علوم ورزشی اسید فولیک چیست و چرا ورزشکاران به اسید فولیک بیشتری نیاز دارند؟


آنچه در این مقاله می خوانید

ورزشکاران و بزرگسالان فعال به بدن خود فشار بیشتری وارد می کنند. در حالی که ورزش منظم و شدید برای سلامتی و تناسب اندام شما مفید است ، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نیز افزایش دهد. مطالعات متعدد نشان داده است که ورزش شدید می تواند بر بدن استرس وارد کند و همچنین فعالیت بدنی شدید می تواند سطح اسید فولیک خون را کاهش داده و بر سلامت قلب به مرور زمان تأثیر منفی بگذارد. کنترل وضعیت اسید فولیک می تواند خطر مشکلات قلبی در افراد فعال را کاهش دهد.

ورزش اغلب برای حفظ سلامتی مفید و بسیار مهم است ، همه ما این را می دانیم. اما فشار بیش از حد بر بدن در ورزش هایی مانند بدنسازی ، فوتبال و حتی هندبال داستان متفاوتی دارد. در این شرایط بدن دچار التهاب ، آسیب ماهیچه ای و افزایش چرخش رادیکال های آزاد در اثر ورزش می شود.

بافت عضلانی در حین تمرینات سنگین مانند تمرینات با وزنه آسیب می بیند و هنگامی که ما درد عضلانی بعد از تمرین (DOMS) را تجربه می کنیم ، عوارض جانبی آن را نیز تجربه می کنیم. علائم دیگر شامل خستگی ، کاهش عملکرد ماهیچه ها ، ترشح مولکول های التهابی و هموسیستئین است.

هموسیستئین چیست؟

هموسیستئین یک اسید آمینه است که یک محصول جانبی متابولیسم پروتئین در بدن است. سطح بالای هموسیستئین نشان دهنده افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی است. هموسیستئین بالا همچنین می تواند باعث ایجاد پلاک های خونی شود که به دیواره شریان آسیب می رساند.

ورزش شدید با کاهش سطح اسید فولیک باعث افزایش گردش خون هموسیستئین می شود. در کنار سطح اسید فولیک ، سطح هموسیستئین عواملی هستند که سلامت قلب را تعیین می کنند. به همین دلیل است که دانشمندان نظارت بر وضعیت اسید فولیک در ورزشکاران را برای جلوگیری از کمبود فولات توصیه می کنند.

اسید فولیک چیست و چگونه به سلامت شما کمک می کند؟

اسید فولیک نوعی ویتامین B است که به فولات نیز معروف است. فولات به طور طبیعی در غذاها وجود دارد ، اما اسید فولیک شکل مصنوعی این ویتامین است. بدن ما نمی تواند اسید فولیک تولید کند ، بنابراین باید آن را از غذا یا مکمل ها دریافت کنیم.

اسید فولیک برای پیشگیری و درمان کاهش فولات خون استفاده می شود. اسید فولیک برای عملکرد مناسب و رشد بدن ضروری است. اسید فولیک اغلب برای زنان باردار تجویز می شود تا هم از مشکلات هنگام زایمان جلوگیری کند و هم برای رشد خوب جنین. اسید فولیک همچنین ممکن است برای درمان بیماریهای ناشی از کمبود فولات مانند موارد زیر تجویز شود:

  • کم خونی
  • نقص در دریافت مواد مغذی
  • عوارض کولیت روده
  • بیماری کبد
  • بیماری کلیوی
  • اعتیاد به الکل
  • برخی از سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ و سرطان رحم
  • بیماری قلبی
  • فلج
  • بیماریهای مربوط به افزایش سن
  • برای کاهش هموسیستئین خون

اسید فولیک یک ریز مغذی مهم است که به حفظ سلامت عمومی کمک می کند. ورزشکاران و افراد فعال ممکن است در معرض کمبود اسید فولیک باشند. کنترل سطوح این ریز مغذی و حفظ سطح هموسیستئین طبیعی برای کسانی که فعال هستند مهم و ضروری است.

مصرف اسید فولیک در ورزشکاران

بر اساس مطالعه ای که در مجله انجمن ملی تغذیه ورزشی منتشر شد ، مصرف مکمل های اسید فولیک وضعیت هموسیستئین را در بازیکنان هندبال بهبود بخشید. 14 بازیکن در این مطالعه شرکت کردند و به مدت 16 هفته تحت کنترل قرار گرفتند. سطح هموسیستئین و سایر داده های بالینی قبل و بعد از دوره آزمایشی ثبت شد و این افراد بدون مکمل 200 میکروگرم اسید فولیک مورد آزمایش قرار گرفتند.

