مصرف این ویتامین شما را دچار سنگ کلیه می کند


حتما تاکنون دلایل زیادی را برای ایجاد سنگ کلیه شنیده‌اید. اما این بار تعجب خواهید کرد؛ زیرا قصد داریم در مورد ویتامینی صحبت کنیم که سرشار از فایده است اما اگر از یک مقدار مشخص بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، ریسک ابتلا به سنگ گلیه را افزایش می‌دهد. بله؛ ویتامین‌ها هم می‌توانند خطرناک باشند اگر بدون هیچ اصولی و به شکل کاملا خودسرانه مورد استفاده قرار گیرند. با ما همراه باشید تا در مورد تاثیر مصرف ویتامین روی سنگ کلیه با شما صحبت کنیم.

آنچه در این مقاله می خوانیم

تاثیر مصرف بیش از حد ویتامین C روی سنگ کلیه

به ویژه در فصول سرد سال بسیاری از ما به خوردن مکمل‌هایی روی می‌آوریم که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند. یکی از مهم‌ترین این ویتامین‌ها، ویتامین C است. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین سی در کاهش طول دوره سرماخوردگی و علائم آن تاثیری بی‌نظیر دارد. با این حال نباید فراموش کنید که هر ویتامینی باید به مقدار معین مورد استفاده قرار گیرد.

✅نتیجه مطالعه‌ای که اخیرا در مجله JAMA Internal Medicine منتشر شد نشان داد که قرص ویتامین سی اگر به مدت طولانی روزانه با دوز 1000 میلی‌گرم مورد استفاده قرار گیرد، افراد را در خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار می‌دهد.

اما اگر همین مقدار ویتامین C از طریق رژیم غذایی مورد استفاده قرار گیرد، مصرف‌کننده در خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار نخواهد گرفت. دقت کنید که اکثر افراد اصلا نیازی به مصرف ویتامین سی از طریق مکمل ندارند. اگر میوه و سبزیجات در رژیم غذایی فرد به اندازه باشد، معمولا هیچ کمبودی در بدن وجود نخواهد داشت.

افرادی که بیش از سایرین در معرض کمبود ویتامین C قرار دارند، شامل این افراد هستند: اشخاص سیگاری، افراد مبتلا به سوء جذب شدید روده، بیماران سرطانی و افراد مبتلا به کاشکسی (کاهش شدید وزن و تحلیل رفتن عضلات). برای این افراد معمولا حتما خرید قرص ویتامین سی تجویز می‌شود.

سنگ کلیه

چه مقدار ویتامین سی بخوریم تا سنگ کلیه نگیریم؟

به اشتباه نیفتید؛ ویتامین سی همان ویتامین جادویی است که هرچه از فواید آن نوشته شود، باز هم کم است. همان ویتامینی که در طول دوره هراس انگیز کرونا منجی بسیاری از بیماران بود. اما مسئله اینجاست که حتی چیزهای خوب هم اگر بیش از اندازه مصرف شوند، گاه مهلک خواهند بود. مقدار توصیه شده مصرف روزانه ویتامین سی در سنین مختلف و همچنین حداکثر مقدار مجاز در روز به شرح زیر است:

سن مقدار توصیه شده روزانه در مردان مقدار توصیه شده روزانه در زنان حداکثر مقدار مجاز در روز
از بدو تولد تا 6 ماهگی 40 میلی گرم 40 میلی گرم
7 تا 12 ماهگی 50 میلی گرم 50 میلی گرم
1 تا 3 سالگی 15 میلی گرم 15 میلی گرم 400 میلی گرم
4 تا 8 سالگی 25 میلی گرم 25 میلی گرم 650 میلی گرم
9 تا 13 سالگی 45 میلی گرم 45 میلی گرم 1200 میلی گرم
14 تا 18 سالگی 75 میلی‌گرم 65 میلی گرم 1800 میلی گرم
19 سالگی به بعد 90 میلی گرم 75 میلی گرم 2000 میلی گرم

 

دقت داشته باشید که افراد سیگاری نسبت به سایرین روزانه به 35 میلی‌گرم ویتامین C بیشتر نیاز دارند. اگرچه تا 2000 میلی‌گرم ویتامین سی را در طی روز می‌توان مورد استفاده قرار داد اما طبق تحقیقاتی که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، به مدت طولانی نباید از دوز 1000 ویتامین سی به صورت روزانه استفاده نمایید زیرا ریسک ابتلا به سنگ کلیه بیشتر می‌شود.

منابع طبیعی ویتامین سی

سعی کنید بخش عمده نیاز بدن خود به ویتامین C را با تغذیه مناسب تامین کرده و فقط وابسته به مکمل‌های حاوی این ویتامین نباشید. غنی‌ترین مواد غذایی حاوی ویتامین سی عبارتند از:

  • فلفل دلمه‌ای قرمز وسبز
  • پرتقال
  • گریپ فروت
  • کیوی
  • کلم بروکلی
  • توت فرنگی
  • گوجه فرنگی
  • طالبی
  • اسفناج

هرگز به مدت طولانی از قرص ویتامین سی در دوزهای بالا استفاده نکنید؛ مگر به دلایلی که پزشک این توصیه را به شما کرده باشد.

