلی در مورد میزان الکترولیت مورد نیاز برای تجدید قوا ارائه کرد.

آب رسانی بهتر است اگر میزان الکترولیت دریافتی از یک نوشیدنی متناسب با میزان الکترولیت از دست رفته از طریق عرق (در ورزش) باشد. ترکیب عرق نه تنها در انسان بسیار متفاوت است ، بلکه با مدت زمان تمرین و تأثیر شرایط آب و هوایی نیز متفاوت است.

حدس زدن
باید بخواند:

چگونه ورزشکاران الکترولیت های مورد نیاز خود را از طریق غذا دریافت می کنند؟

برای آب رسانی م afterثر پس از ورزش در هوای گرم و مرطوب ، نوشیدنی باید حاوی مقدار نسبتاً زیادی سدیم و در صورت امکان مقداری پتاسیم باشد. افزودن مقدار کمی کربوهیدرات (کمتر از 2)) همچنین می تواند جذب سدیم و آب را از روده افزایش دهد.

حجم نوشیدنی که مصرف می کنید باید بیشتر از میزان عرق ریخته شده شما باشد. بسیاری از مردم می توانند مایعات زیادی را از طریق عرق از دست بدهند ، بنابراین باید مایعات زیادی نیز بنوشند ، و اگر طعم این نوشیدنی نسبتاً خوب باشد ، ممکن است اینگونه باشد. اگر یک فرد کم آب قادر به خوردن باشد ، آب به تنهایی برای آب رسانی مجدد کافی است ، زیرا غذایی که می خورند الکترولیت های از دست رفته را تشکیل می دهد. اما در بسیاری از موارد فرد نمی تواند غذا بخورد ، در چنین مواردی الکترولیت ها باید در نوشیدنی وجود داشته باشند.

ویرایش و ترجمه ellevarzesh.com

منابع: ncbi + livestrong + runnersevent + webmd + medium


دیدگاهتان را بنویسید