کاهش قابل توجهی در سطح هموسیستئین در هنگام مصرف اسید فولیک توسط این بازیکنان مشاهده شد. این مطالعه همچنین نشان داد که ورزش هوازی هیچ تاثیری بر سطح هموسیستئین ندارد. این یافته ها ارتباط مستقیم بین فعالیت بدنی شدید و افزایش گردش خون هموسیستئین را نشان می دهد و مشخص می شود که اسید فولیک می تواند تا حدی وضعیت را بهبود بخشد. یافته ها نشان می دهد که اسید فولیک ممکن است به کاهش خطر بیماری های قلبی ناشی از ورزش شدید کمک کند.

مطالعه دیگری به بررسی نحوه تأثیر اسید فولیک بر عملکرد عروق در رقاصان حرفه ای مبتلا به اختلال اندوتلیال (لایه داخلی رگ های خونی) پرداخت.

مشخص شد که این افراد در معرض خطر بیشتری برای اختلالات هورمونی ، اختلالات پرخوری و آمنوره (عدم قاعدگی) هستند. همچنین نشان داده شده است که کاهش استروژن و سوء تغذیه می تواند تأثیر منفی بر عملکرد عروق داشته باشد. این رقاصان باله حرفه ای مکمل روزانه 10 میلی گرم اسید فولیک مصرف کردند و بعد از 4 هفته عملکرد عروقی آنها به میزان قابل توجهی بهبود یافته بود.

منابع غذایی فولات

چرا ورزشکاران و افراد فعال به اسید فولیک بیشتری نیاز دارند؟

منابع غذایی فولات شامل سبزیجات برگ دار ، اسفناج ، کلم بروکلی ، نخود فرنگی ، مارچوبه ، بامیه ، کاهو ، حبوبات ، نخود سبز ، قارچ ، موز ، لیمو شیرین ، خربزه ، جگر و گوسفند است.

آیا باید مکمل اسید فولیک مصرف کنم؟

مطالعات نشان می دهد که بسیاری از مردم ایالات متحده از اسید فولیک کافی استفاده نمی کنند. دلیل اصلی این امر رژیم های غذایی کمبود مواد مغذی مانند فولات است. اگر ورزشکار هستید یا فعالیت های شدید دارید ، ممکن است نیاز به مصرف این مکمل داشته باشید ، اما باید به پزشک خود مراجعه کرده و از او بخواهید وضعیت شما را بررسی کند.

خوردن انواع غذاهای غنی از فولات بهترین راه برای دریافت مقدار توصیه شده فولات برای شما است. غذاهایی مانند نان و غلات نیز سرشار از فولات هستند. افرادی که کمبود فولات ندارند از مصرف بیشتر مکمل های اسید فولیک سود نخواهند برد ، اما می تواند تأثیر منفی بر سلامت آنها بگذارد زیرا آزمایشات نشان داده است که مصرف بیش از حد اسید فولیک مضر است و ممکن است خطر ابتلا به برخی انواع سرطان را افزایش دهد. مداخلات و اختلالات در درمان سرطان

بنابراین مگر اینکه باردار باشید یا ورزش یا فعالیت بدنی شدید انجام دهید ، می توانید اسید فولیک مورد نیاز خود را با رژیم غذایی مناسب دریافت کنید. میزان اسید فولیک مورد نیاز بستگی به سن ، جنسیت و شیوه زندگی دارد. میزان توصیه شده و مجاز اسید فولیک ، طبق اعلام موسسه ملی بهداشت ، به شرح زیر است:

سن پسر زنانه حامله شیر دادن
تولد تا 6 ماهگی 65 میکروگرم 65 میکروگرم
7 تا 12 ماهگی 80 میکروگرم 80 میکروگرم
1 تا 3 سال 150 میکروگرم 150 میکروگرم
4 تا 8 سال 200 میکروگرم 200 میکروگرم
9 تا 13 سال 300 میکروگرم 300 میکروگرم
14 تا 18 سال 400 میکروگرم 400 میکروگرم 600 میکروگرم 500 میکروگرم
19 سال به بالا 400 میکروگرم 400 میکروگرم 600 میکروگرم 500 میکروگرم

ویرایش و ترجمه ellevarzesh.com


دیدگاهتان را بنویسید