منابع ویتامین سیمنابع ویتامین سی

علائم سنگ کلیه چیست؟

تاثیر مصرف ویتامین C روی سنگ کلیه را شرح دادیم. اگر علائم زیر را دارید، مشکوک به سنگ کلیه هستید:

  • درد شدید در پهلو یا قسمت پایین شکم
  • احساس درد هنگام ادرار کردن
  • مشاهده خون در ادرار
  • حالت تهوع و استفراغ
  • نیاز فوری به ادرار کردن
  • ادرار با رنگ صورتی، قرمز یا قهوه‌ای

سنگ‌های کلیه اگر خیلی ریز باشند، خودبخود دفع می‌شوند اما اگر سایز بزرگی داشته باشند، کلیه را درگیر کرده و علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ و درد شدید کلیه را به وجود می‌آورند.

علائم سنگ کلیه

عوامل موثر در ایجاد سنگ کلیه

4 تا 7 درصد مردم جهان دچار مشکل سنگ کلیه هستند. هر فردی ممکن است حتی به دلایل نامعلوم درگیر سنگ کلیه شود اما عواملی وجود دارند که ریسک ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهند:

  • کم‌ آبی بدن به دلیل آب و هوای خشک، ورزش شدید یا ننوشیدن کافی آب
  • چاقی
  • شرایط متابولیک مانند سیستینوری، اگزالوری یا نقرس
  • استفاده از برخی داروها مانند مهار کننده‌های پروتئاز، آنتی بیوتیک‌ها، داروهای مدر و آنتی اسیدهای مبتنی بر کلسیم.
  • بیماری‌ها یا جراحی‌های دستگاه گوارش از جمله بیماری التهابی روده و جراحی بای پس معده
  • رژیم غذایی سرشار از نمک، پروتئین، قندهای تصفیه شده و نوشابه
  • سابقه قبلی برای ابتلا به سنگ کلیه
  • سابقه خانوادگی سنگ کلیه
  • ناهنجاری‌های ساختاری کلیه انسداد محل اتصال حالب لگنی، کلیه نعل اسبی و …
  • مبتلا بودن به بیماری کلیه پلی کیستیک یا سایر بیماری‌های کلیه
  • سطوح بالای سیستین، اگزالات، اسید اوریک یا کلسیم در ادرار

با داشتن این علائم به پزشک مراجعه کنید تا بررسی‌های بیشتری را روی کلیه شما به عمل آورد.

برای خرید مولتی ویتامین بیماران کلیوی کلیک کنید.

جلوگیری از سنگ کلیه با خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

ننوشیدن آب به مقدار کافی در طی روز یکی از عوامل مهم ابتلا به سنگ کلیه است. اما آب تصفیه شده نیز اهمیت بالایی دارد. اگر با استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی، آب مورد مصرف خود را تصفیه کنید، آلاینده‌ها، مواد شیمیایی و فلزات کمتری خواهد داشت. در این صورت کلیه‌ها باید ناخالصی‌های کمتری را فیلتر کنند و در نتیجه خون پاک‌تر خواهد بود.

اگر به دنبال فواید آب تصفیه شده برای درمان سنگ کلیه هستید، پیشنهاد ما به شما خرید دستگاه تصفیه آب خانگی ویتا مدل C-7 است. این دستگاه با کاهش سختی آب و حذف مواد مضر از آن به حفظ سلامت شما کمک می‌کند. تصفیه آب خانگی ویتا طی پنج مرحله روزانه 200 لیتر آب تصفیه شده را ارائه می‌دهد. شن، ماسه، گل و لای، ذرات ناشی از پوسیدگی لوله‌ها، ترکیبات مضر موجود در آب و گازهای شیمیایی مثل کلر با استفاده از این دستگاه به راحتی حذف می‌شوند.

✅دقت داشته باشید که افراد مبتلا به سنگ کلیه 35 تا 50 درصد احتمال دارد که در عرض10 سال مجددا به سنگ کلیه مبتلا شوند.

درمان سنگ کلیه

سنگ کلیه اگر کوچک باشد، با مصرف مایعات و داروهای ضد درد می‌توان آن را دفع کرد. اما سنگ‌های بزرگ‌تر به سنگ شکن کلیه نیاز دارند. اورتروسکوپی یکی دیگر از روش‌های رایج برای درمان سنگ کلیه است که در آن از یک ابزار لوله مانند بزرگ برای یافتن، شکستن یا از بین بردن سنگ کلیه استفاده می‌شود. در مواردی که سنگ کلیه خیلی بزرگ است، ممکن است نیاز به عمل جراحی وجود داشته باشد.

کلام پایانی در مورد تاثیر ویتامین روی سنگ کلیه

چنانچه در این مقاله از شرح دادیم مصرف بیش از حد ویتامین سی در قالب مکمل می‌تواند ریسک ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. بنابراین با هدف جلوگیری از سرماخوردگی، تقویت سیستم ایمنی و …. در مقادیر بالا بدون مشورت با پزشک از این ویتامین استفاده نکنید. شما با تغذیه مناسب می‌توانید بخش عمده‌ای از نیاز بدن خود به ویتامین ث را برطرف کنید.